Bild
Nästa artikel
Köra släp i vinter? Tänk på det här!

Köra släp i vinter? Tänk på det här!

Nyheter

Goda råd, tips och regler för dig som ska syssla med släpkörning i kyla och snö.

Från 1 december är det krav på vinterdäck på bilen. Planerar du att koppla på släpvagn måste givetvis också den ha rätt däck för årstiden. Dessutom innebär vinterkörning med släp en hel del utmaningar som inte råder under andra årstider.

– Vinterns intåg innebär att förutsättningarna förändras på våra vägar. Snö och kyla ger ett tuffare väglag samtidigt som mörkret försämrar sikten. Då blir det extra viktigt för de som ska ut i trafiken att se till att ens transportmedel är anpassade för tuffare förhållanden, säger Johan Wijkander på Freetrailer. Företaget sysslar med släpvagnsutlåning och delar med sig av sådant vad som är värt att tänka på om man kör med släp vintertid: 

Att tänka på vid däckbytet
  • Undersök mönsterdjup, slitbana och dubbar (om du har dubbdäck) innan du monterar på vinterdäcken på släpet, då det är lättare att kontrollera hjulen friställda.
  • Vill du slippa ta med hela släpet till macken för att kontrollera lufttrycket efter däckbytet kan det vara en god idé att bara ta med släpets vinterdäck till tryckluftspumpen innan montering.
  • När däckbytet görs, ha släpet tillkopplat på bilen, då det står stadigare så än fristående. Smörj gärna gängorna och glöm inte att känna på hjulbultar/muttrar efter att du kört ett tag för att säkerställa att de sitter fast ordentligt.  
Tips för vinterkörning med släp:
  • Innan kylan slår till: Smörj gångjärn, påskjutsbroms och rörliga delar för att undvika förfrysning. Kontrollera också att lyktglasen inte är vattenfyllda, annars kan de spricka vid minusgrader.
  • Anpassa körningen till ekipagets längd och bredd genom att ha extra uppsikt vid korsningar och andra svängar.
  • Maxhastighet för körning med släpvagn är 80 km/h.
  • Vid farthinder, gupp och övrigt ojämnt underlag, var beredd på eventuellt gungande och var extra försiktig med hastigheten.
  • Det försvårade väglaget kräver extra försiktighet.
  • För att förhindra förfrusna bromsar vid parkering är klossar bakom däcken ett bra knep.
     

Vi Bilägares egen expert på släp, Anders Helgesson, har några kompletterande punkter för släpanvändande på vintern:

  • Släpet har inte ABS. En påskjutningsbroms är inte alls lika finstämd som bilen. Är vagnen tung kan även en lätt inbromsning (tänk ABS på halt underlag) göra att vagnens påskjutningsbroms kommer att gå in. Sannolikheten att hjulen låser är låg, men har du dåliga däck så finns risken för att släpet låser. Det har inte så vansinnigt stor betydelse rakt fram men i kurva med mycket massa och låsta däck är inte så kul.
  • LAMPORNA! Samtliga släpets lampor ska vara hela. Inte minst sidopositionslamporna. Och skotta av dem när du stannar om det är snö. Om någon kör om och inte ser att det är släp kan det bli tokigt för alla.
  • Dubbdäck. Bäst för släp, dels för alla normala argument, men framför allt för att dragbilen då kan ha alla typer av vinterdäck och fortfarande vara ett godkänt exemplar.

Diskutera: Har du några bra tips för släpkörning på vintern?

Regler vinterdäck

Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.

Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer. 

Tidigare har godkända vinterdäck haft märkningen M+S (Mud and Snow), men sedan 1 juli 2019 är det istället en globalt reglerad däcksymbol som bestämmer om ett däck är godkänt för vinterväg eller inte. Under en övergångsperiod är det dock tillåtet att använda befintliga vinterdäck, märkta med M+S och godkända för vinterbruk, till den 30 november 2024. 

Den nya märkningen är en symbol, ”alptopp/snöflinga”. 

Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

20190811204304.jpg?itok=8sDQ8Kcu

Kommentarer

#1
2019-11-20 15:08

Jag är sannerligen inte mycket för regler och förbud (det krystas fram sådana nu för tiden), men jag kan faktiskt tycka att det borde införas ett förarbevis för släpkärra/husvagn, en slags teorikurs på ett par timmar kombinerat med ett par körlektioner. Många förare begriper ingenting om att köra med "släp", än mindre kan de backa med "släp". Senast i oktober fick jag hjälpa en person att backa vid högen för trädgårdsavfall på Återvinningscentralen. Efter typ 20 "vikningar" (på en helt öppen yta!) erbjöd jag personen hjälp. Givet dock att alla med släpbehörighet i körkortet ska undantas.

#2
2019-11-20 16:21

Det finns ju regler för hur många dubb ett däck får ha. Men hur många dubb måste däcket minst ha för att räknas som dubbdäck?

#3
2019-11-20 19:38

Jag minns ett svar från Transportstyrelsen för flera år sedan som sa ungefär: ett däck utan dubb kan inte räknas som dubbdäck!
Mao räcker det med en (1) dubb per däck för att räknas som dubbdäck!?
Men eftersom antalet dubb inte får skilja mer än 25% mellan däcken måste i så fall alla däck ha exakt 1 dubb.
Vi får se om dom har ändrat sig.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.