Bild
Nästa artikel
Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet

Vi blir sämre på att hålla rätt hastighet

Nyheter

Förra året körde var tredje bilist för fort. Och allra värst är det på 40-sträckorna.

Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF har mätt farten på 1,5 miljoner bilar på 23 olika orter i Sverige. Detta på sträckor med skyltad hastighet mellan 40 kilometer i timmen upp till 70 kilometer i timmen.

Kontrollerna genomförs varje år och nu är resultaten från 2018 här. Det visar sig att 34 procent av trafikanterna kör fortare än tillåtet. Det är en ökning från året innan då 33 procent översteg tillåten hastighet. 

Studeras statistiken mer detaljerat står det klart att regelefterlevnaden på 40-sträckor är sämst. Här körde nästan hälften, 47 procent för fort 2018. Det är samma andel jämfört med föregående år. 
– Det är den enskilde bilisten som väljer att köra för fort i tätort och det är ofta ett medvetet val. Om man förstod hur det egna beteendet påverkar andras säkerhet, i synnerhet oskyddade gående och cyklister, så borde valet att hålla hastigheten vara enkelt men den insikten verkar saknas i dagens samhälle, säger Marie Nordén, generalsekreterare på NTF.

På sträckor med 50 kilometer i timmen överskred 34 procent gällande hastighet. Laglydigast var bilisterna på 60- och 70-vägar där 79 procent höll sig under vad som var tillåtet. Men – jämför man med 2017 är det just på 60- och 70-vägarna som ökningen andelen i fortkörare skett.

NTF säger dock att de sträckorna håller sig inom nollvisionens målnivå om 80 procents hastighetsefterlevnad som är uppsatt till 2020. De menar också att det inte finns någon signifikant skillnad om man jämför 2017 och 2018 års siffror med varandra på 60- och 70-vägar.  

Diskutera: Vad kan göras för att få folk att hålla rätt hastighet i tätort?

 

Så många höll rätt hastighet 2018 (2017 års resultat inom parentes):
  • 40 km/tim: 53% (53%) 
  • 50 km/tim: 66% (66%)
  • 60 km/tim: 80% (81%) 
  • 70 km/tim: 79% (81%)
  • Snitt i hastighetsefterlevnad, samtliga sträckor: 66% (67%)
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2019-04-29 13:17

Folk stressar som aldrig förr, man kan bli omkörd ofta helt vansinnigt...och sedan sparade föraren några tiotals sekunder på att ligga lite före en. Till vilken nytta? Håll avståndet och anpassa farten klarar inte många av idag.

#2
2019-04-29 14:36

Håller med om att fart och stress ökat på vägarna. Häromdagen på väg ut ur samhället står en fartkamera och 50 gäller sedan ytterligare 500m fram till vår avfart. Redan före kameran kom en hantverkarbil och lade sig alldeles bakom och när jag passerat kameran och kört 100m började han blinka med ljuset. Jag undrade vad som stod på? Höll jag på att tappa nånting eller? så jag höll nästan på att stanna, men när jag höll vänsterfilen för att svänga passerade han till höger med fingret i luften. Mitt fel var alltså att jag fortsatte att hålla 50 efter kameran!!
Annars är min åsikt att införandet av alla "mellanhastigheter" 40, 60 osv gör att folk inte orkar bry sig när det skiftar mellan 40 och 60 och 50 var 100'e meter. På många fina landsvägar har man t.ex. sänkt från 90 till 80 helt i onödan.

#3
2019-04-29 14:42

Har den absoluta hastigheten i trafiken gått upp? Eller är det bara den relativa?

Majoriteten av 40 sträckorna antar jag är nerskyltade 50 sträckor snarare än uppskyltade 30 sträckor. Ingen ursäkt, men kanske en förklaring. Har det sett likadant ut på samma gata i 15 år så kör nog många på gammal vana.

Jag tycker dock det finns många sträckningar med konstigt låg begränsning, det skulle vara intressant att veta hur den absoluta hastigheten och olycksstatistiken har förändrats på de många landsvägar där man sänkt hastigheten.

#4
2019-04-29 15:44

Kanske är på tiden att vi inför någon form av hastighetsbegränsning på våra vägar vad jag förstår så är de nuvarande endast rådgivande och inget som behöver följas, anser jag att jag behöver köra 110 på tex Essingeleden (är visst skyltat till 70 vad jag sett) så är det ju nu vad jag kan förstå helt ok. Skulle till och med kunna tänka mig att det skulle kunna bli en påföljd i form av böter om man överskrider skyltad hastighet! Skulle förstås kräva en hel del polisresurser för att sköta en sådan övervakning vilket i dessa tider kan vara synnerligen svårt att uppbåda så detta önskemål faller nog på sin egen orimlighet! Varning, kan finnas inslag av ironi i detta inlägg.

