Nästa artikel
4 av 10 har kört med sommardäck på vinterväg
Nyheter

4 av 10 har kört med sommardäck på vinterväg

Publicerad 2 december 2019 (uppdaterad 2 december 2019)
Och var tredje har varit med om en olycka vintertid, enligt färsk undersökning.
Från och med 1 december ska ditt fordon ha vinterdäck på, om vinterväglag råder. Trots detta är det många som ändå kör med fel däck för årstiden.

Enligt däckföretaget Goodyears årliga undersökning däckbarometern, säger 32 procent att de någon gång kört med sommardäck på bilen, trots att det varit vinterväglag. 9 procent svarar att de gjort det flera gånger. Sammanlagt är det alltså 41 procent som vid ett eller flera tillfällen kört med fel däck för årstiden.

Undersökningsföretaget Yougov har i år för Goodyears räkning genomfört sammanlagt 1.038 intervjuer bland män och kvinnor med körkort i Sverige och var tredje som svarade uppgav att de någon gång varit med o en olycka vintertid. Vanligaste olyckstypen var att köra av vägen, följt av att krocka med andra bilar och djur. 

– Under vintertid i Sverige är risken för olyckor högre. Med snö, halka eller nedkylt regn på vägarna är det livsviktigt att inte underskatta vinterdäckens funktion. Det känns därför oroande att så pass många som fyra av tio svenskar någon gång kört med sommardäck på vinterväglag. En önskan är såklart att den siffran ska vara noll och att fler tar däckens funktion på allvar genom att byta i god tid, säger Jenny Wahlsten, Nordic Brand Executive på Goodyear.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 
Att tänka på vid olika vinterväglag:

Blixthalka

Halkan kan många gånger inte synas vilket gör den svår att upptäcka och farlig. Trots torrt väglag en viss sträcka kan halkan plötsligt dyka upp. Något som gör körningen extra riskabel, speciellt om bilen är utrustad med sommardäck. Denna typ av halka är vanlig vid skogspartier och broar eller vägar längs med vatten.



Underkylt regn 

Var observant när det kommer till underkylt regn. Regnet fryser vid kontakt med den kalla marken och halka uppstår. En varningsklocka är om regnet fryser på vindrutan och att det slutar skvätta från bilen framför. Se då till att vara extra uppmärksam och försiktig.



Snöspår/snösträng 

Snöspår innebär att det bildas spår med barmark i körbanan. Då det är bra grepp på barmarken kan körningen kännas säker. Men låt dig inte luras, råkar du köra åt sidan och ut i snön blir väggreppet genast sämre. Vad gäller snösträng innebär det att en sträng med snö bildas i mitten av vägen efter plogning. Om du ska passera strängen, sänk hastigheten eftersom risken för sladd är hög.



Polerad snö 

Är vägbanan snötäckt ökar halkrisken vid tillfällen där fordon startar och stannar. Exempelvis korsningar och rondeller. Snön poleras då av däcken och det blir halt.



Källa: Goodyear

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-12-02 18:46
Raphael

Det viktiga är inte siffrorna i sig utan bara det att för många kör med sommardäck på vintern trots att det är förbjudet. Vinterdäck ökar marginalerna och säkerheten, sen ska man hålla hastigheten också och köra förnuftigt.

#9 • Uppdaterat: 2019-12-02 22:44
Sabud2

Undrar om de har räknat med alla 40-talister som då helt normalt kört tusentals mil med sommardäck på 60-talet. Det har jag (utan olyckor). Visst , det var mycket mindre trafik och det gick betydligt lugnare. Så var däcken smalare (mycket) vilket var överlägset på vintern. I dag 4-hjulsdrivet med Hakka dubbat men jag saknar de snörika vintrarna utefter Roslagskusten för 50 år sedan.

#a • Uppdaterat: 2019-12-03 10:38
Focus

När det gäller de första vinterdagarna verkar det som folk inte tror på att det kan vara halt trots att snön vräker ner. Man har lagt på vinterdäcken (I bästa fall) och tror att man är räddad bara av dem och fortsätter att köra i samma hastighet som det vore sommarväglag. Förr eller senare går det utför. I synnerhet de som har dubbdäck tror tydligen att det är bara att stå på. De som kom på dubbdäckens betydelse i vinterväglag hade för avsikt att höja säkerheten, inte att höja hastigheten.