Bild
Nästa artikel

Så här kan Volvos elbil se ut

Nyheter

Liknar konceptet 40.2 och kommer 2019. Räckvidden kan bli så mycket som 50 mil.

Volvo har tidigare berättat att de kommer att lansera sin första helt eldrivna bil 2019. Den kommer att baseras på CMA-plattformen för kompakta bilar, alltså samma grund som nya XC40 vilar på.

Volvo har ännu inte visat hur elbilen kommer att se ut, men nu säger sig brittiska motorsajten Autocar veta att den designmässigt tar efter konceptet 40.2 som visades på vårkanten 2016. Syskonkonceptet 40.1 som visades vid samma tillfälle mynnade sedan ut i suven XC40 och den coupéliknande crossovern 40.2 ska alltså vara förebild för den helelektriska Volvon.

 

Volvo visade upp designriktningen på 40-serien via två koncept i maj 2016. Konceptet närmast i bild blev senare XC40.

Autocar har pratat med utvecklingscehefen Henrik Green och han säger att Volvo just nu testar uppbyggnaden av drivlinan för att kunna maximera räckvidden. Målet är att erbjuda upp till 50 mils räckvidd:
– Vi bygger ett modulärt system i både batteristorlek och elektrisk motorkonfiguration för att kunna möta olika kundgrupper. Målet är att kunna nå den breda massan med kostnadseffektiva lösningar och sedan möta premiumsegmentet med mer motorkraft och längre räckvidd.

Diskutera: Vad tycker du om utseendet på koncept 40.2?  

Kommentarer

#1
2018-01-31 10:32

Den ser för hög ut. Både estetiskt och kanske även när man tänker att man vill hålla nere luftmotståndet...

#2
2018-01-31 10:48

Just med tanke på luftmotståndet begriper jag inte varför man håller fast vid den vertikala fronten med sin fullständigt onödiga grill!

#3
2018-01-31 10:56

Grillen är väl för att ge bilen ett bekant ansikte. Med lite kreativt finsnickeri kan man få den slät åtminstone. Jag misstänker att det är fotgängarpåkörningskrav som dikterar den yttre formen.

#4
2018-01-31 11:05

Stora hjul, små rutor, bred C-stolpe. Ser bara konstig ut och innebär troligen dålig sikt. Ingen favorit hos mig.
Fronten känns helt fel och onödig, särskilt med tanke på att det är en elbil.... En elbil med kylargrill, när elbilen inte behöver en kylare. Känns ju bara märkligt.

#5
2018-01-31 11:41

Ser elbilen alltför "elbils-anpassad" ut så är det fel - ser den mera normal ut så är detta tydligen också fel... Jag tycker den ser helt OK ut och jag förstår att Volvo vill behålla sin design-filosofi även på sina elbilar. Visst kan man diskutera detaljer som de tämligen stora hjulen men detta är ju trots allt inte den färdiga bilen vi ser så förändringar blir det helt säkert. Sen är ju detta en tidigare koncept-bil för hela V40-serien såvitt jag förstått och det är ju en annan tidning som påstår att elbilen kommer att påminna om denna konceptbil som uppenbarligen inte bara var avsedd att drivas med elmotor och då lär ju bilen tvingas ha en kylare trots allt...

#6
2018-01-31 12:07

Faktiskt riktigt snygg...

Skönt att Volvo äntligen hittat en fungerande designfilosofi som de håller fast vid, nu ser man på långt håll att det är en Volvo även om just detta inte är den slutgiltiga designen.

Sen är stora men smala hjul på en elbil optimalt med tanke på förbrukningen väl?

#7
2018-01-31 12:18

Undrar om Lexus även kommer att ha sin gigantiska kylargrill på sina framtida elbilar?

#8
2018-01-31 12:20

Det ser ju bättre ut än andra rena elbilar.
Undrar vad priset blir? Halv miljon?

#9
2018-01-31 12:51

Egen design vet ja inte direkt. Tycker Volvo imiterad både Audi och BMW rätt friskt på sista tiden. Jag brukar kalla t.ex. V90 för BMW A90. Liknar en A6:a framifrån och en BMW 5-serie Touring bakifrån.

Denna har en bak som får mig att direkt tänka på BMW 3XX GT korsade med Skoda superb.

Då hade S60-80 mer egen stil även om jag tyckte den var riktigt tråkig...

#10
2018-01-31 14:05

saabnisse: Vertikala fronter är inte unikt för Volvo. Jag tror att det har att göra med fotgängarskyddet (men trots det sjunker luftmotstånden generellt). Vi ser heller inte längre några utskjutande stötfångare.

#11
2018-01-31 14:23

När det gäller rena elbilar så är dessa en återvändsgränd vad miljön beträffar - i alla fall globalt. Är den eldrivna bilen egentligen den framtid som vi söker, eller dras vi in i en virvel av tveksamma miljöbeslut? Allt är inte guld och gröna skogar med elbilar. De innebär faktiskt en rejäl, extra miljöpåverkan att tillverka!

