Nästa artikel
Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet
Nyheter

Så klarar Sveriges storsäljare koldioxidmålet

Publicerad 30 april 2019 (uppdaterad 30 april 2019)
Kia och Renault ligger bra till för att uppfylla kraven – men inte Mercedes eller Skoda.

Med infasning 2020 och skarpt läge 2021 måste biltillverkarnas genomsnittliga utsläpp vara högst 95 gram koldioxid (CO2) per bil och kilometer. Annars väntar dryga böter. Detta enligt nya EU-regler. Vi har tidigare skrivit om hur läget ser ut för biltillverkarna i Europa, men nu kommer också siffror från statistikföretaget Vroom, enbart inriktat på Sverige, baserat på försäljningen här.

Vroom har sammanställt det genomsnittliga CO2-utsläppet för nya bilar som registrerades in i Sverige mellan januari och mars 2019 från tio toppsäljande märken: Volvo, Volkswagen, Kia, Mercedes, BMW, Audi, Skoda, Toyota, Renault och Ford.

Toppar listan gör Kia, med ett koldioxidutsläpp på 85 gram. Det är betydligt lägre än genomsnittet för Europa där de ligger på 118 gram. Enligt svenska Kia beror detta på att de i Sverige säljer mer laddhybrider och hybrider och att fem av tio sålda bilar under första kvartalet i år i Sverige var elektrifierade på något sätt. Kia har 2019 sänkts sina utsläpp från de 111 gram per kilometer som de var upp i under samma period 2018. 

Toyota, som leder Europaligan med ett koldioxidutsläpp på under 100 gram per kilometer, får i Sverige se sig slagna av både Kia och Renault. Renault berättar att de sänkt sina koldioxidutsläpp med 15 procent på ett år. De säger att var tredje bil de säljer är eldriven och den stora stjärnan är elbilen Zoe. 

Mercedes är listans koldioxidbov med sina 140 gram per kilometer. Näst sist hittar vi Skoda med 131 gram. Svenska Volvo är med sina 127 gram en bit bort från målet på 95. 

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?
 

CO2-utsläpp svenska storsäljare

(Bilmärke utsläpp i gram/km)



Kia: 85.

Renault: 88.

Toyota: 98.

BMW: 126.

Volvo: 127.

Volkswagen: 128.

Audi: 129.

Ford: 130.

Skoda: 131.

Mercedes: 140.



Källa: Vroom. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2019-04-30 11:20
EnannanRobban

Vargen, det är ju de siffrorna som Vroom kommit fram till utifrån de registrerade modellerna under Q1 2019. Sedan vet både du och alla andra att dessa siffror inte stämmer överens med alla användares körning, men hur vill du att de skall räknas?
Att Volvo bara skall få räkna XC60T5 eftersom det är din nya gullegris? Du glömmer bort att det säljs ganska många T8:or idag.

85g-kravet är den mix av fordon som tillverkaren levererar under 2021 som gäller. De med många små och färre stora bilar samt stark elektrifiering kommer att lyckas lättare, se redan KIA och Renault medan de med många stora bilar kommer att få det jobbigare.

#9 • Uppdaterat: 2019-04-30 12:25
Styggavargen

Därför tror jag inga hybrid modeller utan laddnings möjlighet kommer funka, det inser nog alla att nå under 85 gram är omöjligt. Ladd hybrid kan funka beroende på hur man kör.

#a • Uppdaterat: 2019-04-30 14:46
EnannanRobban

Shogun, jag vet ju att du gärna trollar, men vem har kommit med egna sanningar för något val?