Bild
Nästa artikel
4 av 10 har kört med sommardäck på vinterväg

4 av 10 har kört med sommardäck på vinterväg

Nyheter

Och var tredje har varit med om en olycka vintertid, enligt färsk undersökning.

Från och med 1 december ska ditt fordon ha vinterdäck på, om vinterväglag råder. Trots detta är det många som ändå kör med fel däck för årstiden.

Enligt däckföretaget Goodyears årliga undersökning däckbarometern, säger 32 procent att de någon gång kört med sommardäck på bilen, trots att det varit vinterväglag. 9 procent svarar att de gjort det flera gånger. Sammanlagt är det alltså 41 procent som vid ett eller flera tillfällen kört med fel däck för årstiden.

Undersökningsföretaget Yougov har i år för Goodyears räkning genomfört sammanlagt 1.038 intervjuer bland män och kvinnor med körkort i Sverige och var tredje som svarade uppgav att de någon gång varit med o en olycka vintertid. Vanligaste olyckstypen var att köra av vägen, följt av att krocka med andra bilar och djur. 

– Under vintertid i Sverige är risken för olyckor högre. Med snö, halka eller nedkylt regn på vägarna är det livsviktigt att inte underskatta vinterdäckens funktion. Det känns därför oroande att så pass många som fyra av tio svenskar någon gång kört med sommardäck på vinterväglag. En önskan är såklart att den siffran ska vara noll och att fler tar däckens funktion på allvar genom att byta i god tid, säger Jenny Wahlsten, Nordic Brand Executive på Goodyear.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?
 
Att tänka på vid olika vinterväglag:

Blixthalka
Halkan kan många gånger inte synas vilket gör den svår att upptäcka och farlig. Trots torrt väglag en viss sträcka kan halkan plötsligt dyka upp. Något som gör körningen extra riskabel, speciellt om bilen är utrustad med sommardäck. Denna typ av halka är vanlig vid skogspartier och broar eller vägar längs med vatten.

Underkylt regn 
Var observant när det kommer till underkylt regn. Regnet fryser vid kontakt med den kalla marken och halka uppstår. En varningsklocka är om regnet fryser på vindrutan och att det slutar skvätta från bilen framför. Se då till att vara extra uppmärksam och försiktig.

Snöspår/snösträng 
Snöspår innebär att det bildas spår med barmark i körbanan. Då det är bra grepp på barmarken kan körningen kännas säker. Men låt dig inte luras, råkar du köra åt sidan och ut i snön blir väggreppet genast sämre. Vad gäller snösträng innebär det att en sträng med snö bildas i mitten av vägen efter plogning. Om du ska passera strängen, sänk hastigheten eftersom risken för sladd är hög.

Polerad snö 
Är vägbanan snötäckt ökar halkrisken vid tillfällen där fordon startar och stannar. Exempelvis korsningar och rondeller. Snön poleras då av däcken och det blir halt.

Källa: Goodyear

Kommentarer

#1
2019-12-02 08:38

Kör man med sommardäck på vinterväglag är det kortslutning i hjärnan. Det är som gjort för att en olycka skall ske. Inte nog för att man kan orsaka skador på bil och egen person, man riskerar att skada andra med.

#2
2019-12-02 10:21

När jag var barn hade mina föräldrar bara en uppsättning däck till bilen. Det gick det också.
Första halkan har jag garanterat mött med sommardäck flera gånger. Inget jag lagt på minnet eftersom det inte har hänt något.

#3
2019-12-02 11:01

@L. Mäkinen, ja det är klart, Vinterdäck är ju ett ganska så nytt påfund, sett till bilens historia. Jag minns att min pappa berättat att han körde med sommardäck året om fram tills de fick mig 1979, då valde han att köpa vinterdäck, trots att många i hans närhet hävdade att det var slöseri med pengar, men han minns det som natt och dag att köra vinterväg med de nya däcken. Är man som förare medveten om att man har sommardäck, så är det klart man kan krypköra fram och förmodligen klara sig från att både åka av vägen eller köra på vilt, MEN man är troligtvis en trafikfara för alla andra då man kommer köra avsevärt långsammare än de som har vinterdäck, vilket ökar risken för kollision med andra, främst bakifrån. Nä jag blir mörkrädd när jag ser någon med sommardäck på bilen vintertid, men en annan sak som glöms i debatten är hur många det är som åker runt med vinterdäck på sommaren, det är väldigt många, och jag bävar för den dagen när jag har något sådant päron bakom mig när jag måste tvärbromsa en fin varm sommardag... då kommer han som en gevärskula rakt in i min bak med sina hala vinterdäck..

#4
2019-12-02 11:34

Mina första bilar, som verkligen var av äldre modell och rejält begagnade, gick med "året-runt"-däck, men de var inte lika moderna däck mer än att de var relativt runda, i övrigt var det oftast slicks om sällan höll mer än några hundra mil.
Det man lärde sig snabbt var att anpassa hastigheten efter väglaget och att hålla rejält avstånd till framförvarande, men det gjorde man även sommartid med anledning av de mekaniska bromsarna som tog på ett hjul i taget.
Det var bara en kort tid efter de otaliga återbesöken för besiktning som det var relativt jämn bromsverkan.
Mina första vinterdäck köpte jag i början av 1970-talet och sedan dess har jag varit noga med att använda däck med godkänt mönster året om men det man lärde sig som ung grön bilist sitter i.
Men att det nu för tiden, med den trafik och hastighet som är på vägarna, finns folk som kör med sommardäck vintertid är mycket märkligt.

