Nästa artikel
Bilfrågan: Förkortar laddare batteriets livslängd?
Bilfrågan

Bilfrågan: Förkortar laddare batteriets livslängd?

Publicerad 16 september 2019 (uppdaterad 28 april 2021)
”Finns det någon sanning i att CTEK-laddare ”äter” batterier?” Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Finns det någon sanning i att CTEK-laddare ”äter” batterier? Har fått höra från ett företag som hanterar många batteridrivna apparater/maskiner och de har slutat använda den laddaren för att den skulle förkorta batteriernas livslängd vid flitigt nyttjande.
Kurt Eidegren

Svar:
Jag kan inte säga att jag har hört det tidigare – snarare tvärtom faktiskt. Bilbatterier har kortare livslängd numera beroende på att det är mycket ström som ska ut och in på kort tid. Jag har själv använt laddare av samma typ och inte noterat några problem som skulle kunna ha med laddaren att göra. Med äldre typen av batterier är det förstås också viktigt att hålla koll på vätskenivån, inte minst viktigt om man måste underhållsladda på grund av att generatorn inte hinner fylla på. 
Den typ av laddare du oroar dig för har generellt bättre förutsättning att toppa batteriet utan att det utsätts för en lång laddperiod med för hög laddspänning.
Erik Rönnblom, Vi Bilägare

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-09-16 08:10
johnkommentar

Härligt rykte :) Jag har en mc och små blybatterier är känsliga. Sen jag skaffade ctec och har hojen inkopplad hela tiden så har jag inte bytt batteri på många år.

#2 • Uppdaterat: 2019-09-16 10:34
JorgenE

Kan hända vid felanvändning. Kör man hela tiden på AGM-läge med vanliga batterier eller rekondläge så kan livslängden ta stryk.
Där borde Ctek kanske vara ännu mer tydliga i instruktionerna.

#3 • Uppdaterat: 2019-09-16 11:01
pierre1

Jag laddar mitt båtbatteri 11 månader per år med CTEK-laddare, när båten är på land, och batteriet är 11 år gammalt. Ny konspirationsteori :-)

#4 • Uppdaterat: 2019-09-16 16:29
hultarn

Nej, jag jobbade med batterier ett tag och har aldrig hört talas om att CTEC skulle slita på batterierna.
Tvärtom så brukar de hålla spänningen uppe och därmed förlänga livslängden.
Men, som JorgenE påpekar: välj rätt läge.
Däremot var det ett företag som ville sälja in en "manick" som skulle bromsa sulfatering. Den köptes inte in.

#5 • Uppdaterat: 2019-09-16 19:47
FullBrew

Lite gammal information om batterier, bra att läsa och förstå

.https://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.0

http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

#6 • Uppdaterat: 2019-09-16 20:51
Pi

Jag tycker att milkylainens inlägg var välskrivet och på en lämplig nivå för att de flesta skall förstå problematiken.

#7 • Uppdaterat: 2019-09-16 19:50
milkylainen

Osannolikt. Men lätt att verifiera med ett oscilloskop av vettig kaliber. Batteriladdning är inte magi.
Både Rekond och AGM/Cold-mode skadar batteriet om man kör på det hela tiden.
AGM mode får bara användas till AGM-batterier och till vanliga ifall det är kallt ute och batteriet är vid relativt god hälsa i övrigt.
GEL-batterier får aldrig laddas i AGM-mode och ska helst ha en speciell mode/laddare.

Min gissning är att folk inte förstår hur blyackar funkar.
Blyackar får _aldrig_ dräneras under 50% (strax över 12V. Runt 12.2...) ifall man letar efter optimal livslängd.
I praktiken ska ett blyack under 12V i olastat tillstånd aldrig användas för att starta något om det inte är nödsituation.
Det gäller _även_ AGM:er, bara att deras degradering är mindre än vanliga blyackars när man kör dem mot botten.

Anledningen till att de håller i bilar är för att de i praktiken är full-laddade hela tiden.
Folk får problem när de kört ett blyack i botten och sen tror att det är bara att ladda upp igen.
Blyackar hålls mer eller mindre 100% laddade i bilar om man kör längre sträckor.
Folk som inte får upp laddningen i ett blyack kör ganska snabbt slut på det, även om de stödladdar.

När man dimensionerar cyklings-banker på blyack så brukar man schablonmässigt dra av halva kapaciteten,
för det är den kapaciteten man faktiskt kan dra ut från full-laddat utan att skada dem nämnvärt.
Oftast cyklas batterierna mellan 55-80% för att de tar upp laddning som bäst då.
Att köra dieselgeneratorer vid elbrist för de sista 20% är inte optimalt.
Så i praktiken är cyklingsbanken 25% av kapaciteten, 50% i max och över det så skadar man banken.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.