Nästa artikel
Ny mätmetod pressar Volkswagen
Nyheter

Ny mätmetod pressar Volkswagen

Publicerad 11 juni 2018 (uppdaterad 12 juni 2018)
I augusti och september stängs Volkswagenfabriken i Wolfsburg under vissa dagar, eftersom man bara kommer att bygga WLTP-godkända bilar.
Bilflottan ska anpassas enligt uppdaterade utsläppsregler – och det är bråttom. Detta tvingar Volkswagen att tillfälligt stänga bilfabrik.
Från och med 1 september 2018 får inte europeiska biltillverkare sälja bilar som inte blivit testade och certifierade enligt nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Test Procedure).

Den implementerades redan i fjol men det är först i år som den blir obligatorisk och många biltillverkare kämpar mot klockan för att hinna få sina modeller godkända. Den nya testmetoden för bränsleförbrukning och utsläpp tar 3-4 gånger längre tid en den gamla att genomföra, eftersom den är mer komplex.   
– Inom Volkswagenmärket enbart behöver vi testa mer än 200 modellvarianter och få dem typgodkända inom en väldigt kort tidsperiod. För att klara denna utmaning kommer våra testlabb behöva köras dygnet runt, sa Herbert Diess, chef för Volkswagengruppen, vid ett möte med de anställda vid fabriken i Wolfsburg.

Nyhetsbyrån Reuters rapporterar att upp till 250.000 Volkswagenbilar kan bli försenade till följd av omställningen till WLTP. Under mötet i Wolfsburg offentliggjordes att arbetet i fabriken pausas vissa dagar i augusti och september, eftersom Volkswagen bara kommer att bygga bilmodeller som godkänts enligt WLTP.  

Diskutera: Tror du att mätmetoden WLTP kommer att göra det bättre för bilköparna?  
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-06-11 15:05
Grosser

Bråttom, bråttom, bråttom, bråttom... som Povel Ramel sjöng.

#2 • Uppdaterat: 2018-06-11 16:47
pinjong

Bilarna blir väl inte renare för att en ny mätprocedur införs men Maggan får ju anledning att pressa ut mer skatt från bilisterna.

#3 • Uppdaterat: 2018-06-11 17:21
Rutger Jönåker

Ja, eftersom WLTP kommer att ge mer verklighetsnära bränsledeklarationer, vilket gör det lättare jämföra olika modeller. Men nackdelen är väl att det innebär skattehöjningar eftersom merparten av bilarna kommer att få högre förbrukning och därmed CO2-utsläpp med denna mätmetod...

#4 • Uppdaterat: 2018-06-11 18:17
Raphael

Bilarna blir inte renare, men differensen mellan kundernas siffror och biltillverkarnas kommer att minska. Det kommer t o m vara möjligt att köra med lägre förbrukning än WLTP siffrorna vilket förarna troligen kommer uppleva som en ren vinst och därmed höja kundnöjdheten.

#5 • Uppdaterat: 2018-06-11 19:27
erikivan72

Det är märkligt med paniken. De har ju vetat om att 1 september 2018 gäller i åtminstone ett par års tid.
Klingar lika trovärdigt som när folk säger att de inte hinner med deklarationen, fast de vet att det är 2 maj som gäller varje år.

#6 • Uppdaterat: 2018-06-11 19:55
Styggavargen

Jag tror inte en sekund att deklarerad förbrukning enligt denna nya standard blir mer verklighetsbaserad, jag menar titta på många SUV modeller som ligger uppåt ca 0.8-0.9 liter/mil och koldioxidutsläppen lär garanterat hamna runt 200 gram/km eller mer. Skall de våga deklarera dessa bilar sanna förbrukning eller "labb köra" dem med ca 30-50% lägre uppgiven förbrukning? Sanningen svider...

#7 • Uppdaterat: 2018-06-11 20:09
Raphael

WLTP är en standard som tillverkarna måste hålla sig till vare sig de vill detta eller inte. WLTP är utvecklad för att bättre stämma mot verkliga förhållanden, men vi bör komma ihåg att verkliga förhållanden är olika så det går inte att göra något som matchar alla scenarion eller alla förares körstil. Väder, vind, temperaturer, vägförhållanden / material på vägbanan, uppförsbackar, nerförslut, hur mycket eller litet lastad ett fordon är osv - allt detta påverkar. Det räcker ju med att kolla på ägarraporterade förbrukningssiffror så ser vi att det ofta skiljer rätt rejält från lägsta inrapporterade förbrukning till högsta på precis samma bil med samma drivlina/motor-och-växellåda kombination... Men WLTP är iaf ett bättre försök än NEDC.

"While the old NEDC test determined test values based on a theoretical driving profile, the WLTP cycle was developed using real-driving data, gathered from around the world. WLTP therefore better represents everyday driving profiles."

Jag rekommenderar den här sidan som ger svar på hur WLTWP fungerar och vad som skiljer jämfört med NEDC. EU har nämligen varit så vänliga att de har gjort en egen hemsida för WLTP. :)
http://wltpfacts.eu

#8 • Uppdaterat: 2018-06-11 20:19
LeifV

Det är nåt som inte stämmer här, det luktar skunk lång väg, och VAG-koncernen är väl inte direkt kända för att vara trovärdiga och tala sanning. Med största sannolikhet så har de en helt annan agenda än att ha råkat glömt beställa 2018 års kalendrar på firman... -skulle gissa på antingen överkapacitet, alternativt försöka ställa politiker mot väggen för att slippa undan, eller en kombination av de bägge.

#9 • Uppdaterat: 2018-06-11 20:26
LeifV

#7 Raphael: Med dagens teknik, den uppkopplade bilen och telemetri så vore det ingen större match att mäta de verkliga förhållandena. T ex varje Passat av 2019 års modell skulle kunna rapportera in både utsläppt CO2 & NOX till ett centralt register = en bilpark körd i verkligheten redovisar de faktiska, verkliga siffrorna.
Baserat på dessa värden kan sedan myndigheterna styra åt rätt håll.

#a • Uppdaterat: 2018-06-11 21:25
mso 1000

Det är skandal att man inte tagit detta på allvar direkt man visste om det för flera år sedan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.