#5
2019-12-02 12:29

Även om man kör hur försiktigt som helst med sommardäck i vinterhalka så är det inget tvivel om att man är bättre rustad för vinterkörning om man har vinterdäck.

#6
2019-12-02 15:11

Meningslös undersökning.
Är det halt på vintern?
Bajsar björnen i skogen?

#7
2019-12-02 18:07

Den tredje lögnen- Statistik alltså.
40 % har någon gång kört med sommardäck på vinterväglag.
33% har någon gång varit med om en trafikolycka på vinterväg.
MEN DE TVÅ RESULTATEN HAR INTE MED VARANDRA ATT GÖRA.
Av de 33 % som varit med om en olycka är det då i statistikens underbara värld 40% som kört på sommardäck och resterande del, 60% som kört på vinterdäck. Alltså kan man bevisa att det är (60/40= 1,5) 50 procent farligare att köra med vinterdäck än med sommardäck på vinterväg.

#8
2019-12-02 18:46

Det viktiga är inte siffrorna i sig utan bara det att för många kör med sommardäck på vintern trots att det är förbjudet. Vinterdäck ökar marginalerna och säkerheten, sen ska man hålla hastigheten också och köra förnuftigt.

#9
2019-12-02 21:19

Tja.. Det händer väl även de bästa att man kan bli överraskad av snön?
Finns ju folk som åkt i 10 plusgrader till jobbet och fått isbana 6 timmar senare utan förvarning.
Ibland medans man sitter i bilen om man har långt att åka.
Dryga 30% som någon gång under sitt bilburna liv blivit överraskade av ett vinterväder låter inte alls konstigt i mina öron.

#10
2019-12-02 22:44

Undrar om de har räknat med alla 40-talister som då helt normalt kört tusentals mil med sommardäck på 60-talet. Det har jag (utan olyckor). Visst , det var mycket mindre trafik och det gick betydligt lugnare. Så var däcken smalare (mycket) vilket var överlägset på vintern. I dag 4-hjulsdrivet med Hakka dubbat men jag saknar de snörika vintrarna utefter Roslagskusten för 50 år sedan.

#11
2019-12-03 10:38

När det gäller de första vinterdagarna verkar det som folk inte tror på att det kan vara halt trots att snön vräker ner. Man har lagt på vinterdäcken (I bästa fall) och tror att man är räddad bara av dem och fortsätter att köra i samma hastighet som det vore sommarväglag. Förr eller senare går det utför. I synnerhet de som har dubbdäck tror tydligen att det är bara att stå på. De som kom på dubbdäckens betydelse i vinterväglag hade för avsikt att höja säkerheten, inte att höja hastigheten.

#12
2019-12-03 11:30

Innan det blev lag på vinterdäck körde jag alltid på sommardäck året om. Jag har till och med kört på vänster sida av vägen. Givetvis var det inte olagligt att köra med sommardäck året om eller att köra på vänster sida när det var vänstertrafik. Jag fick helt enkelt anpassa körningen. Inte krockade jag eller körde av vägen heller. Men det hände att jag fick sanda backen hemma för att komma upp. Så jobbigt tycker en del.

#13
2019-12-03 11:52

Är inte förvånad över utfallet, moralen på våra vägar är idag noll, ingen verkar bry sej längre, bara jag kommer fram fort som fan, sen om jag har vinterdäck eller inte , vem bryr sej.

#14
2019-12-03 12:39

Sunt förnuft är numera en bristvara i samhället. Detta har ersatts med fullblodsegoism. I trafiken innebär det att ta hänsyn, vara vaken, artig och naturligtvis anpassa hastighet och avstånd efter rådande förhållanden. Detta är vida viktigare än däckmärke/ mönsterdjup, abs-bromsar etc, etc.

#15
2019-12-03 16:46

Sabud skriver i #10: "alla 40-talister som helt normalt kört tusentals mil med sommardäck på 60-talet.
Då var däcken smalare (mycket) vilket var överlägset på vintern." Där har han alldeles rätt!

Ett sommar "Fläskdäck" så hyllat idag, är absolut inte bättre mot t.ex. vattenplaning än ett smalt vinterdäck på sommaren.
Att använda ett vinterdäck på sommaren är kriminellt enligt de flestas kommentarer i denna spalt. Att dessa bilister aldrig blir överraskade av vinterföre med sommardäck på bilen är en väldigt stor fördel, som det bara är några som förstår eller vill acceptera verkar det som.

#16
2019-12-03 18:47

Att man har kört nån gång med fel däck på fel vägunderlag säger inte mycket. Det är lätt hänt att hamna med fel däck på fel väg vid skarven av höst och vår särkilt när vädergudarna följer inte svenskt lagstiftning. Å andra sidan kör inte alla med sin andra hjuluppsättning och lyft och verkstad i bagaget. Det är bara att ta det lugnt när det händer. Och jag är av den uppfattningen att de flesta gör det. Men att envisa med fel däck på fel väg en hel säsong är bara dumt. Jag tror att det är väldigt få som gör det. Precis som väldigt få som kör obältade.

#17
2019-12-03 19:58

Hannah @ Tydligen inte tillräckligt lugnt av alla avåkningar varje höst att döma. Att de som kör med vinterdäck året runt skulle vara överrepresenterade vid olyckor är högst osannolikt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.