#5
2019-04-29 16:57

att köra för fort har blivit en folksjukdom

#6
2019-04-29 17:15

Det sägs att de som hela tiden kör för fort har bråttom till sin egen begravning.

#7
2019-04-29 17:33

Nu måste motororganisationerna, medier och alla vi bilister börja att på allvar ta upp kampen mot för låga hastighetsgränser. Det finns kanske en viss tradition av politisk korrekthet inom organisationer som vi nu måste skaka av oss. Kampen mot för låga hastigheter kan föras av alla.
Det har gått för långt med en del hastighetssänkningar. Fel att det blivit 40 på breda genomfartsvägar med skilda GC-banor,
På många goda landsvägar och även på sexfiliga europavägar vid storstädernas utfarter har det blivit för mkt 80.
Trafikverket har även nästan helt fuskat bort 120 på motorvägar. Utsläppsskäl är inget godtagbart argument. För övrigt släpper dagens bilar ut mindre och mindre. E4 8½-milasträckan J-köp – Toftaholm är ett skräckexempel på väg som inte har 120, men det gäller betydligt fler europa- och riksvägar. Jfr motorvägsfarten i övriga EU-länder.
“Argumentet” att man tjänar/förlorar inte så många minuter är helt irrelevant. Man tjänar lika mkt som med ett tåg som höjer farten och på en längre färd blir det en hel del. Helt klart ökar stressen av att inte få köra i rimlig hastighet.
Under den senaste veckan har det vid inte mindre än tre tillfällen (minst) hänt att bilar kört i fel riktning på E4 och andra mötesseparerade vägar, delvis med mkt tragisk utgång.
Jag anser det vara mkt viktigare att Trafikverket försöker lägga resurser på att hindra sådant än att ensidigt hålla på med hastighetssänkningar (aldrig höjningar) och en massa fartkameror. Den senaste olycksutvecklingen visar att Trafikverkets hastighetstalibanism nått vägs ände.

#8
2019-04-29 17:41

Ersätt då 40-sträckorna med 60-sträckor, så blir det genast mycket bättre i statistiken :)

.

#9
2019-04-29 17:57

Sätt en hastighet 50km/h överallt i tätort utom vid för-/skolor där det kan vara 30km/h på vardagar, men inte helger. Enkelt och färdigt.
Använd 70km/h på mindre vägar och 90km/h på alla övriga landsvägar (som nu är 80 alt ff 90km/h). Låt alla motorvägar ha 120km/h och de löjliga 1+2 vägarna 100km/h ( men gör om de sistnämnda till motorvägar).
Enkelt, lättförståeligt och smidigt.
Låt professionen hålla i besluten om hastigheter både i stad som landsbygd. Ta bort alla politiker från besluten - de har inte en susning om verkligheten ( på vägarna), enligt min åsikt.. Återinför trafikskolor i småskolan, trafikvett i skolan och körkortsutbildning i gymnasiet (frivilligt).
Slutligen, ta bort A-traktorerna (el. vad de heter) från vägar med högre hastighet än 50km/h - undantag riktiga bruksfordon som traktorer etc, som måste anv vägar till och från arbetsplatser/fält.. Finns det skäl och orsak för regler, så respekteras de - inte annars. Finns det kunskap och samspel så fungerar det mesta.

#10
2019-04-29 18:05

Det är en viss lättja över hur viktig hastigheten är för dagens bilister.
Kanske ett visst resultat av avsaknad av kontroller generellt?
Fick blåsa för första gången på 20 år i höstas. I Stockholmsområdet.
Ser nästan aldrig någon bli stoppad i trafiken nuförtiden.

Om polisen vore på alla som hökar, ja nog fan skulle hastigheten sjunka.
Det är som små barn. Om ingen tillrättavisar mig, då gör jag väl som jag vill?

Idealt skulle det inte behövas... men, men.

#11
2019-04-29 18:23

Vore det för mycket begärt att de gör en rejäl pudel och står för att återgå till tidigare hastighetsgränser och indelningar? Begränsningar har gjorts nedåt i 95 % av fallen. Tacka fasiken att normala bilister tycker att det är åt skogen!

