Nästa artikel
Tesla Model 3 är (nästan) här
Nyheter

Tesla Model 3 är (nästan) här

Publicerad 31 juli 2017 (uppdaterad 31 juli 2017)
De 30 första Tesla Model 3 har nu levererats till Tesla-anställda. Övriga kunder får vänta ett tag till, vill man dessutom ha den billigaste varianten kan det dröja.
Model 3 kommer att finnas med två olika batterier, standardvarianten som ger en räckvid på 35 mil och long range som ger knappt 50 mil. Just nu finns bara long range tillgänglig och det tillvalet lägger på 9 000 USD, på grundpriset 35 000 USD.

Tillvalslistan är inte onödigt lång, men priset kan sticka iväg ganska fort ändå. Till exempel kostar premiuminredningen, som antagligen kommer bli ett vanligt tillval, 5 000 USD. Teslas autopilot kostar också 5 000 USD, eller 8 000 USD om man vill ha sin bil anpassad för självkörande teknologi; riktigt när bilen blir självkörande är förstås inte helt klart eftersom det beror på lokala regler och godkännande av Teslas mjukvara. Vill man ha de sportigare 19-tums hjulen i stället för standard 18-tum så kostar det 1 500 USD och vill man ha någon annan färg än svart så kostar det 1 000 USD. Väljer man alla tillval så landar priset på 59 500 USD.

Exakt när de 500 000 kunder som betalat en deposition på 1 000 USD var för att förboka bilen faktiskt kommer att få den är inte riktigt klart. Inom ett halvår verkar vara den säkraste gissningen just nu och de som ska ha long range-batteriet kan antagligen räkna med att få sina bilar först.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model 3?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2017-07-31 11:26
Reverend Benny

Pratade precis med en vän från England som fått beskedet att om man ska ha ratten på höger sida så får man gott vänta till 2019.
Är också lite skeptisk till gissningen att Tesla ska hinna producera en halv miljon bilar på 6 månader från nu, men lyckas dom så är det imponerande.

#9 • Uppdaterat: 2017-07-31 12:30
Vidstige

Stämmer det att den är säkrare än en Volvo S60 vad gäller passiv krocksäkerhet?

Noterade att Elon på slutet sa indirekt det jag skrev , man går back på varje tillverkad Model 3, lite märklig affärsidé måste man säga. Var det inte Saabs affärsidé också?

#a • Uppdaterat: 2017-07-31 13:14
Reverend Benny

Skillnaden var väl att Saab inte har ett laddnät, egna butiker, egna verkstäder osv som drar in pengar till bolaget.
Finns ju en del tillverkare som Microsoft, Sony osv som gått back i flera år på nylanserade produkter.
Sen är det svårt att tolka vad Elon menar med att gå back, är det så att det tar för många mantimmar för varje bil som gör det eller är det kostnaden för komponenterna osv?