Nästa artikel
BMW lanserar fler mildhybrider med dieselmotor
Nyheter

BMW lanserar fler mildhybrider med dieselmotor

Publicerad 16 januari 2020
Storsäljande 3-serien och två andra modeller får ett 48-volts mildhybridsystem.

BMW har lanserat ett mildhybridsystem till 3-serien samt suvarna X3 och X4 som ska sänka förbrukningen.

Mildhybridsystemet som går på 48 volt använder en kraftigare generator och ett extra batteri och systemet ska ge en liten "boost" på elva hästkrafter. Bilen kan rulla på eldrift med avstängd motor i låga hastigheter (upp till 15 km/h) eller i högre farter när föraren inte gasar för mycket – alltså när bilen "seglar" i jämn fart.

När föraren bromsar ska systemet dessutom fånga upp energin som uppstår och spara den i batteriet.

Mildhybridsystemet blir standard i dieseldrivna BMW 320d (med både bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift) och kommer även till suvarna X3 xDrive20d och X4 xDrive20d (båda med fyrhjulsdrift).

Om vi tar kombimodellen BMW 320d xDrive Touring med fyrhjulsdrift som exempel hade den tidigare en förbrukning på 4,6–4,9 l/100 km beroende på utrustning. Med mildhybridsystemet blir den officiella förbrukningssiffran 4,5 l/100 km – alltså en marginell minskning på mellan två och åtta procent. Men det är alltså enligt körcykeln, i verkligheten kan skillnaden evenuellt bli större.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (6)
#7 • Uppdaterat: 2020-01-17 13:43
Irvor

Tanke:
Gör om bilskatten till skatt baserat på energiförbrukning för alla bränslen och även elbilar.
Hög energiförbrukning - Hög skatt, och omvänt.
Sätta en maxgräns för energiförbrukning på bilar, så försvinner automatiskt de tyngsta o största.

#8 • Uppdaterat: 2020-01-17 14:06
Panopticon

Isoderlund: Undrar om du inte blandar ihop mildhybrider med riktiga hybrider nu. Elmotorn i en mildhybrid är inte mycket mer än en glorifierad startmotor. I en riktig hybrid så driver man bilen växelvis med elmotorn och bensinmotorn beroende på vad som just då är effektivast.

#9 • Uppdaterat: 2020-01-16 21:44
milkylainen

Kostar väl en halv mille utan ratten i vanlig BMW-anda. Frågan är då varför i h*lv*t* man ska köpa dessa komplexitetmonster för? Elbilen ser ju mer och mer lukrativ ut för varje kvartal av nya idiotiska lösningar.