Bild
Nästa artikel
Bilfrågan: Dålig kvalitet på bakbromsarna?

Bilfrågan: Dålig kvalitet på bakbromsarna?

Bilfrågan

"Vår andra bil körd cirka 16 000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer?" Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Vid årsservice på min Peugot 2008 upptäcktes att bromsarna bak var utslitna. Detta efter knappt 4.000 mil och två år. Reparationen kostade 5.300 kronor – en milkostnad på cirka 1,40 bara för bromsarna. Vår andra bil, en Peugeot 406, från 2004, körd cirka 16.000 mil har vi inte bytt bromsar bak på ännu. Är det undermålig kvalitet på nyare bromsdetaljer eller vad är orsaken?
L Jansson

Svar:
Det är dessvärre inte ovanligt att bakbromsarna fastnar mot bromsskivorna och slits ut i förtid. Det beror på att de rör sig mycket mindre än frambromsarna och kör man lite och korta sträckor kan det vara detta som hänt. Smuts och salt ”hjälper” till att ge kärvande bromsok. 
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?
 

Kommentarer

#1
2020-02-14 07:07

Så för att förlänga Erik Rönnbloms svar. Ja. Skitusel kvalité.

#2
2020-02-14 07:25

milky: +1

#3
2020-02-14 07:30

Appropå bromsar. Sliter man ut bromsarna snabbare med bilar som har automatlåda? Med manuell låda motorbromsar man ju på ett annat sätt. Automaten vill gärna ligga på så låga varvtal som möjligt så den bromsar knappt alls.

#4
2020-02-14 07:41

Jag har nog inte haft problem med bromsar på nån bil sen slutet på 80-talet. Ja min korta period med en C2 -06 var väl undantaget då, den gnisslade nåt infernaliskt från frambromsarna.

#5
2020-02-14 08:07

Utslitna bakre bromsar har jag inte haft problem med, men däremot att de blir rostskadade. De varar 3 - 4 år, sen är det dags för nya skivor. Snålkörning och korta sträckor gör att de i stort sett inte används alls, vägsaltet angriper, belägg fastnar i oken, och en enstaka hård bromsning gör ingen skillnad.
I Sverige kan vi gott ha trummor bak, då slipper man bekymret och får dessutom bra parkeringsbroms.
Bakhjulsdrivna bilar använder bakbromsarna mer, särskilt ihop med automat. Framhjulsdrivna (och framtunga) bilar nyttjar inte mycket bakbromsar.

#6
2020-02-14 08:52

Bromsar mår bäst av att motioneras. Min erfarenhet är att skivbromsar bak behöver bytas dubbelt så ofta som skivbromsar fram. Det beror på att bromsarna fram används mer, bakbromsarna används mindre. Så man bör helst bromsa hårt ibland för att balbromsarna ska kicka in och användas.

#7
2020-02-14 08:54

Franskt skräp.

#8
2020-02-14 09:00

Fråga till frågeställaren: upptäckte du eller bilverkstan att bromsarna behövde bytas? Erfarenheter från vissa mindre nogräknade bilverkstäder är att de gärna vill byta något som är fullt fungerande trots att det håller många 1000 mil till. När kunden sedan vill se den ”trasiga” delen så har den redan gått till återvinningen. Detta förekommer speciellt för bromsdetaljer som dels kan vara svåra för kunden själv att kontrollera men främst då bromsarna är en viktig säkerhetsdetalj, något som verkstaden gärna använder som argument till en osäker kund, som då sväljer betet och snällt betalar.

#9
2020-02-14 09:15

Fast 2 år med 4000 mils körning är ju inte direkt lite så bromsarna borde ha motionerats hyfsat. Har aldrig haft dessa problem hittills med det kanske beror på att jag kört många VAG-bilar...:) Och jag kör runt 2000 mil/år.

#10
2020-02-14 09:17

Så länge vi har salthelvetet kvar får vi dras med kärvande och rostiga bromsar innan vi hade vägsaltet i övre Norrland hade vi inte dessa rostproblem

#11
2020-02-14 10:59

hans: ja, nu finns det inga bra sammanställningar av bilprovningen längre, men tidigare kunde man se skillnaderna mellan norra Sverige (samt Gotland) och resten av Sverige. Rost och bromsproblem hade stora skillnader, mycket bättre där det inte saltades.

