Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen T-Roc (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen T-Roc (2018)

Publicerad 7 december 2018
Volkswagen T-Roc.
Välgjorda tätningar, men vaxbehandling saknas i huv och baklucka. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
T-Rocs kaross är helt av stålplåt och hjulupphängningarna är av stål. Såväl motorhuv som dörrar och baklucka har välgjorda tätningar. Invändig vaxbehandling finns i dörrarna, men saknas i huv och baklucka. Innerskärmar av plast finns både bak och fram och stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Innanför dessa, samt under innerskärmarna, saknas dock slitskydd.

På de delar av underredet som inte täcks av sköldar är däremot slitskyddet bra och dessutom är skarvarna noggrant tätade. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar har välgjorda tätningar och alla balkar under bilen är invändigt behandlade.      

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2018-12-09 19:17
Peter E

http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken

#9 • Uppdaterat: 2018-12-09 19:57
Axa

När det kommer till den synliga rosten, på kaross så tycker jag det ser hyfsat lika ut oavsett märke. Där är det nog snarare den specifika ägarens skötsel som är mer avgörande. Det var större skilllnader förr när det gäller rost i kaross.

Det ena handlar om estetisk, det andra om säkerhet. Vid olycka är det ju desto viktigare med ordentligt rostskydd i balkar. Vilket länken av Peter E poängterar.

#a • Uppdaterat: 2018-12-10 13:12
daem0n

VAGs bilar var, är och ska alltid ha dålig rostskydd.