Enligt en rapport från IVL Svenska Miljöinstitutet innebär tillverkningsprocessen av den "klimatsmarta" elbilen en avsevärt större påfrestning på miljön än vad processen att tillverka en vanlig bil innebär. Det är faktiskt så att för att tillverka ETT ENDA 100-kilowattsbatteri (vilket i stort sett är vad som sitter i många Tesla-modeller) släpps det ut 15 till 20 ton (!) koldioxid i atmosfären (för ett enda batteri, alltså). En motsvarande ny dieselbil kan köras upp till 19 500 mil (!) innan den når upp till denna miljöpåverkan som en Tesla orsakar ostartad! Till detta kan läggas att batteriet en dag måste genomgå ytterligare en miljöpåfrestning, nämligen då det ska kasseras, vilket innebär en mycket komplicerad process. Kanske har den nya dieselbilen då hunnit att rulla både 30 000 mil och längre?

Jag undrar hur länge till det ska dröja innan politiker och EU får upp ögonen för detta förhållande.

#12
2018-01-31 14:37

Rätt av Volvo att behålla traditionell bildesign och inte sväva iväg med något futuristiskt som andra märken. Tiden med titta-på-mig-jag-kör-en-unik-elbil med ex BMW i3 hade sin peak för 2 år sedan och är på väg ut. I framtiden vill köparna ha elbilar som ser "normala" ut. Hoppas vi även slipper se alla elbils-blåa attiraljer och blinkande figurer som talar om hur bilen och föraren mår.

#13
2018-01-31 15:00

När det gäller ny teknik och elbilar är nog en stor vinst i sig att lära sig ny teknik och inte fastna i gammal teknik bara för att man enligt vissa rapporter inte kan räkna hem miljövinsten.

Det fanns säkert dem som var emot utvecklingen av grävmaskiner då man i ett svep gjorde tusentals människor med spadar arbetslösa. Att sedan ytterligare tusentalet människor behövdes för att utveckla, bygga och sälja grävmaskinerna kan man lätt glömma bort. Helt beroende på vilken inställning man har och vilka rapporter man attraheras av.

#14
2018-01-31 15:26

Jonire, vi pratar om miljöpåverkan (inte arbetskraft*), vilket är det centrala i sammanhanget. Det handlar inte om att "välja rapporter", utan om att tillhandahålla fakta. Jag lovar att inte många känner till det förhållandet som jag tog upp i mitt förra inlägg - tyvärr inte heller de styrande politikerna.

*Jo förresten, du har säkert sett hur människor (ofta barn!) i U-länder utnyttjas hänsynslöst i livsfarliga "gruvor" för att hämta fram alla de specialmetaller som behövs för att tillverka de här extremt miljöpåverkande batterierna?

#15
2018-01-31 15:24

Ganska snygg för att vara en Volvo, tycker jag. Lite klumpigt hög, men annars à la förväntad Volvo design.
Skoj att de vågar och försöker göra en ren elbil, även om det tar ett par år till innan de kan leverera en bil med samma "prestanda" som Tesla har haft de senaste 5 åren... Enligt texten ska visserligen endast premiumsegmentet få bra räckvidd och bra motorkraft, så gissningen på en prislapp på 500.000:- passar nog bäst för basmodellerna. Undrar om de också ska bygga egna super-chargers?

#16
2018-01-31 15:40

Angående CO2-utsläpp vid batteritillverkning: Jag har för mig att Elon Musk kommenterade IVL-rapporten och sa att Tesla redan har (en?) CO2-neutral batterifabrik. Vete tusan om inte en vindkraftpark är knuten till fabriken.

#17
2018-01-31 15:43

Tramsigt det här med konceptbilar. Varför ta fram bilar som ingen kan köpa?
Måste kosta tid, pengar och energi till ingen nytta.

#18
2018-01-31 15:45

Mycket billigare att bygga konceptbilar att testa marknadens reaktioner med än att starta i full fart med en bilproduktion som det visar sig att ingen vill köpa.

#19
2018-01-31 16:00

Volvo hinner inte med tåget håller på att gå..
50 mil batteri + 50 mil med bensin och pris under 400000 2020 kommer att krävas

#19
2018-01-31 16:00

Volvo hinner inte med tåget håller på att gå..
50 mil batteri + 50 mil med bensin och pris under 400000 2020 kommer att krävas

#20
2018-01-31 16:27

bengt, varför ?

#21
2018-01-31 16:41

Ja saabnisse - det är märkligt att vissa har så oerhört stora krav på räckvidd - speciellt som medelbilen i Sverige rullar typ 4 mil/dygn....

#22
2018-01-31 16:45

Notarius
Och hur många ton koldioxid går det åt innan en fossilbil är färdigtillverkad och klar att köra?
Det är ju inte så att fossilbilar tillverkas utan utsläpp.
Det kanske är det man ska jämföra med?