#12
2019-04-29 18:46

JA det är väl fan klart man ökar hastigheten när dem sänker på varenda ett ställe. Vägar som nyligen var 90-vägar byttes till 80-vägar och helt plötsligt blev något ställe 80-väg, fast det innan var en 60-väg. Om du frågar mig känns säkerheten riktigt dåligt där. Eftersom det är en 1+2 väg utan räcke! Men sen när du väl kommer till "motorvägen" som var 100-väg med mitt räcke och 2+2 väg. DÄR sänker man till 80-väg också. (Visst tanken är fin att det ska flyta på bättre). Men problemet är när 2+2 vägen helt plötsligt blir 60-väg för att snabbt gå över till 40-väg. PÅ EN MOTORVÄG! Klart det händer olyckor när folk drygar i omkörningsfältet under hastighetsbestämmelsen. För att sedan komma fram till en motorväg där det är kö och skymd sikt! Hälften slår på abs;en...men visst var det bättre med sänkt hastighet?

Riktigt dåligt att man istället för att göra riktiga 70-vägar/90-vägar så sänker man till 60 eller dylikt. DET ÄR 2019, bilarna har blivit både säkrare och snabbare! Helt ärligt kan man inte köra bil på svenska vägar längre. Det står fan stilla så man förstår att folk kollar mobilen istället för att kör bil. För det är tydligen mycket bättre? Jag tror att ifall vi hade lagt ner lite säkerhet genom räcke på samtliga ställen och samtidigt höjt hastigheten mera hade folk kört bil.

Sen verkade det som att många blir sjukt stressade utav smala vägar, farthinder och dåligt placerade fartkameror. Ofta i kombination. Det gör att man lätt missar "osynliga" föremål. Riktigt farligt att köra en längre stund på Svenska vägar. Det är så många hinder att man blir helt utmattad som förare.

Nu är jag personligen en fartdåre, men ser inga nytta i att kör snabbt i stan. Men gasar gärna på landsvägar eller tomma motorvägar. Jag tycker till stor del att motorvägarna har rätt hastighet, man borde inte köra snabbare än 100 eller 110. Dock förstår jag inte varför det ibland kan vara 100-väg istället för 110-väg? Båda med räcke samt 2+1 och viltstängsel.

Tillägga en sak till, varför byter man ut 50-väg vid skola till konstant 30-väg? Ser fan inget fel med att ha 50-väg där efter 18.00 eller liknade. Nu kör jag ändå inte 50 där...menmen

#13
1
2019-04-29 19:08

Lollobernie. Stackars pojk. Blir du så stressad av att köra bil ska du låta bli. Du verkar ju totalt ur balans. Låt oss som behärskar att i avslappnad stil följa maximala hastighetsgränser köra i trafiken, så kan du syssla med nåt som du i din tur klarar av.

#14
2019-04-29 19:20

Jag tycker det är märkligt att folk i högre utsträckning kör för fort utanför skolor än på landsväg. Är det någonstans man ska ta det lugnt är det väl på 30 och 40-väg.
Det är ganska vanligt att folk kör 60 på 80-väg och sedan håller samma hastighet när det blir 40. Totalt korkat enligt mig.

#15
2019-04-29 20:03

dom som har problem med gällande hastighet mår nog inte särskilt bra

#16
2019-04-29 20:56

Jag är av åsikten att det generellt inte är bilisterna utan hastighetsgränserna det är fel på nu för tiden.

Införandet av 40 och 60 i stadstrafik har varit helt förödande för trafikrytmen, framkomligheten, miljön och säkerheten.
Istället för att hålla ögonen på vägen och anpassa hastigheten efter omständigheterna ligger uttråkade förare och kryper i hastigheter långt under vad som är nödvändigt ur säkerhetssynpunkt samtidigt som dom postar inlägg på Facebook.

Själv blir jag rent av orolig när förare notoriskt följer omotiverat låga hastighetsgränser och känner lättnad när folk ignorerar 80-gränsen och rullar på i 90 på en väg som är byggd för 90, i de fall det inte finns någon som helst anledning att köra långsammare.

En del av min oro kommer från att vi tycks se ett tydlig samband mellan införandet av dom lägre hastigheterna och den kraftiga ökningen av dödsolyckor de senaste åren, vilket tyvärr stämmer överens med studier som visar att hastigheter satta långt under vad vägen är designad för ger en ökning av dödsolyckorna.

Nä, jag har helt slutat bry mig om de nya gränserna, jag håller stenkoll på min omgivning och anpassar hastigheten till förhållandena vilket ena stunden innebär att jag kryper fram i 30 på en 40-väg inne i centrala stan och nästa stund rullar på i 60 på en genomfartsled skyltad 40.

