Nästa artikel
Sverige prisas för 2+1-väg
Nyheter

Sverige prisas för 2+1-väg

Publicerad 19 februari 2020
Konstruktionen med växelvis fler körfält kombinerat med vajerräcke får internationell utmärkelse.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth fick å Sveriges vägnar ta emot organisationen iRAP:s Global Innovation Award 2020. Detta för Sveriges införande av 2+1-design kombinerat med vajerräcke på landsvägar. iRAP står för International Road Assessment Programme och utvärderar vägar världen över i syfte att öka trafiksäkerheten. 

– Sedan första utvecklandet 2006 har innovationen visat sig uppnå en anmärkningsvärd reduktion av allvarliga krascher i Sverige. Dessutom har den kopierats och förändrar säkerheten i Spanien, Irland, Nya Zeeland och Australien och räddar tusentals liv, säger Lina Konstantinopoulou. Hon är generalsekreterare på iRAP:s europeiska underorganisation EuroRAP, som i sin tur är ett syskonprogram till krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, vilka testar nya bilars krocksäkerhet. 

Enligt forskaren Anna Vadeby på Statens Väg och Transportforskningsinstitut, VTI, visar utvärderingar av 2+1-vägarna i Sverige att de sänker antalet dödsfall och allvarligt skadade i trafikolyckor med 50 procent. 

IRAP rekommenderar nu bland annat Indien och Mexiko att bygga 2+1-vägar och tar som exempel att 93.000 liv skulle kunna räddas på 20 år i Indien om 1.750 mil mötesväg gjordes om till 2+1-väg. 

Diskutera: Vad tycker du om 2+1-vägar?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2025-06-20 12:22
Gäst (ej verifierad)

#9: Det där får adaptiva farthållaren reta upp sig på om den vill :-)

#9 • Uppdaterat: 2020-02-19 18:11
Apex

Bejje

Ja motorvägar kostar en hel del, men vi som kör bil i Sverige betalar också en hel del för det. Länder med jämförbara kostnader för att köra bil har inte sällan rikstäckande motorvägsnät.

#a • Uppdaterat: 2020-02-19 19:57
Bilräven

Bygg 2+2 vägar med vajerräcke i mellan. De är säkrast o kostar inte mkt mer.. (Men då får politikerna med 0-vision svårt att sänka hastigheten till 40km/h.. eller 20km/h helst..).
Sätt all godstrafik på tåg istället, så blir det ännu mkt bättre..