#12
2020-02-14 11:02

Kombination av vägsalt, "försiktigt" bromsande, lätt bil och dålig kvalitet. Bakbromsarna bör även monteras isär och smörjas vid varje service, men många bilar servas vartannat år nu.

#13
2020-02-14 11:05

Motionera bakbromsen regelbundet är mitt tips.

#14
2020-02-14 11:31

Nja jag tror mer att det är hur tillverkaren balanserat bromsverkan fram/bak.
Jag hade en Mazda CX-5 som slet ut bakbromsarna på knappt 3000 mil ( ca ett års körning och nästan uteslutande långkörning på landsväg) Inte tillstymmelse till rost eller annat fel, enkom för att det var små klena skivor och belägg. Skulle tro att karossformen kan ha något att göra med hur bromsarna balanseras för att bilen skall vara stabil vid inbromsning.
Bytte dock bort bilen innan den gått 6000mil och bakbromsarna på nytt var rejält slitna.
Men absolut inte kopplat varesig till rost/salt/försiktiga bromsningar.

#15
2020-02-14 12:12

Min X3:a sliter belägg men inte skivor. På 7000 mil har jag fått byta belägg bak två gånger och fram en gång. X3:an bromsar mer bak än fram vid normal körning för att inte karossen ska nicka alltför mycket. Skivorna är rejäla och fyller upp 17-tums fälgarna ordentligt, men beläggen verkar tyvärr inte vara dimensionerade för bilens tyngd. På min förra Skoda behövde jag inte göra någonting åt bromsarna på 5000 mil. Gillar dock ändå X3:an bättre.

#16
2020-02-14 13:15

Axa: det hjälper inte mycket att bromsa hårt då o då, om man inte har handbromsen på skivorna bak. Då kan man ju putsa dem själv. (om det inte är elektrisk parkeringsbroms)

#17
2020-02-14 13:16

Skodaägare: X3 är väl 4WD och har därmed mer broms på bakhjulen? (och tyngd)

#18
2020-02-14 13:47

Fransk kvalitet/konstruktion.....behöver man säga mer..

#19
2020-02-14 13:54

Shogun: men säkra vägeegenskaper... ;-)
Och även japaner har problem, som Guran berättade. Men, det kanske du "råkade missa"....

#20
2020-02-14 14:02

Jag tror det handlar mycket om körsätt och att bromsen används med kraft regelbundet ofta.
Och naturligtvis är det även kvalitéts variationer inom samma bilfabrikat.
Många biltillverkare byter bromsfabrikat 4ggr per år.
Våran Toyota yaris är det återkommande problem med vart annat år på bakbromsarna.
Men oas vägrar jag betala service varje år på andrabilen.
Octavian som vi hade och 7000 mil och såg precis som ny ut.
Nja det är svårt att dömmas generellt.

#21
2020-02-14 14:02

Hultarn
Det går att backa bilen i lagom hög fart och bromsa för att just bakbromsen ska få motionen.

#22
2020-02-14 14:07

Mattse. +++
Det är dagens sanning tyvärr.

#23
2020-02-14 14:30

Jag plockar ner bromsarna och smörjer dem varje vår när jag sätter på sommardäcken och har inte detta problemet.

#24
2020-02-14 15:36

Det är som Skodaägare skriver i #15. Högbyggda bilar bromsar mer bak för att inte niga och således slits bakbromsarna mer.
Har inte något med fastrostade backar att göra och inte heller behövs dom motioneras.
Och Shogun, min japanska bil hade som jag beskrev samma egenhet, och skulle inte förvåna mig om du kommer uppleva det samma på din RAV4.
Ser samma tendens på min GLC att bakbromsarna använda rejält. Lite mer slitna än fram. Men att med bromsar är tre gånger kraftigare på den än det var på Japan-bilen

#25
2020-02-14 16:02

Ja herregud Norton99.
Jag kör eller har kört ca 2500-4000 mil per år och jag byter däck höst och vår.
Beläggen byter jag när dom är slut typ vart tredje år.
Jag har sedan början 20 talet aldrig lyft ett finger i förväg på att smörja eller fippla med bromsar utan bara kört.

#26
2020-02-14 16:47

jeg kører med samme bremser fra bilen var ny 09 2,0 Avensis ,men jeg renser og smører hvert 2 år og bremser hårdt og meget og ja ,så er det jo Toyota...

