Nästa artikel
Bilfrågan: Dålig kvalitet på bakbromsarna?
Bilfrågan

Bilfrågan: Dålig kvalitet på bakbromsarna?

Publicerad 14 februari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Vår andra bil körd cirka 16 000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid årsservice på min Peugot 2008 upptäcktes att bromsarna bak var utslitna. Detta efter knappt 4.000 mil och två år. Reparationen kostade 5.300 kronor – en milkostnad på cirka 1,40 bara för bromsarna. Vår andra bil, en Peugeot 406, från 2004, körd cirka 16.000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer eller vad är orsaken?
L Jansson

Svar:
Det är dessvärre inte ovanligt att bakbromsarna fastnar mot bromsskivorna och slits ut i förtid. Det beror på att de rör sig mycket mindre än frambromsarna och kör man lite och korta sträckor kan det vara detta som hänt. Smuts och salt ”hjälper” till att ge kärvande bromsok. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-02-14 09:17
hans.antnas

Så länge vi har salthelvetet kvar får vi dras med kärvande och rostiga bromsar innan vi hade vägsaltet i övre Norrland hade vi inte dessa rostproblem

#9 • Uppdaterat: 2020-02-14 10:59
hultarn

hans: ja, nu finns det inga bra sammanställningar av bilprovningen längre, men tidigare kunde man se skillnaderna mellan norra Sverige (samt Gotland) och resten av Sverige. Rost och bromsproblem hade stora skillnader, mycket bättre där det inte saltades.

#a • Uppdaterat: 2020-02-14 11:02
Sammen

Kombination av vägsalt, "försiktigt" bromsande, lätt bil och dålig kvalitet. Bakbromsarna bör även monteras isär och smörjas vid varje service, men många bilar servas vartannat år nu.