Bild
Nästa artikel
Sverige prisas för 2+1-väg

Sverige prisas för 2+1-väg

Nyheter

Konstruktionen med växelvis fler körfält kombinerat med vajerräcke får internationell utmärkelse.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth fick å Sveriges vägnar ta emot organisationen iRAP:s Global Innovation Award 2020. Detta för Sveriges införande av 2+1-design kombinerat med vajerräcke på landsvägar. iRAP står för International Road Assessment Programme och utvärderar vägar världen över i syfte att öka trafiksäkerheten. 

– Sedan första utvecklandet 2006 har innovationen visat sig uppnå en anmärkningsvärd reduktion av allvarliga krascher i Sverige. Dessutom har den kopierats och förändrar säkerheten i Spanien, Irland, Nya Zeeland och Australien och räddar tusentals liv, säger Lina Konstantinopoulou. Hon är generalsekreterare på iRAP:s europeiska underorganisation EuroRAP, som i sin tur är ett syskonprogram till krocksäkerhetsorganisationen Euro NCAP, vilka testar nya bilars krocksäkerhet. 

Enligt forskaren Anna Vadeby på Statens Väg och Transportforskningsinstitut, VTI, visar utvärderingar av 2+1-vägarna i Sverige att de sänker antalet dödsfall och allvarligt skadade i trafikolyckor med 50 procent. 

IRAP rekommenderar nu bland annat Indien och Mexiko att bygga 2+1-vägar och tar som exempel att 93.000 liv skulle kunna räddas på 20 år i Indien om 1.750 mil mötesväg gjordes om till 2+1-väg. 

Diskutera: Vad tycker du om 2+1-vägar?
 
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-02-19 11:08

Kunde de bara göra vägarna avskilda med räcken som inte strimlar motorcyklister vore det ännu bättre.

#2
2020-02-19 13:10

50 PROCENT? Vad röker de?

#3
2020-02-19 13:13

@Roger - alltid lika kul med folk, som på Trumpskt manér VET saker och ingen forskning förankrad i verkliga data kan rubba dem....

#4
2020-02-19 13:20

Blir det verkligen så mycket billigare att bygga dessa kompromissvägar jämfört med en äkta motorväg?

#5
2020-02-19 14:10

Om det var 2+1 vägar skulle jag inte klaga så mycket. Nu är de ju till övervägande del 1+1. Omöjligt köra om där och omkörningssträckorna görs så korta att det är rent löjligt.

#6
2020-02-19 15:05

Saabium, att asfaltera långa vägsträckor kostar väl en hel del pengar, så att skippa ett körfält kan jag tänka mig gör en hel del på kostnaden, men det är bara vad jag tror.

Föredrar helt klart 2-1 vägar framför vanliga mötesvägar.

#7
2020-02-19 15:12

2+1 vägar känns irriterande, men smaken är ju som baken!

#8
2020-02-19 18:11

Bejje

Ja motorvägar kostar en hel del, men vi som kör bil i Sverige betalar också en hel del för det. Länder med jämförbara kostnader för att köra bil har inte sällan rikstäckande motorvägsnät.

#9
2020-02-19 16:00

Om bara folk kunde hålla jämn fart vore dessa vägar bra. Irriterande att åka som en jojo fram och tillbaka pga ojämn hastighet. Kan inte förstå varför mer än hälften av alla bilförare inte klarar av att hålla angiven hastighet när det bara är en fil....

#10
2020-02-19 16:20

#9: Det där får adaptiva farthållaren reta upp sig på om den vill :-)

#11
2020-02-19 16:36

Korkat, finns väl ingen väg där folk blir så stressade som på 2+1 vägar, det är mitt intryck....

Saabium, som svar på din fråga, jag tvivlar på att det blir så mycket billigare, dock mycket osäkrare, som jag ser det.

#12
2020-02-19 19:57

Bygg 2+2 vägar med vajerräcke i mellan. De är säkrast o kostar inte mkt mer.. (Men då får politikerna med 0-vision svårt att sänka hastigheten till 40km/h.. eller 20km/h helst..).
Sätt all godstrafik på tåg istället, så blir det ännu mkt bättre..

#13
2020-02-20 14:26

Det som inte nämns i artikeln är att de wireräcken som används på 2-1-vägar är förbjudna i bl.a. Norge, för att de är så farliga för MC-förare. Vid det här laget är det många som blivit strimlade.
Det finns bättre wireräcken som inte kostar så mycket mer, men de vägrar Trafikverket sätta upp trots SMC:s information.

#14
2020-02-20 14:55

Vore bättre om alla 2+1 vägar blev 2+2 vägar. Och inte stålvajer utan stålbalkar! Då skulle några fler liv räddas!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.