#27
2020-02-14 18:25

Frö BMW X3 finns ytterligare en förklaring, bilens stabiliseringssystem utnyttjar bakbromsarna i stor utsträckning.
Konsekvensen är att skivorna bak hålls rena men beläggen slits hårdare.
För alla fordon gäller att skivbromsar ogillar avfettningsmedel! Undvik att spruta avfettning genom fälgarna på skivorna och om det ändå sker, spola noga och bromsa rent och torrt efter tvätt!

#28
2020-02-14 19:04

Kontentan av alla inlägg här är:
- Det är inget fel att bakbromsarna slits på en högbyggd bil
- Franska bilar är inget sämre än andra på detta
- man kan inte jämföra en ”vanlig” bil med en SUV ifråga om hur dom fordonsdynamiskt beter sig och därav sliter bromsar
- Vanliga bilar däremot behöver lite motion av bromsarna
- Toyota är så enormt bra och outslitliga så att Jørgenn kunnat sälja fyra bromsbackar då hans bil skapar nya belägg :)
- Shogun tror att hans RAV4 kommer vara lika bra som Jørgenns Toyota, men han vet inte ännu, kanske blir som min Japanska Mazda som käkade upp skivor och belägg bak på knappa 3000mil

#29
2020-02-14 19:30

Guran ;o)

Nja, japanska ingenjörer hos Toyota har lite annat tänk när de konstruerar jämfört med franska. Sedan val av kvalitetsnivå av material skiljer också. Detta gäller inte bara bromsar. Allt detta kan bekräftas av insatta fordonstekniker. Vi ser det även i div undersökningar år efter år. Franska bilar har en lägre nivå, det bara är så. Och det vet ju de flesta som är någorlunda insatta, men blunda gärna, drabbar inte min plånbok....

#30
2020-02-14 19:48

Mät alltid själv, många verkstäder, även VW, Bilia mm rekommenderar gärna bromsbyte fast det kan vara 70% kvar på bromsarna, både jag och bekanta har varit med om det. Synd att folk tror att verkstäderna vet vad dom pratar om, enklast är att mäta själv.

#31
2020-02-14 20:04

mso 1000 vad är det för fel att ha koll på sina bilar, tar inte mycket tid att montera ner bromsarna. Jag byter även motor olja 1 gång per halvår. detta har jag gjort sen 1983 när jag fick mitt körkort, är utbildad bilmekaniker men jobbar ej som det. har aldrig kört söner någon del på en bil byter delar innan de går sönder/slitna. Jag har aldrig behövt att anlita någon bilverkstad.

#32
2020-02-14 22:36

Den enda bil i "modern tid" som jag tvingats byta bromsklossar på var min Corolla där klossarna fram var slut vid 7000 mil. Dessutom ville Toyota-service att man skulle smörja upp bakklossarna (till extra kostnad givetvis) vid varannan service - vilket jag gjorde. Focusen jag körde efter Corollan körde jag 10,000 mil med utan byta av klossar och utan behov av att smörja klossarna bak och det var helt Ok klossar på den då jag bytte in den. Så visst verkar Toyota ha ett annat tänk...:)

#33
2020-02-14 23:28

Jo, jag brukar också ta loss klotsarna när jag byter hjul, och fram är det aldrig några bekymmer, men som sagt: bak.
Jag kör väl för mjukt och för korta sträckor för bromsarna ska må bra.
Besiktningen ser ju också på bakbromsarna hur saltet skadat dem (och mycket annat).
Händer för övrigt även på Toyota även om en del fantaster gärna blundar för det...
Jag har aldrig lämnat bilen på verkstad för bromsfix, men alla har ju inte kunskap, möjlighet eller intresse att meka själv.
Kan man lita på bilverkstäder? Mja... de lever ju på reparationer.

#35
2020-02-14 23:32

17000 mil frambromsar, 24000 mil bakbromsar, blanka skivor. VW Passat .

#36
2020-02-15 09:12

Dacia kör med trummor bak. En lyckad lösning i vårat klimat. Och ja, det är en fransk/rumänsk bil!

#37
2020-02-15 11:51

"flat7": Håller 100 % med dej. Har kört ca 15000 mil med 3 st Dacia Duster. Aldrig rört vare sej fram eller bakbromsarna. Även Renault , har gått över till trumbromsar bak på flera modeller. Sunt förnuft helt enkelt.