#17
2019-04-29 23:01

Hysteriskt sjukt med alla dessa nya hastighetsgränser. Kör varje vecka på en väg som var byggd för och hade 110/Tim på 70-talet. Betydligt dåligare bilar utan något av moderna bilars säkerhetssystem. Nu ”hotas det med” att sänka till 80 då vägen inte har mitträcke. Va fasen, man somnar ju, 120 känns som en lagom fart i en modern säker bil.

#18
2019-04-29 23:09

1 Ja jag cyklar mest, du vet. När jag inte kör lastbil, för jag hoppas det är dig jag kör in i när vägen går ihop. Det är tur vi har hårda krav på arbetspassen. Men det skulle vara fint att inte få hjärtattack varje gång man är ute och kör.

Tycker det är oförskämt utav sosse sverige att diskriminera andras tid. Nog för att det ska vara väntetid överallt, man ska inte få kunna utföra något längre. Fatta vad det kostar samhället att sänka hastigheten."Man tjänar bara några sekunder!" Samma personer som inte tittar längre än näsan räcker! Pfff!

#19
2019-04-30 01:54

Ska det berömda livpusslet klaras av är höga hastigheter i trafiken ett måste! Obs - ironi.

#20
2019-04-30 07:28

Ja eftersom jag är en 10 plussare så är jag mer irriterad på att var och varannan inte kör med jämn fart utan pendlar ofta plus / minus 5-10 km/h.
Ytterst irriterande.

Jag har inga problem med nya fartgränser men håll förhelsicke minst skyltad hastighet.
Allt för många vägrar fatta vad farthållaren är bra till!!

#21
2019-04-30 07:56

Det är irritation som skapas i trafiken när en del inte kan hålla hastigheten. Det kan skapa olyckor.

#22
2019-04-30 08:10

Exakt rätt Lef Larsson

#23
2019-04-30 08:23

Fattar inte heller varför många absolut måste överskrida skyltad hastighet såpass ofta - känns nästan som ett sjukdomstillstånd. Kör på farthållare och har ni dessutom adaptiv farthållare så slipper ni få hjärtinfarkt om bilen ni kommer ikapp "råkar" köra 3 km/t långsammare än vad ni kör. Trafik är samverkan och inget där man själv hela tiden bestämmer spelreglerna så att de passar ens egna ego.

#24
2019-04-30 08:50

när vanliga medborgare källsorterar men gör sig själva till brottslingar genom fortkörning, då är moralen rutten

#25
2019-04-30 09:57

Varför så bråttom att det krävs högre hastighetsgränser? Det är alltid trafiken och de låga hastighetsgränserna som får klä skott för människors dåliga tidsplanering nu för tiden. Vissa använder till och med trafiken som tidsmaskin och försöker ta igen tid genom att köra för fort.

Om det nu är så bråttom, varför springer inte fler istället för går när de ska uträtta sina ärenden utanför bilen. Att springa runt i mataffären spar betydlig mer tid än om hastighetsgränsen skulle höjas från 40 till 60 på vägen till affären. Spring har dessutom ingen hastighetsgräns vilket borde tilltala många här som önskar ”fri fart” i samhället.

#26
1
2019-04-30 10:28

Att hålla rätt hastighet tar ingen extra tid, det är den tid det ska ta.
Att köra för fort kostar liv - och då tar tiden slut, för någon, ingen tid kvar alls för denna individ. Och då kan man, för rättvisans skull, hoppas att denne någon är den som kört för fort.

#27
2019-04-30 11:26

Bilarna blir säkrare, vägarna är bättre på många håll men trafikverket och politikerna har fastnat i ett enda spår - lägre fart, lägre fart - som en helt okunnig papegoja. Man har satt sina hjärnor på läge "tankeförbud". Allt för att var så PK som möjligt, och gynna sina politiska karriärer. Och ingen vågar säga emot, av rädsla för kritik från PK-folket. I praktiken är det ingen normal människa, även inklusive politiker, som alltid håller fartgränserna, eftersom de är galet låga på sina håll.Utom en och annan gubbe/tant som inte borde ha körkort. Men detta är så typiskt för Sverige, det finns bara plats för en åsikt åt gången, och de som vågar argumentera emot avrättas politiskt.

#28
1
2019-04-30 12:57

PK. Politiskt korrekta är de som slaviskt följer partipiskan i sitt dummerjönsparti, alltid i kombination med hat och hårda ord.

