Bild
Nästa artikel
Nevs 9-3X.
Nevs 9-3X.
Nevs 9-3.
Nevs 9-3.

Så här ser Kina-Saabarna ut

Nyheter

Nevs visar upp eldrivna sedanen 9-3 och suven 9-3X baserade på Saab 9-3.

Nevs drar igång taxiverksamhet och bildelningsprojekt i kinesiska staden Tianjin. Fordonen som finns tillgängliga för stadens drygt 15 miljoner innevånare från och med 2018 är elbilarna 9-3 och 9-3X, baserade på Saab 9-3. De har en räckvidd på 30 mil, luftfilter som rensar ut skadliga partiklar utifrån och Wifi-hotspot.

Saabs 70-åriga ingenjörshistoria märks enligt Nevs i bilarnas åkkomfort med låg tyngdpunkt och smart fjädringsgeometri. Det svenska arvet ska enligt Nevs också finnas i design samt höga kvalitets- och säkerhetsnivåer.

Några närmare specifikationer får vi inte reda på än, men Nevs ska visa upp koncept på 9-3-bilarna på elektronikmässan i Shanghai som börjar den 7 juni.
 
Diskutera: Vad tycker du om Nevs 9-3 och 9-3X?
 

Kommentarer

#1
2017-05-31 11:18

Mycket snyggare utan den extra plasten enligt min mening.

#2
2017-05-31 11:46

Ser helt okej ut. Hoppas det går bra.

#3
2017-05-31 11:55

Sedanen var snygg, skulle vilja har helt klart. Ägt 9-5 och 9-3 innan och väldigt bra bilar som blir mer av en familjemedlem om ni förstår vad jag menar.

#4
2017-05-31 11:56

Hacken - plastbitarna är nog bara ett optiskt trick för att få den att se högre/"SUV-igare" ut.

#5
2017-05-31 12:10

Basera elbil på gammal plattform för förbränningsmotor blir aldrig lyckat. Nä, gör om gör rätt!

#6
2017-05-31 14:22

Hellre en elbil som ser ut som en bil, även om den baseras på en plattform som ursprungligen var avsedd för en förbränningsmotor, än en helt ny elbil som ser ut som en skämtteckning, som många elbilar gör.
Designmässigt ser den här helt ok ut och är ju avsevärt snyggare än vissa andra asiatiska elbilsförsök.

#7
2017-05-31 15:15

Släpp Saab, lidandet har pågått tillräckligt.

#8
2017-05-31 15:16

Hemskt!

#9
2017-05-31 15:47

Det är bara att gratulera Trollhättan om de får leverera 150000st till Kina, som det finns order på enligt pressmeddelandet. Verkar som om bilar från NEVS skall kunna köpas i Europa, men lite längre fram i tiden. Den som lever får se. Att de satsar på eldrift är helt rätt i tiden. Det finns oerhört duktiga ingenjörer kvar i Trollhättan som arbetar med den tekniken.

#10
2017-05-31 15:53

Om det finns lite Saabtänk kvar även under skalet tror jag på en framtid för 9-3 el .

#11
2017-05-31 18:44

Snygg, hade den kommit för några år sen kanske Saab hade kunnat räddas

#12
2017-05-31 21:14

Efter att ha kört en Saab 9-5 en vinter och en Seat Ibiza den påföljande kan jag säga en punkt jag parar ihop med Saab som jag blir skeptisk till om de följt - bra ljus! Seats ljus är helt värdelöst. Skoda, som jag också kört, är bättre på halvljuset men på helljus äger svenska bilar totalt! Lysdiodstekniken gör att strålkastarna kan vara mindre, men är ändå tveksam till om NEVS lyckats på den punkten.

#13
2017-05-31 21:26

Nevs Saabarna ser faktiskt riktigt trevliga ut!

#14
2017-06-01 08:14

Skulle vilja ha en själv. Särskilt "Suv"-en, verkar snygg. Sedanen ser trots allt lite daterad ut. Frågan är hur räckvidden blir, eller om det bara är stadsbilar?

#15
2017-06-01 08:28

Efter att ägt en SAAB 9-3 så skulle jag aldrig köpa denna.
Så otroligt dålig kvalitet. Efter 3år behövdes motorn renoveras för 30kkr, klädseln i sätena hade spruckigt och elektroniken krånglade. En av de sämsta bilar jag ägt.

#16
2017-06-01 15:13

@LC4ever

Efter att ha ägt 4 saabar så säger jag tvärt om.. fantastisk kvalitet rakt igenom.. har inte haft några problem med turbo etc.. som jag vet att några andra har haft.. är du rädd för motorhaverier.. köp ingen V.A.G :)

#17
2017-06-01 18:31

Saab hade problem med tändkassetten, och display som visar temperaturen. Vissa små irriterande fel men oftast väldigt driftsäkra och långlivade.

#18
2017-06-02 02:11

@LC4ever

Ja, satsa på en AUDI, så får du en felfri bil:
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20151117/volkswa...

#19
2017-06-03 14:50

Alla bilmärken har sina problem även Rolls Royce;-)! Och hur många Volvos har egentligen brunnit upp längs vägarna genom åren;-)!? Sen om man servar sin bil varje tusende mil så brukar skiten hålla ihop;-)!

#20
2017-06-05 20:33

Tycker att de lyckats rätt bra med designen

#21
2017-07-29 12:44

Ser fina ut. Fälgarna var inte så roliga och bakljusen på sedanen är lite småfula men nu snackar vi detaljer som egentligen inte betyder något. Saab 9-3 var(är) en fantastisk bil som designmässigt står sig fortfarande och teknikmässigt piskar de flesta konkurrenterna trots sina år. Det den saknade är den teknik som börjat komma och som säkerligen NEVS-bilarna också kommer ha. Sista versionen av 9-5 hade i princip all ny teknik som finns även idag utom autobroms men det lär ju vara standard på NEVS-bilarna. Nu när Volvo slutat vara säkra Volvo utan satsar helt på att gå i Audis fotspår med dyr och opålitlig teknik så kan säkert NEVS-bilarna slå sig in som en mer prisvärd och säker bil för folket.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!