Nästa artikel
Bilfrågan: Ersättning för tidigare kamremsbyte?
Bilfrågan

Bilfrågan: Ersättning för tidigare kamremsbyte?

Publicerad 22 januari 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
"Förändringen innebär en kostnadsökning för mig. Jag anser att Volvo Car är skyldiga att ersätta ägaren." Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
I september erhöll jag ett brev från Volvo Car om ändrat kamremsintervall. Jag köpte en V70 D4 modell 2016 i januari i förvissningen om att första kamremsbyte skulle ske efter 24 000 mil. Bilen hade då gått cirka 13 500 mil och nu cirka 15 600 mil. Förändringen innebär en kostnadsökning för mig som ägare med drygt 30 procent eller cirka 2 700 kr. Jag har skrivit till Volvo Car om orsak och om de kompenserar för kostnadsökningen. Jag har fått tvetydiga svar. Jag anser att Volvo Car är skyldiga att ersätta ägaren för kostnadsökningarna eller att de borde göra det av ”good will”.
Dag Boborg

Svar
Det är i sanning en klar försämring för bilägandet ekonomiskt sett. Volvo har deklarerat att man inte avser att kompensera ägare för den här förändringen av bytesintervall och de är heller inte juridiskt skyldiga att göra det. Anledningen till att intervallet ändras är att man inte anser sig kunna garantera en livslängd på 24 000 utan bara 15 000 mil och/eller tio år. Bytet gäller dessutom både kam- och multirem. Det här har hänt tidigare bland andra tillverkare och än mer drastiskt i vissa fall. Ersättning har så vitt jag känner till aldrig utgått. På vår fråga svarar Volvo Cars att man går ut med information till alla bilägare som har en bil med berörd motor och känd körsträcka på 12 000–24 000 mil.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om Volvos agerande angående det ändrade bytesintervallet?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-01-22 09:52
saabnisse

Ett problem med remmar är att det är väldigt svårt att avgöra vilken kondition den befinner sig i efter ett antal mil.
Till skillnad från kedja där det tydligt märks när det är dags för åtgärd, varnar aldrig remmen, den går plötsligt av!
Volvo ansåg att remmen borde hålla 24000 mil och det gör den säkert (kanske?), men för den som kör 1500 mil/år kommer det att ta 16 år och då är det problem eftersom remmen åldras.
Jag har bytt remmar som gått 30000 mil och som nästan ser ut som nya, men hur länge håller de?
Personligen skulle jag aldrig låta en rem bli äldre än 5-6 år före byte och oavsett miltal och vad biltillverkaren säger.
Det är ju inte biltillverkaren som tillverkar remmen!

#2 • Uppdaterat: 2020-01-22 11:41
Stefan Eriksson

jag tycker nog att Volvo och alla andra märken ansvarar för den bytesintervall som gällde vid tidpunkten för köpet och står för kostnader vid kamremshaveri för berörda kunder eller så kompenserar de för med kostnaden vid ändrad intervall. Kamremsintervallen är en detalj som jag liksom frågeställaren överväger vid bilköp.

#3 • Uppdaterat: 2020-01-22 12:07
Roger Skagerström1

Köpa en bil som gått 13 000 mil och kräva ersättning från tillverkaren? Skärpning...

#4 • Uppdaterat: 2020-01-22 18:39
Carl Trefalt

Varför har inte Volvo kamkedja? SAAB hade kamkedja.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.