Bild
Nästa artikel

Testvärden: A6 Avant, XF Sportbrake & E-klass kombi (2018)

Nybilstest

Matchen mellan Mercedes-Benz och Audi lär bli stenhård, och avgörs sannolikt på märkeslojaliteten. Här kan du läsa mer om bland annat bränsleförbrukning, bilekonomi, kupébuller, barnsäkerhet, prestanda, kupé- och lastmått, krocksäkerhet och utrustning för Audi A6, Jaguar Sportbrake och E-klass Kombi.

Audis pekskärm omfattar bland annat ”Google-kartor” som ger oöverträffat autentisk information parad med stor tydlighet.
Jaguars största mediesystem har förfinats och byggts på åtskilligt och är nu klart snabbare i reaktionerna än tidigare. Helheten är ändå inte i klass med den tyska.
Jättelik visning även i Mercedes. Skötseln är enkel, antingen via mittkonsolens vred/knappar, med röststyrning eller med de speciella små touchreglagen i rattekrarna.
I Jaguar stängs passagerarkrockkudden av med rattens knappar.
I audi håller man klokt nog fast vid Isofix även i passagerarstolen.

Rostskyddsprognos (Bilarna är besiktigade av Rostskyddsmetoder AB.)

AUDI
Mycket välbyggd från rostskyddssynpunkt. Motorhuv, framskärmar, dörrar, baklucka och flera detaljer i underredet är av aluminium. Samma material finns i hjulupphängningar, länkarmar, fjädertorn fram och i motor- och bakaxelvagga. Innerskärmar fram/bak av filtmaterial. Sidotrösklarna har nedåtvänd skarv som dock är väl tätad. Bra bakre skärmkanter med bra tätning. Underredet täcks av plastsköldar. Alla hålrum under bilen har väl utförd behandling, nästan alla skarvar är väl tätade. Stänklappar fram saknas men framskärmarnas kanter täcks av blästringsskydd (bild 1). Något ojämn dörrpassning på testbilen medför viss blästringsrisk.

JAGUAR
Jaguarkarossens alla bärande delar och nästan alla enskilda komponenter i övrigt (motorhuv, framskärmar, tak) består av aluminium och rostar inte. Det är bara dörrarna som är tillverkade av stålplåt. Bakluckan är gjord av plast, bränslepåfyllningsröret är av rostfritt stål. I underredet, som nästan helt täcks av sköldar, kan man se hur somliga delar fogats samman med en ovanlig metod där nitning och limning kombinerats (bild 2). Alla länkarmar fram och bak är också av aluminium, liksom ”bakaxelklumpen”. Rostskyddande behandling finns i dörrarna men inte i aluminiumbalkarna under bilen. Stänklappar fram är inte standard.

MERCEDES
Denna generations E-klass har mindre aluminium i karossen än den tidigare. Där var såväl huv, framskärmar, dörrar som backlucka av aluminium. I den här bilen är dörrarna av stålplåt, men de är väl limmade och invändigt behandlade. Behandling finns också i alla balkar och hålrum under bilen. Hela underredet, även innanför plastsköldarna, är dessutom täckt av ett skyddande vaxlager. Alla skarvar under bilen är väl tätade, även i de nedåtvända tröskellådorna. Länk-armar, motorvagga och många andra chassidetaljer är av aluminium och avgassystemet är rostfritt. Skärmkanterna bak är bra och bakre delen av underredet är av plast (bild 3).

A

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Vi Bilägare från endast 29 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Audi A6 Avant 40 TDI Proline S tronic

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak dieselturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 16,2. Borrning/slag 81/95,5 mm. Volym 1 968 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max
effekt 204 hk (150 kW) vid 3 750–4 200 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, framhjulsdrift. Sjuväxlad dubbelkopplingslåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 380.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring, krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla tvärlänkar, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 225/55 R18.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 12,1 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 241 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,3 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: A5 Avant 50 TDI, från 590 900 kronor.

Jaguar XF Sportbrake 20D/180

TILLVERKNINGSLAND: England.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak dieselturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 15,5. Borrning/slag 83/92,4 mm. Volym 1 999 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 180 hk (132 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 430 Nm vid 1 750–2 500 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, bakhjulsdrift. Åttaväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 550.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjäd-ring fram, luftfjädring bak. Krängningshämmare. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 8 tum, däck 245/45 R18.

STYRNING: Kuggstång, elservo. Vändcirkel 11,6 m. 2,6 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 221 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
8,5 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Från 163 hk-diesel, 341 150 kronor, till RS P300 AWD automat, 519 150 kr.

Mercedes-Benz E 220 d Kombi

TILLVERKNINGSLAND: Tyskland.

MOTOR: Längsmonterad 4-cylind-rig rak dieselturbo. Två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Kompression 15,5. Borrning/slag 82/92,3 mm. Volym 1 950 cm3.

EFFEKT/VRIDMOMENT: Max effekt 194 hk (143 kW) vid 3 800 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 600–2 800 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Motorn fram, bakhjulsdrift. Nioväxlad automatlåda. Varvtal vid 110 km/tim högsta växeln: 1 300.

HJULUPPHÄNGNING: Skruvfjädring fram, luftfjädring bak. Krängningshämmare. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänk.

HJUL: Fälgbredd 9 tum, däck 275/30 R20.

STYRNING: Kuggstång, elmekanisk fartberoende servo. Vändcirkel 11,6 m. 2,3 rattvarv.

BROMSAR: Ventilerade skivor fram och bak. Elektrisk p-broms.

PRESTANDA: Toppfart 235 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim
7,7 s (fabriksuppgifter).

ÖVRIGA VERSIONER: Diesel från E 220 d 4MATIC 460 900 kronor, till E 400 d 4MAIC All-Terrain från 628 900 kr.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.