Nästa artikel
Bilfrågan: Kan jag byta till LED-strålkastare?
Bilfrågan

Bilfrågan: Kan jag byta till LED-strålkastare?

Publicerad 20 februari 2018 (uppdaterad 5 oktober 2020)
Frågeställaren vill konvertera strålkastarna på sin Mercedes GLK till LED och undrar om det är okej att göra det.
"Hos Bilprovningens kundtjänst fick jag beskedet att de inte hade någon expertis inom detta område. Kan jag kan montera LED-lampor på min bil?" Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har en Mercedes GLK som har halvljus i Xenon och helljus H7 55W. Ända sedan jag köpte bilen har jag upplevt att ljuset är dåligt på både halvljus och helljus och har frågat MB-verkstaden om ljuset går att förbättra eller byta ut, men fått nekande svar. När jag frågade om LED-konvertering enligt en annons och om denna konvertering skulle bli godkänd vid besiktning så hänvisades jag till Bilprovningen. Hos Bilprovningens kundtjänst fick jag beskedet att de inte hade någon expertis inom detta område. Kan jag kan montera LED-lampor på min bil?
Frank Lindahl  

Svar:
Om man byter ut den ursprungliga ljuskällan på befintlig dim- eller halvljusstrålkastare till en annan typ av ljuskälla, exempelvis från Halogen till LED eller från Xenon till LED, så är det en otillåten ändring som medför att bilen underkänns med krav på efterkontroll. För att bilen ska bli godkänd måste ljuskällan vara den som strålkastaren är avsedd för.
Morgan Isacsson, Bilprovningen

Diskutera: Vad tycker du om svaret?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2018-02-20 09:06
N-iklas

"vara den som strålkastaren är avsedd för."?
Är inte det en märklig formulering borde det inte stå; vara den som bilen ursprungligen är godkänd för att ha?
Det dumma med helbilsgodkännande.
Men om strålkastarna finns som utrustning på modellen bara inte på just den bilen borde det väl inte vara något hinder?

#2 • Uppdaterat: 2018-02-20 09:40
Luke

Ledkonvertering innebär i nästan alla fall att ljuskällan och inte strålkastarhuset byts, och om strålkastarhuset är avsett för Bi-Xenon kan inte LED användas Hela strålkastaren måste troligt bytas vilket torde rendera ett pris som får den mest vane att bli kall om ryggen

#3 • Uppdaterat: 2018-02-20 11:48
Tvärnit

Finns nog konverteringssatser att köpa ifrån Kina och förmodligen inte alls så dyrt.
Själv så tänker jag beställa till min gamla Duett och det är helt nya lyktor som passar rätt in och ämnat till äldre jänkare, kineserna har tänk på allt och har till det mesta.
Tror varken att besiktning eller lagen bryr sig så värst i praktiken efter vad jag har hört.

#4 • Uppdaterat: 2018-02-20 13:10
EninenceN

Helbilsgodkännande är ett jäkla påhitt och så himla löjligt. Så länge ljusbilden visar sig korrekt på besiktningen och att det inte bländar så borde man få kovertera till LED eller Xenon. Bilar med lins i originallyktorna brukar funka bra att konvertera enligt egen erfarenhet.

Man får verkligen inte göra några förbättringar alls på helbilsgodkända bilar. Uppgraderar jag fjädringen eller byter till bättre bromsar så blir bilen underkänd på besiktningen? Rimligt? Inte enligt mig!

#5 • Uppdaterat: 2018-02-20 14:55
olvildrajv

@N-iklas och andra: Bilar utrustade med xenon och LED måste ha automatisk nivåavkännig och korrigering av ljusbilden för att inte blända andra trafikanter. Därför duger det inte att bara ha korrekt ljusbild vid installation uten den måste automatiskt korrigeras beroende på hur mycket last det är i bilen, alltså ha både sensorer och motorer som reglerar ljusbilden.

Åt kinesiskt säkerhetstänk kan man bara skratta åt. Eller gråta. Har en kusin som bor i Kina och är gift med en kinesiska. Åkte bil med henne och reagerade på att alla alltid åker med helljus inklusive henne själv. Jag undrade varför är det så, skall hon inte blända ner för att inte störa andra trafikanter. Hon skrattade till bara och sa "vem bryr sig". Lite den inställningen råder över allt i Kina. Man tänker JAG och JAG, inte på kollektivet och att säkerheten kollektivt försämras på så sätt.

Likaså med folk här i Sverige som bara tänker på att man själv ska ha balla lampor utan en tanke på att säkerheten kollektivt försämras, även för de själva, om man bländar andra trafikanter med felinställda lampror.

#6 • Uppdaterat: 2018-02-20 20:56
1

Finns ingen fördel med LED.

#7 • Uppdaterat: 2018-02-20 22:27
N-iklas

"olvildrajv 2018-02-20 14:55
@N-iklas och andra: Bilar utrustade med xenon och LED måste ha automatisk nivåavkännig och korrigering av ljusbilden för att inte blända andra trafikanter. Därför duger det inte att bara ha korrekt ljusbild vid installation uten den måste automatiskt korrigeras beroende på hur mycket last det är i bilen, alltså ha både sensorer och motorer som reglerar ljusbilden."

Men det är ju självklart... det ingår ju i "paketet" om man monterar sådana strålkastare, det var ju inte tal om att det skulle bli enkelt eller billigt, men det är tekniskt möjligt.

#8 • Uppdaterat: 2018-02-21 15:44
Roy J

Att byta enbart lampor är inte rekommendabelt. Det är skillnad på en glödtråd och en lysande skiva, så ljusbilden kan påverkas rejält.
Ska jag betrakta signaturen 1 som ett troll?

#9 • Uppdaterat: 2018-02-21 20:34
GDS

Hur faan kan det vara godkänt med 4 ljuspunker på halvljus framåt som många nya bilar har??
LED-lamporna är 4 helljus som "ska" känna av mötande ljus och skärma av lämpliga punker, funkar sådär. Det är bara att anlägga moteld med 100W dimljus och blända tillbaka! Man kan även tejpa helljusstrålkastarna i nederkant och köra med helljus för att få samma antal lysande punker.
Såja - bring it on...

#a • Uppdaterat: 2018-02-22 14:55
erikivan72

GLK har rätt bra ljus, jämfört med många moderna bilar. Det kräver dock att xenonlamporna är i bra skick. Xenonlampor tappar i ljusstyrka med tiden - dels beroende på hur lång driftstid de har, och dels beroende på ålder. Efter några år kan byte till nya xenonlampor göra en markant skillnad.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.