Nästa artikel
Ny skrotningspremie ska kapa utsläppen – och rädda liv
Nyheter

Ny skrotningspremie ska kapa utsläppen – och rädda liv

Publicerad 17 februari 2020 (uppdaterad 17 februari 2020)
Trafikverket vill införa en belöning för alla som skrotar sin gamla bil. "Vi kan rädda 30 liv om året", säger en analytiker.

Om alla bilar som är äldre än 20 år – alltså årsmodell 1999 och tidigare – skrotas och ersätts med nya bilar kommer 30 liv om året räddas. Det påstår Matteo Rizzi, som är analytiker på Trafikverket.

Myndigheten vill nu tillsammans med regeringen undersöka om det går att införa den här typen av skrotningspremie för att förbättra trafiksäkerheten. I förlängningen skulle det också kunna innebära lägre utsläpp.

Det finns dock inget konkret förslag idag på hur hög skrotningspremien skulle kunna bli och och när den kan införas – om den över huvud taget blir verklighet.

Anledningen till att Trafikverket vill fasa ut de äldre bilarna är att de är inblandade i många dödsolyckor och att utvecklingen när det gäller krocksäkerhet gått fort de senaste åren.

– Vid de dödsolyckor som sker har en stor andel av bilarna en väldigt låg säkerhetsstandard, med dagens mått mätt. De har till exempel inte bältespåminnare eller antisladdsystem, och de två räddar tillsammans väldigt många liv, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, till Sveriges Radio.

Enligt henne är inte tanken att personer som har en 15–20 år gammal bil direkt ska gå och köpa en ny, utan snarare att de köper en något nyare bil. Personerna som äger den bilen byter i sin tur upp sig till en ännu nyare.

– Då får du en kedjereaktion. Då handlar det inte om så mycket pengar för att stimulera den resan, säger Maria Krafft till SR.

Förra året visade en genomgång gjord av Chalmers tillsammans med auktionsföretaget Kvdbil som visade att det är bättre att återvinna en elva år gammal bil än att köra vidare med den, rent utsläppsmässigt.

– Det visade sig att vi har mycket att vinna på att korta livstiden för en stor del av den befintliga fordonsflottan", sa Lars Nykvist, vd på Kvdbil.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-17 18:14
Axa

Det är väl något försäkringsbolag (Folksam?) som krocktestat äldre bilar för att jämföra med nyare bilar. Om jag inte minns fel så finns det en hel del brister i krocksäkerheten i äldre bilar.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-17 18:19
Uffeeh

Det har gjorts åtskilliga krocktester av gammal mot ny bil och i samtliga fall är den nyare bilen totalt överlägsen vinnare vare sig det gäller Volvo 940 1998 mot Renault Modus 2005, Toyota Corolla 2015 mot Corolla 1998 eller annat liknande. Finns att beskåda på Youtube.
Det spelar ingen roll hur välskött gamlingen än är, eller om gamlingen är stor och stark mot en nyare liten motståndare.
Gamlingen är alltid den stora förloraren eftersom utvecklingen på säkerhetsområdet går så oerhört snabbt.
Dessutom spelar det inte så stor roll hur duktig man själv är som förare eftersom man alltid riskerar möta galningar i trafiken.

#a • Uppdaterat: 2020-02-17 18:20
Henrik M

Axa: Det har gjorts en hel del sådana tester och de visar tydligt att dels så har det hänt mycket på krocksäkerhetsfronten och dels så försvagas konstruktionerna över tid. Så ja, säkerheten är absolut en anledningen med att inte köra för gammal bil.
För inte så länge sen byggde många fortfarande bilarna "hårda" så de inte skulle deformeras så mycket, men det blev desto större krockvåld på kroppen.