Nästa artikel
Varnar för att höja trängselskatten
Nyheter

Varnar för att höja trängselskatten

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 14 februari 2020)
Trafiken har minskat – men att höja trängselskatten ytterligare innebär inte samma trafiktapp.

Trängselskatten i både Stockholm och Göteborg har gjort att trafiken minskar rejält, skriver Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i en artikel.

Sedan trängselskatten i Stockholm infördes 2006 har trafiken minskat med 20 procent. Det är framför allt antalet privatbilar som minskat. 

Men när trängselskatten höjdes 2016 hade det inte alls lika stor effekt på trafikvolymen som införandet av trängselskatten tio år tidigare.

– De som påverkas ekonomiskt av trängselskatten hade redan valt andra sätt att resa medan de som inte är så priskänsliga fortsatte att köra som vanligt, säger Maria Börjesson, professor i transportekonomi på VTI.

Väljarstödet för trängselskatten har ökat genom åren, men 2016 minskade det för första gången i Stockholm – alltså samtidigt som trängselskatten höjdes. Nu har trängselskatten i Stockholm höjts ytterligare en gång, och den tas ut på fler dagar, men om trafiken inte minskar vill VTI varna för att höja trängselskatten ytterligare eftersom det kan minska bilförarnas förtroende för systemet.

– Vi höjer ett varnade finger för det här. En höjning minskar inte trafiken men stödet för trängselskatten riskerar att ytterligare erodera. Risken finns att man hamnar i samma läge som Göteborg där trängselskatter är en mer kontroversiell fråga och många människor är negativa, säger Maria Börjesson.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-15 16:01
rnilson

Javisst kan man åka kollektivt i stället föra att åka bil. Men även utan trängselskatt går det väldigt mycket fortare att åka bil än att åka kollektivt. Mitt i rusningstid tog det mig, före införande av trängselkskatt, 20-25 minuter till jobbet med bil och 50-60 minuter med buss. Jag både bor och jobbar innanför Göteborgs stadsgräns. Dessutom om jag behöver stanna till och handla mat på vägen hem, så är den extra transporttiden med bil 3 minuter, med buss blir det minst 30 minuter extra. Så, val av transportsätt beror på hur man värderar sin tid.

Att ytterligare höjning av trängselskatt inte väntas ledan till någon mer minskning av trafiken är ju enbart ett incitament för kommunpolitikerna att höja trängselskatten, för politikernas syftet har aldrig varit att minska trängseln, utan de vill bara ha in mer skatt.

#9 • Uppdaterat: 2020-02-16 08:13
CEAT

Syftet med det här var att minska trafiken! Syfte = uppnått. Den nya höjningen har gjort mig emot systemet precis som det står i artikeln.

#a • Uppdaterat: 2020-02-16 14:31
pinjong

Om trängselskatten användes för att minska trängseln så skulle väl ingen gny.