Bild
Nästa artikel

Tesla Model 3 är (nästan) här

Nyheter

De 30 första Tesla Model 3 har nu levererats till Tesla-anställda. Övriga kunder får vänta ett tag till, vill man dessutom ha den billigaste varianten kan det dröja.

Model 3 kommer att finnas med två olika batterier, standardvarianten som ger en räckvid på 35 mil och long range som ger knappt 50 mil. Just nu finns bara long range tillgänglig och det tillvalet lägger på 9 000 USD, på grundpriset 35 000 USD.

Tillvalslistan är inte onödigt lång, men priset kan sticka iväg ganska fort ändå. Till exempel kostar premiuminredningen, som antagligen kommer bli ett vanligt tillval, 5 000 USD. Teslas autopilot kostar också 5 000 USD, eller 8 000 USD om man vill ha sin bil anpassad för självkörande teknologi; riktigt när bilen blir självkörande är förstås inte helt klart eftersom det beror på lokala regler och godkännande av Teslas mjukvara. Vill man ha de sportigare 19-tums hjulen i stället för standard 18-tum så kostar det 1 500 USD och vill man ha någon annan färg än svart så kostar det 1 000 USD. Väljer man alla tillval så landar priset på 59 500 USD.

Exakt när de 500 000 kunder som betalat en deposition på 1 000 USD var för att förboka bilen faktiskt kommer att få den är inte riktigt klart. Inom ett halvår verkar vara den säkraste gissningen just nu och de som ska ha long range-batteriet kan antagligen räkna med att få sina bilar först.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model 3?

Kommentarer

#1
2017-07-31 10:08

De tidningar som fått testa bilen verkar vara smått lyriska, det är inte ofta man läser sånt på en bil som sticker ut på rätt många punkter.
Trodde bilen skulle totalsågas för sin minimalistiska inredning, men det verkar ha gått hem.

#2
2017-07-31 10:12

Det kommer att dröja till slutet av 2018 innan Tesla börjar leverara bilar utomlands, så när Model 3 väl når hit kommer troligen både den enklaste och ännu mer avancerade versioner än vad som nu presenterats (bl.a fyrhjulsdrift) att finnas tillgängliga. Vad det svenska priset blir återstår att se...

Det tål också att än en gång påpeka att Teslas räckviddsangivelser är baserade på den amerikanska körcykeln EPA som ligger väldigt mycket närmare verkligheten än de europeiska NEDC-siffrorna. Det innebär att bilen i sina två versioner verkligen kommer att ha en realistisk räckvidd på 35 respektive 50 mil.

#3
2017-07-31 10:16

Elbils-Jesus (Elon Musk) får extremt mycket uppmärksamhet och gratis reklam i media men undrar om inte han tar sig vatten över huvudet nu med Model 3. Jag tror inte ekonomin kommer gå ihop alls med denna "lågprismodell" och vi har då ett företag på väg mot konkurs.

#4
2017-07-31 10:39

Får se då om/när 35000 USD-modellen dyker upp. Den dyrare lär väl få ett grundpris på en halv miljon kronor i Sverige - fortfarande för dyrt för att bli en storsäljare tror jag.

#5
2017-07-31 10:44

Vidstige
Tvärtom, den kommer sälja som smör...

#6
2017-07-31 10:45

Bra info rörande EPA och NEDC där StefL, tror det är få (inklusive jag själv) som visste detta.
Det är rätt höga förväntningar (lite apple varning) på Tesla och det verkar ju som dom faktiskt klarar av att möta dom initialt med 3:an.
Ska bli spännande att se om visionären Elon lyckas att växla upp till en storskalig produktion och faktiskt leverera den mängd som utlovas.

#7
2017-07-31 11:12

Visst kommer den att sälja bra, sen om blir tillräckligt för att Tesla ska få svarta siffror i bokslutet återstår att se.

Inredningen kommer att bli stilbildande, precis som jätteskärmen i den dyrare modellen satte ny standard för pekskärmar i bilar.

Volvo är väl den som ligger närmast med sin avskalade invändiga design, men i jämförelse med denna Tesla så ter sig Volvo nästan oerhört plottrig...

