Nästa artikel
Ljustest: A6 Avant, XF Sportbrake & E-klass kombi (2018)
Ljus

Ljustest: A6 Avant, XF Sportbrake & E-klass kombi (2018)

Publicerad 17 december 2018 (uppdaterad 9 september 2019)
Läs mer om Mercedes E-klass, Audi A6 och Jaguar XF i Vi Bilägares ljustest.

Adaptiv ljusbildsreglering kostar från 13 400 kronor till Audi och 12 500 kronor extra till Mercedes. E-klass har en speciell ljusbild men också de bästa strålkastarna. Jaguars xenonkonstruktion räcker inte riktigt till i konkurrensen. LED-strålkastare finns som alternativ till somliga XF-versioner men ej den testade.

AUDI (LED)
Halvljus:

Längd, m: 125
Bredd, m: 27
Betyg, 1-5: 4

Helljus:
Längd, m: 194
Bredd, m: 22
Betyg, 1-5: 3


JAGUAR (XENON)
Halvljus:

Längd, m: 81
Bredd, m: 26
Betyg, 1-5: 3

Helljus:
Längd, m: 170
Bredd, m: 8
Betyg, 1-5: 2


MERCEDES (LED)
Halvljus:

Längd, m: 122
Bredd, m: 26
Betyg, 1-5: 4

Helljus:
Längd, m: 220
Bredd, m: 35
Betyg, 1-5: 4


MEDELVÄRDE
Halvljus:

Längd, m: 99
Bredd, m: 25

Helljus:
Längd, m: 186
Bredd, m: 18

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.