Nästa artikel
Elbil till lågpris, final i Årets Bil och är det rättvist med kilometerskatt?
Podcast

Elbil till lågpris, final i Årets Bil och är det rättvist med kilometerskatt?

Publicerad 28 februari 2020 (uppdaterad 10 mars 2020)
Avsnitt 164: Vi har provkört Skoda Citigo-e iV, en av Sveriges billigaste elbilar. Vi diskuterar de sju kandidaterna som slåss om titeln Årets Bil 2020 inför det att vinnaren presenteras i samband med bilsalongen i Genève. Miljöinstitutet föreslår att en kilometerbaserad beskattning ska införas för att trygga inkomsterna från bilisterna när vi lämnar bensin och diesel för eldrift men vad säger folket? Det är något av innehållet i veckans avsnitt.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Carl Hempel, Erik Söderholm, Klas Skarin och Tommy Wahlström.

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan också prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-03-05 08:18
HenkeHarald

Jag har svårt att förstå rättvisheten med att landsbygden skulle slippa betala helt. Även om storstäderna ofta har en fantastisk kollektivtrafik finns det massor med mänskor som har ett jobb dit det inte finns fungerande kollektivtrafiksanslutningar och är lika beroende av bil som man är i övriga delar av landet.

Sen har alla människor gjort ett val vart man vill bo baserat på massor av parametrar. Jag tycker inte det är synd om någon bara för att dom är beroende av sin bil. Rent ekonomiskt är dom mer än kompenserade genom billigare boende. På samma sätt tycker jag inte det är orättvist att stadsbor har dyrare hantverkare eller simskolavgifter.

Att inte ge någon kilometerskatt alls till landsbygden borde ju dessutom anses vara en fossilsubvention som Sverige, EU, FN mm arbetar för att få bort.

Jag tycker kilometerskatt är en spännande lösning med möjligheter att styra olika parametrar och göra det just rättvist.
Mitt förslag på en mer rättvis kilometerskatt baseras på att det finns ett antal parametrar som vi vill minska
• Klimatutsläpp
• Lokala partikel och avgasutsläpp
• Buller
• Trängsel
• Slitage på vägar

En fossilbil som kör i rusningstrafik i storstaden skulle då betala full kilometerskatt. Sen beroende vad det är för bil, vart och när den kör blir det olika kilometerskatter. Så en elbil på landsbyggden betalar bara för slitage på vägar.

Sen kan man bygga på detta ännu mer om man skulle vilja. T.ex för uppmuntra att man inte ska ta bilen på korta resor (skippa bilen under milen) ska bilar med förbränningsmotorer (inkl biogas, E85, HVO) betala för t.ex 1 mil kilometerskatt så fort man kallstartar en motor inte fortsätter att köra inom t.ex. 45 minuter. Kör man 100 m betalar man för 1 mil - kör man 1 mil betalar man för 1 mil.

Det nämndes i podden att det behövde vara lätt att förstå skatten. Jag tycker att även en komplicerad uträkning kan vara lätt att förstå principiellt. Ju mer man kör = högre skatt, elbil = mindre skatt, lättare bil = mindre skatt, storstad = högre skatt pga buller, trängsel mm.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.