#29
2019-04-30 14:40

I framtidens Sverige kommer förmodligen högsta tillåtna hastighet för privatägda fordon vara 60 km/tim. Vid den tiden kommer ingen längre minnas Fri Fart eller svindlande dödshastigheter såsom 90 km/tim. Majoriteten människor förflyttas kollektivt och de flesta har aldrig varit utanför det urbana inhägnade området. Varför skulle de ens vilja det när allt finns i The Hive. ;-)

#30
2019-04-30 15:12

Haha, jag skrattar åt er som tycker att ”man ska komma iväg i tid så blir det ingen stress” och ”jaga sekunder till ingen nytta”. Vänta tills trafiken är sådan med bidragande låga skylthastigheter att det korkar igen och en resa som ska ta 20 min normalt tar 60 min. Det blir en hel del tid på årsbasis som kan användas till annat.

Enligt mig så har människor i allmänhet ingen tidsuppfattning. Självklart sparar man mer än sekunder på ifall medelhastigheten är 43 eller 72. Sekunder blir till minuter som blir till timmar.

Istället för att sänka hastighet så kanske puckona i regering och på Trafikverket kan bygga vägar som kan hantera högre snitthastigheter.

#31
2019-04-30 15:28

1 Exakt, man håller rätt hastighet. Ser inget fel att köra 90 på en 80-väg. Speciellt när vägen alltid varit 90! Att köra fort betyder inte automatiskt att man dödar någon.

2018 dog bara 324 personer i bilolyckor, endast 77 personer var inblandade i mötande trafik. 2017 dog 10 360 personer i förtid. Alltså utav alla dödsfall är bara 3% i trafiken. (Det hade säkert varit lägre ifall vi vetat om ålder på personerna i bilen) Låt mig köra "snabbt" tack!

#32
1
2019-04-30 15:55

Det ordnar sig. Snart kommer tekniska hjälpmedel hindra tokstollar från att köra för fort.

#33
1
2019-04-30 15:56

Skyltarna anger högsta tillåtna hastighet, inte lägsta.

#34
2019-04-30 16:54

Vad! Är inte skyltarna den lägsta rekommenderade hastigheten?

#35
2019-04-30 17:59

80% av sträckorna med 40 är helt tokiga, och därför respekteras de inte.
Och vi hatar cyklister som absolut skitar i alla andra. Man ska LÂRA dem hur man ska köra på cykel,
OCH hjälpa dem med FLERA cykelbanor.

#36
2019-04-30 18:10

Svenne60, Förklara för mig varför antalet döda ökar i trafiken? Om nu bilarna är säkrare... kan det bero på farten trots allt?

#37
2019-04-30 19:43

Styggavarge, vi har ökat kraftigt i invånare, flera kör bil, galet mycket flera lastbilar på vägen. Samtidigt som vägarna är byggda på 70-talet. Skulle vilja se statistik per bil istället...

#38
2019-04-30 21:50

I vanlig ordning glömmer kritikerna av sänka hastigheter, det faktum att överlag och speciellt vad gäller högre hastigheter, minskar utsläppen en hel del från trafiken p g a just sänkta hastigheter. Inte minst gäller detta den tunga trafiken.

#39
2019-05-01 17:20

Sänk hastigheten på all vägar till 10 km/h. Kräv att en person går med röd flagg framför varje fordon. Först då minskar dödligheten på vägarna. Kanske.

Sedan detta påfund att elbilar måste ha ett ljudsystem för att skapa buller!!!! Man tar sig för pannan.

#40
2019-05-02 11:00

Stygga vargen; Du gör ett påstående som inte stämmer. Sant är att antalet döda i trafiken varierar år från år men på lång sikt har det varit en nedåtgående trend. Men jag tror att korkat sänkta och låga hastighetsgränser kan öka antalet olyckor, jag tror att vi är där nu. Sambandet mellan hastighet och antal olyckor finns inte utan det är andra variabler som påverkar det hela mycket mer. Se Autobahn i Tyskland som är de säkraste vägarna jämfört med andra vägar där. Eller länder där det finns stenhårda hastighetsgränser som t.ex. USA men ändå har värre olycksstatistik jämfört med Sverige. De förare som är farliga i trafiken bryr sig ändå inte vad det står på skyltarna.

#41
2019-05-03 15:54

USA har ju höjt sina fartgränser sedan 80-talet, från max 88 km/h till max 135 idag, och har samtidigt lägst antal omkomna i trafiken sedan andra världskriget. Det bevisar att allt inte kan lösas med sänkta fartgränser.

#42
2019-05-03 21:35

Hultarn, med 37 133 personer avlidna i USA under år 2017 i samband med olyckor med motorfordon, tycker jag man ska vara försiktig med att framhålla USA som något av ett föredöme.

#43
2019-05-16 14:14

dom flesta bilister är labila monster med trasiga psyken pga ett samhälle i upplösning därför kör dom flesta för fort

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.