#38
2020-02-15 12:01

Pi.

Då får vi alla köpa Ford Focus.......men först krävs nog ett annat tänk innan det valet sker....;o) Helt klart har Toyota ett annat tänk/kultur i företaget, när de oftast är med i topp, vad skulle det annars bero på? Kul att höra/lyssna på alla undanflykter och halmstrån.....alltid. ;o)

#39
2020-02-15 12:13

"Pi2020-02-14 09:15
Fast 2 år med 4000 mils körning är ju inte direkt lite så bromsarna borde ha motionerats hyfsat. Har aldrig haft dessa problem hittills med det kanske beror på att jag kört många VAG-bilar...:) Och jag kör runt 2000 mil/år."

Man ska inte ständigt basera allt på sin egen lilla personliga upplevelse, världen är konstigt nog lite större än den egna nästippen.
Tur och otur spelar vanligtvis in.
Med lite otur kunde du har köpt dessa bilar, turen var framme och du gjorde det inte.

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=51981

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jPz130/jag-kunde-ha-kort-pa-ett-barn

#40
2020-02-15 13:28

Vi får hoppas att Peugot ägaren har lärt sej att motionera de nya bakbromsarna nu, så slipper han de problemen framgent.

#41
2020-02-15 16:41

jo mere man bruger bremserne jo bedre bliv er de .

#42
2020-02-15 16:41

jo mere man bruger bremserne jo bedre bliv er de .

#43
2020-02-15 18:46

"Kul att höra/lyssna på alla undanflykter och halmstrån."
Ja, och kul att höra somliga anklaga andra för undanflykter istället för att inse att alla fabrikat kan få problem.
Men, för en del är bilägande en religion, och man vägrar att ta in vad andra säger.

#44
2020-02-15 20:16

En del fabrikat har mindre problem än andra, det verkar några ha problem med att förstå/ta till sig, så blir det när religionen tar överhanden över faktan från massor av undersökningar som säger samma sak år efter år, men då kommer undanflykter/halmstrån och andra ursäkter som tex att "alla bilar är lika bra idag" eller " alla bilar har problem" ja så kan det vara men några märken har mindre problem än andra, det är så enkelt om man äger olika märken och får erfarenhet, samt om man läser vilka märken som oftast klarar sig bäst i alla dessa undersökningar år efter år, men visst allt detta kan man blunda för med undanflykter/halmstrån vilket vi ofta får läsa här i kommentarer främst från de ägare till märken som ligger i botten i dessa undersökningar, de vet ju bättre alltid ;o)

Sedan så är det ju som så att vissa märken från ett visst land i Europa, Frankrike har så tvivelaktig kvalitet så märkena från detta land inte kan säljas på tex USA marknaden pga för hård konkurrens från asiatiska märken. Jo man har försök att sälja skräpet ett flertal ggr men fått dra sig ur marknaden pga att man inte klarar konkurrensen med sin bristande kvalitet.

#45
2020-02-15 22:48

Jag är jättenöjd med Renault och Dacia, de har hittills funkat lika bra eller bättre än andra bilar jag ägt, Volvo,Skoda,Peugeot,Ford. Jag inser även att Renault gör bilar som på vissa områden inte är lika bra som andra märken. Till och med en Toyota kan vara bättre på vissa saker , men jag har aldrig ägt någon. Jag känner att jag inte vill avfärda märket som skräp efter att endast ha läst om problem som tom Toyota ägare råkat ut för.

#46
2020-02-15 22:59

N-iclas - precis - och man kan inte heller döma ut ett märke för nån enstaka artikel (en av dessa var 20 år gammal) där någon haft problem. Hade f ö en Passat -97 av den då nya modellen men upplevde inte nåt problem med bromsarna i vått väglag då heller.

#47
2020-02-16 08:13

Shogun: ingen här har väl påstått att franska bilar inte har problem, alla möjliga märken har nämnts, även Toyota. Och det har också jämförts olika märken av samma ägare, men tydligen är det inte OK att säga att man haft problem med Toyota. För somliga är det som att svära i kyrkan...

#48
2020-02-16 08:58

"Pi2020-02-15 22:59
N-iclas - precis - och man kan inte heller döma ut ett märke för nån enstaka artikel (en av dessa var 20 år gammal) där någon haft problem. Hade f ö en Passat -97 av den då nya modellen men upplevde inte nåt problem med bromsarna i vått väglag då heller."

