Nästa artikel
Nevs får ny storägare
Nyheter

Nevs får ny storägare

Publicerad 24 augusti 2017
Nevs eldrivna sedankoncept 9-3 på teknikmässan i Shanghai tidigare i år. Nevs har säkrat en miljard kronor genom en kinesisk investerare.
Kinesiskt företag går in med en miljard kronor.
Beijing Zhigan Shenghuo Technology kommer in som delägare i NEVS Joint Venture i Tianjin. Företaget är ett investmentbolag som satsar pengar i verksamheter som sysslar med ny teknologi. Bolaget samarbetar sedan tidigare med SRIT, en av Nevs nuvarande ägare.

– Det här är verkligen goda nyheter för Nevs. Det innebär både att vi får in nytt kapital och att vi får in en aktiv ägare, säger Jörgen Scribe, chef på Nevs.

Nevs, som köpte upp resterna av Saabs biltillverkning när det gick i konkurs, har letat nya investerare en tid eftersom man befinner sig i en intensiv utvecklingsfas. I somras började de samarbeta med kinesiska motsvarigheten till taxiföretaget Uber, som heter DiDi.

2018 drar Nevs igång taxi- och bildelningsverksamhet i kinesiska staden Tianjin. Fordonen som ska användas är elbilarna 9-3 och 9-3X, baserade på Saab 9-3 och med en räckvidd på 30 mil.
 
Diskutera: Tror du att Nevs verksamhet kan få ny fart nu?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-24 14:39
Axelman

För Trollhättans skull hoppas jag på Nevs. Annars verkar det vara ett clownföretag. Minus tvåhundra är mitt förtroende.

#2 • Uppdaterat: 2017-08-24 15:45
Kjell 45

Kunskapen finns säkert hos Nevs. Dock oroväckande om det bara blir ett utvecklingsföretag och ingen produktion i Trollhättan.
Tycker att man fått till designen på den gamla 9 - 3, den är snygg för att inte säga tidlös.

#3 • Uppdaterat: 2017-08-24 19:32
saabnisse

De behöver visa en fungerande, konkurrenskraftig bil innan jag tror på dom.
Så länge det bara handlar om rykten som påstår att än den ena och än den andra finanshajen köper in sig i företaget håller jag mig väldigt sval.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-24 23:33
Tvärnit

Display fordon.

#5 • Uppdaterat: 2017-08-25 00:33
Sauber

En kompis har en Nevs (Saab) 9-3 Aero Sedan, han är mycket nöjd med allt. Minst lika hög, om inte högre kvalitet än Saab 9-3...
För egen del, så är jag inte intresserad av rena elbilar. Så det blir bara om Nevs kommer med en hybridbil, som jag skulle kunna tänka mig att slå till.
Om nu Nevs tänker sälja bilar i Sverige igen?

#6 • Uppdaterat: 2017-08-25 07:28
Diod

Jag fick en knäpp och sökte jobb på Nevs 2016 som konstruktör och fick komma på intervju. Jag har 20år erfarnehet bla. från fordonsbranchen och jag har varit anställd på Saab Teknisk utveckling en gång i tiden. Jag fick träffa en kvinnlig HR person som berättade att hon jobbat sig upp från linan på Saab och nu jobbar med HR och rekryteringsfrågor på Nevs. Hon intervjuade mig tillsammanns med den tilltänkta chefen. Jag fick intrycket av att hon inte hade förberett sig inför intervjun, hon skrev frågor till sig själv under tiden, etc...Den tilltänkta chefen hade med sig en bunt med andra ansökningar till min intervju där jag kunnde se både namn och foto på dom andra sökande till tjänsten. Då kännde jag att detta är inte proffesionellt. Jag fick väldigt märkliga frågor från HR kvinnan och hon gav sig inte när jag svarat uppriktigt på samma fråga flera gånger så till slut blev jag nästan förbannad. Jag avskydde henne efter endast 20 minuter. Jag undrar om hon hade någon form av HR utbildning för att jobba med dessa frågor? Jag har trots allt varit på några jobbintervjuer i mina dagar men detta tog priset. Dom berättade att av ca 650 personer på den tekniska utvecklinssidan var 400st inhyrda konsulter. Trots detta så får man hoppas att det går bra för dom och man ska inte dömma hela företaget för att man träffat en dålig HR person. Tyvärr så är det den personalen man träffar först :-)

#7 • Uppdaterat: 2017-08-25 10:19
LAH

Var rätt skeptisk till Nevs till en början men jag tror faktiskt på dom. Nya partnern, Zhigan är bra och kommer Didi in vilket allt pekar på så blir det än bättre. Didi är enligt vissa på väg om Über i storlek och tittar man på kinesiska städer så är kombinationen egna (Didis partner) elbilar och taxi helt rätt. Ger dessutom en bra bas. Produktionen kommer inte att ligga i Trollhättan men mycket talar för att design och utveckling stannar i Trollhättan. Lite som Geely bygger upp sin studio i Göteborg nu.
Saab försvann mycket pga att man var mer intresserad av design och utveckling än av produktion. Lätt lustigt att Nevs nu är intresserad av design och utveckling men inte produktion i Trollhättan.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-25 10:40
Peter i Sydney

Ser ut som en Saab med Renault front.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-25 17:10
systembolaget

Skam den som ger sej, heja Nevs o lycka till.

#a • Uppdaterat: 2017-08-26 22:53
vetbäst

Om detta betyder, dels verksamhet i Trollhättan och att Saabs gedigna byggen kommer i kinesiskt el-tappning är mycket återvunnet från den tragiska konkursen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.