#23
2018-01-31 17:03

Jag förstår inte hur den här tvära fronten kan vara "fotgängarvänlig", det måste väl vara avsevärt bättre med mjukare, mer avrundade former?
Men det är klart, då försvinner ju en del av tackjärnsstuket som ju sedan länge varit Volvos signum!

#24
2018-01-31 17:21

Volvo fortsätter med sin otroligt fula och klumpiga front. Dessutom alldeles för hög midjelinje. Dags för en ny designer att stiga in?
Kanske ett bra tillfälle när man lanserar ny bil med ny teknik för framtiden.

#25
2018-01-31 17:23

Pi
Att vilja ha räckvidd på bilen är väl inte konstigt. Hade du köpt en bensinare eller diesel med 5 liters tank? Därför funkar inte 4mil/dygn tänket i praktiken..
Man måste ha en bil som klarar även de långa (om än minoritets) resorna när de kommer - om man inte har flera bilar att välja på. Dessutom så finns det färre el-stationer än fossil-stationer några år till.
Men vill man in på dessa snittresor à la huvudstads-tänk, så gör man som politikerna säger och köper en hybrid. Då kan man låtsa sig vara miljönisse i 50km och sedan spy ut avgaser om man kör en extra runda eller till tanken blir tom.. Verkligen konstruktivt tänkande....

#26
2018-01-31 17:40

Men snälla Axa, rapporten som jag hänvisade till gäller ju ENDAST BATTERIET!!! I övrigt måste ju båda biltyperna byggas färdiga med stål, aluminium, glas etc, så i det avseendet blir det ju jämnt skägg. Men det är alltså enbart batteriet i rapporten som tynger miljön med mellan 15 och 20 ton koldioxid MER än vad en färdigtillverkad dieselbil gör. Det var också därför som det står i rapporten att dieselbilen kan köras cirka 19 500 mil (alltså färdigbyggd, klar att användas OCH använd just 19 500 mil!) innan den lortar ner mer än vad elbilen gör ostartad ... Och då har vi inte ens räknat med kasseringen av batteriet en vacker dag.

#27
2018-01-31 18:07

Då är det ju bra att Tesla tillverkar batterier i en fabrik som är helt fossilfri (sol- och vindkraft).
Dessutom kommer Northvolts blivande(?) fabrik vara fossilfri eftersom den kommer att ligga i Sverige.
Notariuspublicus,var lite optimist. Jag tror det kommer att lösa sig.
Ett värre problem är säkert de gruvor som behövs och arbetsförhållanden för dem som arbetar där.
Framtiden får visa om det går att lösa.
Snygg Volvo var det i alla fall.

#28
2018-01-31 18:42

Hur tänker man ? Skall elen lösa alla våra problem, är det verkligen någon som tror på detta? Bilarna som man pratar om kommer att väga upp mot 2,5 ton ( se nya XC 60 som exempel som i diesel utförande redan väger strax under 2 ton ) Vad skall man med alla dessa hästkrafter till som man försöker lansera med elbilen. För lite pratas det om de kostnader som detta kommer att innebära för den enskilde bilägaren, ingen pratar om den kilometerskatt som måste tas ut för bla vägunderhåll.

#29
2018-01-31 19:31

Jag har hört att vikten på bilen skall inte vara ett problem, men som sagt jag är mycket skeptisk eftersom bilarna rasat iväg när det kommer till parametern vikten.

#30
2018-01-31 19:35

Notarius
Ja ja lugn i brallan och kissa inte ner dig.

Oavsett så är inte fossilbränsle framtiden.

#31
2018-01-31 20:19

Axa, det påstod jag inte.

#32
2018-01-31 20:49

Notarius
Sorry, då missuppfattade jag dig.

#33
2018-02-01 15:49

Är det inte coolt, först bygger vi tung klumpig bil sedan stoppar vi in batterier som väger massor, och som dessutom inte går att tillverka på miljövänligt och hållbart sett ur resurs synpunkt. Känns som biltillverkare rusar iväg utan att ha alternativ? Vad händer den dagen att batteri bilar mer eller mindre var en återvändsgränd!? Borde inte fokus ligga på att få ned energiförbrukningen istället för att öka den?

#34
2018-02-02 08:25

Tesla har lyckats bra med grillen. Denna ser ju ut som vilken Volvo som helst.

#35
2018-02-02 09:03

Varför har man en sådan här tvär otymplig grill överhuvudtaget på en elbil?
Det enda större insläpp av luft som behövs är ju till kylning av kondensorn och batteripacket och den luften borde kunna tas in betydligt elegantare och mer diskret.
Men det krävs kanske två typer av elbilar, dels den här typen som ska framföras i städer med en max fart av 40km/t och då kan den ju vara hög och klumpig och dels en typ som ska framföras med högre hastihet på snabbare vägar och som optimeras för lågt luftmotstånd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.