Nästa artikel
V40 slutar tillverkas i år
Nyheter

V40 slutar tillverkas i år

Publicerad 18 januari 2019
I en intervju med brittisk press berättar Volvos Europa-chef att V40 ska ersättas inom två-tre år, men slutar produceras i år.
På grund av fallande försäljning och för att tillmötesgå elektrifieringen kommer Volvo fasa ut V40, det berättar Lex Kerssemakers, Volvos Europa-chef, för brittiska Autocar. Ersättarens design tar form i skrivande stund och produktion av V40 ska sluta under 2019.

- Vi får inte vänta för länge med att introducera en ny bil. Vi vill inte tappa vår plats i segmentet. Vi tror fortfarande att vi kan täcka delar av marknaden, men inte de riktiga halvkombi-fansen, berättar Kerssemakers.

Kommentaren görs i sammanhanget av Volvos försäljningsmål om 800 000 bilar per år, där Volvo-chefen tror att företaget kommer klara det med upplägget 40-, 60- och 90-serierna -  men att 40-serien behöver ny form inom 2-3 år. Kerssemakers säger inte att de vill ersätta V40 direkt, utan att de vill göra något kreativt som blir dess efterföljare.

V40 är den enda bilen som inte är baserad på CMA eller SPA-plattformerna och ersättaren kommer ha högre markfrigång enligt Kerssemakers. Det får Autocar att gissa att det handlar om en SUV-coupé, som placerar sig något lägre än XC40 men har plats för elektrifiering. Kanske något likt konceptet 40.2.

- Vi kan inte lansera en bil som inte är utrustad för att vara helt elektrisk, säger Kerssemakers. 

Diskutera: Vad tycker du att Volvo borde ersätta V40 med? 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-01-18 09:36
L. Mäkinen

En bil med mer vertikala A-stolpar vore skönt för skallen.

#2 • Uppdaterat: 2019-01-18 10:52
johnkommentar

Gillar det lilla plåtvecket alldeles ovanför bakdörrens handtag som är en sån tydlig hälsning till P1800. Mer sådana subtila finesser tack :)

#3 • Uppdaterat: 2019-01-18 13:37
stonebreaker

"inte tappa vår plats i segmentet" ... säljer modellen år 2018 bara 55000 bilar i Europa har man knappt en plats i segmentet!
Som jämförelse i segmentet säljer Golf 10 ggr fler bilar!

#4 • Uppdaterat: 2019-01-18 13:42
Irvor

Det står att Volvo inte vill tappa sin plats i segmentet.
Hur kan de då lägga ner den utan att ha nån ersättare ?
Lika dumt som Citroen som la ner C5 utan att ha nån ny.
Hur kan de då tro de har kvar sin plats i segmentet, dumskallar.

#5 • Uppdaterat: 2019-01-18 13:49
Styggavargen

Ingen tillverkare kommer att tillverka vanliga personbilar, folk köper SUV och crossover. Ford slutar med Focus. Detta är vad man fruktade mest, så antagligen sitter man där med en lite klumpigare crossover vid nästa bilköp. Jag köper inte alla dessa problem med att ta sig ur och in i bilen, är det inte värre med skitiga byxor? Usch...

#6 • Uppdaterat: 2019-01-18 15:54
mso 1000

Jah håller med dig vargen.
Plötsligt har 75% i sverge fått pensionärs varning och behöver en suv.
Man tränar på gym som aldrig förr nen kan inte kliva in i en bil.
Till försvar kan man säga att jämföra din octavia och denna V40 så är faktiskt skillnaden så otroligt stor mellan dessa två bilar.
Octavian känns som en suv i insteget jämförelsevis och det är utan minsta överdrift.

#7 • Uppdaterat: 2019-01-18 17:45
V8-Power

V40 är viktig för Volvo och därför tror jag detta är struntprat.
Vissa marknader har den som mest säljande Volvo.

#8 • Uppdaterat: 2019-01-18 19:52
Raphael

Irvor, C5 ersattes med C5 Aircross. En crossover/SUV eftersom vanliga kombis och sedaner i mellanklassen har rasat i försäljning. Det är bara premium-kombis som säljer. Men de som tidigare köpte märken som Ford, Opel, Citroën, Toyota osv i ”business class”, köper nu crossovers/SUV.

#9 • Uppdaterat: 2019-01-20 15:10
Anders_O

Vad som inte framgår av Vi Bilägares artikel, men som exempelvis Top Gear nämner, är att batterierna gör att bilen blir högre: https://www.topgear.com/car-news/volvo-abandoning-humble-hatchback
Ska Volvo stå sig i konkurrensen så lär man ha ett alternativ med 60 kWh batterikapacitet och vill man inte göra bilen längre så är det golvet mellan hjulaxlarna som gäller för att förvara batterierna, vilket gör småbilar som denna högre i el-utförande.
Kollar man på exempelvis på Kia Niro EV, som är nära nog exakt lika lång bred och har lika lång hjulbas som V40, så är den en decimeter högre.
Så det lär i första hand vara kundernas önskan om eldriven bil som gör den högre.
Sedan är det såklart en stor fördel att ha lite extra markfrigång, både för framkomligheten men också för att minska risken för skador på batteripacket.

#a • Uppdaterat: 2019-01-20 23:19
Farbror Blå

Tycker själv att v40 är en trevlig bil att köra. Utseendet är schysst och säkerhet är ju Volvos signum. Hade vi inte haft barn, barnvagn och hund så hade v40 varit en intressant bil att köpa. Jag tror säkert Volvo har sina skäl att ligga lågt med tillverkningen av modellen något år. Tycker Mäkinen i kommentar #1 har en poäng. Volvo måste göra något åt den kraftigt sluttande a-stolpen i de kommande bilarna, iaf om de kommer påminna om V90. Jag är 185 cm och måste faktiskt krypa in på förstaplatsen för att inte slå i huvudet i a-stolpen. Katastrof när man som polis måste komma ut och in i bilen snabbt med utrustningsbälte som inte gör saken lättare. Det har varit rejält med klagomål angående v90 från många kollegor. När man väl sitter i de förstklassiga stolarna sitter man bra, men den sluttande a-stolpen tillsammans med de stora backspeglarna skymmer sikten snett framåt. Designen på Volvobilar har gått ut allt för mycket över praktikaliteten. Sorry för att jag blandade in v90 men var bara tvungen att uttrycka min frustration över utvecklingen. Märkte iaf inte av samma problem med a-stolpen i v40.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.