Men det möter tydligen inget hinder att hylla ett märke baserat på en enstaka personlig upplevelse - din egen.
Och du har inget problem med att döma ut märken baserat på din enda personliga upplevelse heller.
När du gör det är det inget som helst problem utan väldigt rätt och riktigt.

Någon annan som också är - en enda person - som du själv är - är aldrig lika mycket värd som du är.
Din åsikt är alltid tusen gånger väsentligare än en annan en enda person som har en annan upplevelse.
Din upplevelse av din egen betydelse som enväldig överdomare är häpnadsväckande.

Du refererar alltid till dig själv som det slutgiltiga och avgörande beviset, så att hänvisa till att du inte är ensam om din åsikt är bara en undanflykt.
Andra är inte heller ensamma om sina åsikter.
Sluta upp med att hela tiden sätta dig själv i centrum tack.
Lite ödmjukhet skulle verkligen inte skada.

#49
2020-02-16 11:43

hultarn.

Problemt är väl att det inte sägs rakt ut pga religionen att tex franska bilar har mer problem än tex Toyota. Det vi får höra är bara massa undanflykter/halmstrån istället för ett rakt ärligt svar hur det ligger till i allt det som sägs i div undersökningar som visar vilka märken som har minst fel år efter år.....nå är franska bilar sämre än Toyota eller bättre, låt höra nu då? Eller är det som att svära i kyrkan du menar ;o)

#50
2020-02-16 13:06

Shogun: det är väl ingen som påstått motsatsen, däremot verkar det något slags tvång att alltid hävda Toyotas förträfflighet trots att artikeln inte ens handlade om det. Tydligen är det så att Toyotas kvalitet sjunkit med åren, vilket rapporter visat på. Tänk om de blir lika dåliga som franska bilar... ;-)
Men, å andra sidan har ju Toyota uppenbara problem med vägegenskaperna, vilket lär vara viktigast i en nödsituation.

#51
2020-02-16 13:57

Att verkstäder byter bromsdelar och annat utan att det behövs ska väl inte förvåna någon. Själv använder jag samma icke märkesverkstad varje gång d.v.s. max 1 gång var 3:e år förutom vanlig service och jag är alltid närvarande med full koll på arbetet.

#52
2020-02-16 17:33

Peugeot 2008 gör inte bort sig i undanmanöverprov som Toyota RAV4. RAV4 är trafikfarlig och den som köper den visar prov på dåligt omdöme som utsätter både sig själv och sina medtrafikanter för livsfara på vägen.

#53
2020-02-16 20:14

Ehm, jag skulle uppskatta att kärvande bakbroms beror till ca 70% (kanske mer?) på körstilen, oavsett modell.

Att vissa märken har mer kärvande bakbroms kanske beror på kundgruppen?

#54
2020-02-16 21:43

Det är ju vissa som vet att bilar som görs i Frankrike är bara skit alltså även de Toyota modeller som görs där Toyota tillverkas i Ryssland Polen,Tjeckien ,Portugal , Storbritannien ,Frankrike, Turkiet , 3 av 4 Toyota som tillverkas i Europa säljs även där, har ni kollat var eran Toyota är tillverkats så det inte bara är en skitbil.

#55
2020-02-17 07:46

hultarn.

Jag har ärligt talat inte sett en enda seriös rapport som visar att Toyotas kvalitet sjunkit på långsikt under flera år, man är ju där man brukar vara konstant, med i toppen. Att de skulle sjunka till franska bilars låga nivå många år irad ser jag inte , var då?

Jag ser bara massa undanflykter/halmstrån hela tiden pga en religon för franska bilar, som hindrar dig att säga att Toyota mfl asiater är bättre än franska märken. Jag läser att de är med i toppen år efter år och franska i bottenskicktet, och säkert många andra med mig......;o)

#56
2020-02-17 09:53

Shogun, ingen bil är perfekt ok? Toyota har färre fel än franska bilar (men andra problem som vältrisk), alright. Att därmed kategoriskt totalsåga franska bilindustrin som skräp är lite som när alla olika religioner påstår att "du ska inga andra gudar hava jämte mig". Det liknar fanatism när man påstår sånt för det är rätt många som är nöjda med sina fransoser, bla jag. De skulle inte existera på vägarna om de var skit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.