Nästa artikel
Rosttest: Volkswagen T-Roc (2018)
Rost

Rosttest: Volkswagen T-Roc (2018)

Publicerad 7 december 2018
Volkswagen T-Roc.
Välgjorda tätningar, men vaxbehandling saknas i huv och baklucka. Läs mer i Vi Bilägares rosttest.
T-Rocs kaross är helt av stålplåt och hjulupphängningarna är av stål. Såväl motorhuv som dörrar och baklucka har välgjorda tätningar. Invändig vaxbehandling finns i dörrarna, men saknas i huv och baklucka. Innerskärmar av plast finns både bak och fram och stora delar av underredet täcks av plastsköldar. Innanför dessa, samt under innerskärmarna, saknas dock slitskydd.

På de delar av underredet som inte täcks av sköldar är däremot slitskyddet bra och dessutom är skarvarna noggrant tätade. Även tröskellådornas nedåtvända skarvar har välgjorda tätningar och alla balkar under bilen är invändigt behandlade.      

Rostskyddsgaranti: 12 år.

Besiktningen gjordes av Rostskyddsmetoder AB

Testinformation

Betyg rost: 3 av 5

Betyg

  • 5. Materialval, konstruktioner och övriga skyddsåtgärder är effektiva. Rostangrepp bör inte komma inom de första sex åren.
  • 4. Välgjort rostskydd med några tveksamma konstruktionslösningar som på sikt kan orsaka problem.
  • 3. Normalbra rostskydd där någon form av behandling gjorts i fabrik eller i efterhand. Konstruktioner/material kan under en tid rädda sämre behandling.
  • 2. Behandlingen är sparsam eller saknas ofta helt och hållet. Oftast enbart material av stål. Angrepp inom några år, inte alltid synliga för blotta ögat.
  • 1. Undermåligt rostskydd. Bilarna klarar inte en vinter på saltindränkta vägar utan angrepp. Behandling rekommenderas omgående.
Så här går rosttestet till:

Det är insidan som räknas. En vacker utsida behöver nödvändigtvis inte betyda inre egenskaper av toppklass. Vi Bilägares rostskyddstester bygger på prognoser, en samlad bedömning av hur väl en bilmodell kan motstå angrepp under garantitiden. Som ett viktigt instrument används fiberoptik för att kunna kika in i hålrum och balkar. Märk väl att prognoserna inte inkluderar lackkvalitet som också kan ge rostskador, utan enbart grundskyddet. Framtida lack- eller limsläpp är omöjliga att förutse. Revidering av betyg förekommer om uppföljningar efter några år visar på annat resultat.

Kriterier för bedömningen:

Material: Upphängningar av aluminium och karossdelar av aluminium eller plast ger plus i kanten. Så länge materialet enbart består av stål finns alltid rostrisk. Aluminium kan vid galvanisk korrosion ge så kallad vitrost.

Design: Konstruktioner med avsikt att bygga bort rostfällor premieras, ju färre skarvar desto bättre. Stänkskydd för att förhindra blästring är också en del i bedömningen.

Rostskyddsmedel: Förzinkningen (galvaniseringen) nöts ned med tiden, liksom grundlacken. Nötningsskydd och vax i hålrum och skarvar ses som en bra gardering.

Tätning: Skarvar behöver limmas och tätas. Hur väl detta har gjorts påverkar bedömningen.

Instängd fukt: Plastskydd som inte håller tätt och filtmaterial/polymerer som binder fukt är en grogrund för framtida angrepp.

Prisnivå: Rostskyddsbetygen sätts i relation till den pris- och storleksklass som granskad bil tillhör. Det betyder att kraven ökar ju högre status och prisnivå som bilen har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-12-08 19:46
HT19

Tyskarna kan rostskydd tillskillnad mot japanerna..

#2 • Uppdaterat: 2018-12-09 11:15
skarj

@ht19, kan tyckas märkligt att dom inte använder sina kunskaper isof...ser få märken med mer rost på karossen än VAG, givetvis många bilar i omlopp från VAG så man ser dem ofta, men i princip det märke man sett rost på de senaste åren. Sen om det beror på lacksläpp törs jag inte uttala mig om, Golf och Passat är ofta drabbade.

#3 • Uppdaterat: 2018-12-09 15:36
Vorwärts

Hellre en T-Roc med en rostfläck på nån karosspanel än en Navara som bryts av på mitten p.g.a. rost som vuxit osedd inuti balkar.

#4 • Uppdaterat: 2018-12-09 15:47
skarj

@vorwärts, håller helt med, har det gått av många? Gärna en länk.

#5 • Uppdaterat: 2018-12-09 16:36
Vorwärts

skarj, alltför många https://teknikensvarld.se/nissan-navara-bryts-pa-mitten-pa-grund-av-rost-394514/

Hur många bilar från VAG rostar sönder i lika stor omfattning och på ett så direkt trafikfarligt sätt? Gärna en länk.

#6 • Uppdaterat: 2018-12-09 16:52
skarj

@vorwärts, ingen aning, men har heller aldrig påstått något om trafikfara, bara att de rostar, viket verkar onödigt om nu tyskarna är duktiga på rostskydd, eller hur det nu var.

I Nissans fall, så känns det ju även som att besiktningen brustit, om det nu gäller länder där man kontrollerar bilarna, inte för att försvara Nissan. Men undrar varför facebookgruppen är låst, vill man uppnå något seriöst bör man inte agera så, om man vill se en lösning på problemet alltså.

#7 • Uppdaterat: 2018-12-09 18:55
Vorwärts

skarj, jag ser inga belägg för att VAG skulle rosta i någon större utsträckning som du påstår. Däremot visar trenderna i rosttesten att japaner generellt sett har ett dåligt rostskydd.

#8 • Uppdaterat: 2018-12-09 19:17
Peter E

http://www.vibilagare.se/nyheter/krocktest-avslojar-rost-kan-oka-dodsrisken

#9 • Uppdaterat: 2018-12-09 19:57
Axa

När det kommer till den synliga rosten, på kaross så tycker jag det ser hyfsat lika ut oavsett märke. Där är det nog snarare den specifika ägarens skötsel som är mer avgörande. Det var större skilllnader förr när det gäller rost i kaross.

Det ena handlar om estetisk, det andra om säkerhet. Vid olycka är det ju desto viktigare med ordentligt rostskydd i balkar. Vilket länken av Peter E poängterar.

#a • Uppdaterat: 2018-12-10 13:12
daem0n

VAGs bilar var, är och ska alltid ha dålig rostskydd.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.