Nästa artikel
Grönt i gatan kan rädda liv
Nyheter

Grönt i gatan kan rädda liv

Publicerad 28 november 2019
Att enbart sänka hastighetsgränsen i tätort hjälper föga mot fortkörarna. Istället kan stensättning och planteringar i gatumiljön spara uppemot 17 liv per år, visar ny studie.
I våras publicerade Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, mätningar som visade att vi är allra sämst på att följa skyltad hastighet på 40-sträckor. Här körde nästan hälften – 47 procent – för fort

NTF har nu kompletterat sin studie med ytterligare mätningar på platser där efterlevnaden är bra. Därefter analyserades resultaten av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. De slår fast att bilisterna är bättre på att köra långsamt i stadsmiljö än på genomfartsgator, eftersom de där förväntar att möta gångtrafikanter och cyklister.

– Vi kan se att gator med stensättningar och planteringar som ska gör att en gata ska uppfattas som en gata med låg hastighetsgräns också genererar en högre efterlevnad, säger Anna Vadeby, senior forskare vid VTI.

NTF:s generalsekreterare Marie Nordén menar att det inte räcker att skylta ner hastigheten, även gatans utformning behöver kanske göras om för att det ska få önskad effekt: 

– Om man inte gör något annat än att skylta om gator från 50 till 40 km/tim så skulle den årliga trafiksäkerhetseffekten på nationell nivå bli cirka 2 sparade liv. Samtidigt skulle antalet lagbrott på grund av hastighetsöverträdelser öka, vilket riskerar att urholka förtroendet för trafikreglerna och skapa en acceptans för ökade hastighetsöverträdelser även på andra gator och andra hastighetsbegränsningar. För att få ut hela effekten av en hastighetssänkning måste man jobba med trafikmiljöns gestaltning, till exempel stensättningar och planteringar. Då skulle upp till 17 liv per år kunna sparas, samtidigt som trafikanten förstår varför hastighetsgränsen är satt till en viss nivå och därför är mer benägen att följa den, säger hon. 

Diskutera: Vad tycker du om gator med planteringar och stensättningar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-11-29 13:01
Thommys

Inte för än alla kör elbilar kommer folk kunna hålla hastigheten. Idag anpassar folk farten till lämpligt motorvarv för respektive växel.

#9 • Uppdaterat: 2019-12-03 10:52
GTS

Så logiken är att om man gör gatubildet skymmande så plågas bilisterna till att köra långsammare och någon överlever pga detta? Hastigheten går kanskje ner, men olyckerna upp? Vad om det kommer någon som inte reducerar hastigheten men då har ökt skymmande sikt pga alt extra skit i och runt vägen? -Vad händer då?

#a • Uppdaterat: 2019-11-28 19:37
milkylainen

Att fotgängare har reflexer som syns räddar nog betydligt fler.
Skulle vilja säga att det är fler som har reflexer nuförtiden.
Men det är också antalet totalt mörk-klädda som bara kliver ut rätt framför en bil också.