Nästa artikel
Hyundais solceller ska ge längre räckvidd
Nyheter

Hyundais solceller ska ge längre räckvidd

Publicerad 6 augusti 2019
Den sydkoreanska biltillverkaren lanserar nu solceller på taket för hos nya Sonata Hybrid. Tekniken kommer senare föras vidare till fler modeller.
I jakten på längre räckvidd för elbilar har vissa bilmärken börjat kolla på solcellslösningar. Nu ger sig sydkoreanska Hyundai in i leken. På den nya Sonata Hybrid har man nu satt solceller på taket och dessa ska kunna ladda bilens batteri även under färd, upp till mellan 30 och 60 procent per dag. Sex timmars laddning dagligen ska sammantaget ge upp till 130 mils extra körsträcka på el per år.

Också nytt för Sonata Hybrid är det så kallade ”Active Shift Control” som ska effektivisera växellådans arbete med 30 procent. 

Sonata Hybrid debuterar nu i hemlandet och kommer senare lanseras på den amerikanska marknaden. Men till Europa kommer den inte. Dock ska solcellkonceptet och Active Shift Control appliceras på anda Hyundaimodeller. Men när och vilka är ännu inte officiellt.

Solcellstekniken har i dag en assisterande roll men öppnar upp för framtida bilar som inte längre behöver förbränningsmotorer, menar Hyundai.

Andra biltillverkare som kollat på solcellslösningar är bland annat holländska Lightyear som presenterat en elbilsprototyp som stödladdas av solceller samt Totoya som experimenterat med en specialversion av Prius.

Diskutera: Vad tycker du om Sonata Hybrids solcellstak?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-08-06 09:35
Klarsynt

Släng på segel och vindgenerator också, vet jag. Kanske något som kan generera vågkraft om man kör nära kusten?

.

#2 • Uppdaterat: 2019-08-06 09:39
johnkommentar

Bra grej, klart bättre än den här klassikern :) https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

#3 • Uppdaterat: 2019-08-06 09:47
Optimus

Solcell funkar ju bra på fritidsbåtar, har haft det på mina olika båtar under många år. Blir nästintill oberoende av 220-anslutning för laddning. Kan bilindustrin få det att fungera även på elbilar så vore det absolut ett lyft för räckviddsångesten.

#4 • Uppdaterat: 2019-08-06 10:23
Raphael

Varför kör de detta för hybrider istället för elbilar? Fast Nissan Leaf första modellen hade solceller som drev A/C:n.

#5 • Uppdaterat: 2019-08-06 12:04
PREVIA

Solcellerna på Nissan Leaf på 5 Watt underhållsladdade möjligen batteriet en aning.
https://insideevs.com/news/333595/panasonic-pushing-for-solar-roof-evs-could-add-6-miles-of-range-per-day/
Prius Prime 180 Watt kan ge en körsträcka på 1 mil per dag max.
Man kan fjärr starta Prius AC på en del modeller men då tas strömmen från stora batteriet.
Prius från 2010 med solcellstak kunde köra ventilationen när bilen var parkerad för att få svalare i kupén ser man här.
https://youtu.be/CchHIy7JgvA

#6 • Uppdaterat: 2019-08-06 13:07
Pi

Hybrider har ju kortare "elektrisk" räckvidd så relativt sett påverkar nog solcellsladdningen dessa mera positivt. Men det är som Previa skriver - alltså att laddeffekten ifrån solceller är rätt liten med den yta man har tillhands på en bil och inte minst med den mängd soltimmar vi har i vårt land.

#7 • Uppdaterat: 2019-08-06 15:15
johnkommentar

130 mil extra per år vid 6 tim laddning/dag ger 3,5 km/dag om man kör varje dag, det borde kräva solceller på lite över 100 watt vilket är rimligt.

#8 • Uppdaterat: 2019-08-06 21:51
Bo Håkansson

Hoppas taket får värmeslingor liknande bak/framruta numera. Vintern och snön lär annars göra sitt under 5-6 månader. Om många inte kan borsta av vindrutan innan man stressar iväg - lär inte taket bli annorlunda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.