Faktum är att Tesla är den enda tillverkare som kommit med nåt nytt när det gäller instrumentbrädor, ett område som designmässigt stått still bra länge.

#8
2017-07-31 11:20

Nya Teslan är grymt snygg och väcker mycket ha-begär men så var det den lilla detaljen: hur mycket kostar den? Den blir säkert väldigt attraktiv på begagnatmarknaden när företagens treåriga leasingperioden löpt ut och vi privatpersoner kan köpa den.

#9
2017-07-31 11:26

Pratade precis med en vän från England som fått beskedet att om man ska ha ratten på höger sida så får man gott vänta till 2019.
Är också lite skeptisk till gissningen att Tesla ska hinna producera en halv miljon bilar på 6 månader från nu, men lyckas dom så är det imponerande.

#10
2017-07-31 12:30

Stämmer det att den är säkrare än en Volvo S60 vad gäller passiv krocksäkerhet?

Noterade att Elon på slutet sa indirekt det jag skrev , man går back på varje tillverkad Model 3, lite märklig affärsidé måste man säga. Var det inte Saabs affärsidé också?

#11
2017-07-31 13:14

Skillnaden var väl att Saab inte har ett laddnät, egna butiker, egna verkstäder osv som drar in pengar till bolaget.
Finns ju en del tillverkare som Microsoft, Sony osv som gått back i flera år på nylanserade produkter.
Sen är det svårt att tolka vad Elon menar med att gå back, är det så att det tar för många mantimmar för varje bil som gör det eller är det kostnaden för komponenterna osv?

#12
2017-07-31 13:25

Musk tackar alla entusiaster som beställt Model 3 och jag gör det samma. Det innebär stora steg mot en mogen konkurrerande marknad för elbilar 5-10 framåt i tiden. Då kommer kvaliteten, räckvidden och priset att vara bättre. Bollen är i rullning och inget, tror jag, kan stoppa den.

#13
2017-07-31 13:31

Varifrån Vi Bilägare fått idén att 500.000 bilar skulle levereras på ett halvår begriper jag inte. Något sådant har Tesla aldrig påstått - minns jag rätt har man möjligen sagt att man om ett halvår ska vara uppe i en produktionstakt om 500.000 bilar per år, och det är något helt annat.

Och jag säger som jag sagt flera gånger tidigare när vissa tror på snar konkurs för Tesla och andra tror på succé: det ska bli extremt spännande att fortsätta följa utvecklingen, för hur det än går för Tesla har de förändrat fordonsindustrin radikalt. Personligen tror och hoppas jag på succé, men om jag ska utnyttja min tidiga reservation på en Model 3 och verkligen köpa en avvaktar jag med att bestämma tills jag fått tillfälle att prova en ordentligt.

#14
2017-07-31 14:27

Är man först och bäst, får man gärna mycket publicitet. Gissa om gammelbilmärkena sitter och ängslas nu... med sina patetiska dieselmotorer, som de ljugit om dessutom.

#15
2017-07-31 14:42

Omställningen till el kan komma att gå snabbare än många tror. Så här säger taxiföretagen:

"– Kommer det en ny bilmodell inom 24 månader som motsvarar alla våra krav så kan vi ställa om och vara fossilbränslefria inom tre år, säger Johan Lagerhäll, vd på Taxi Stockholm."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elbilar-kan-ta-over-taxitraf...

#16
2017-07-31 15:22

Tror den kommer bli för dyr för att sälja bra här.

#17
2017-07-31 15:26

Mattse, taxi har helt andra förutsättningar, så mer logiskt där med elbilar.

#19
2017-07-31 16:40

@Riche
Intressant läsning, rätt mkt bra info i den artikeln.

#20
2017-07-31 16:48

Ganska intressant. När andra biltillverkare plockar bort knappar och lägger mer och mer i en central skärm blir de sågade med anklarna. "Man kan inte styra radion med handskar", "jobbigt att behöva bläddra bland menyer"
Men när Tesla gör detta så är det innovativt och häftigt. Ge er, lika för alla i så fall.
Känns väldigt mycket "Apple hype" över hela Tesla.

#21
2017-07-31 17:12

@LC4ever
De tillverkare som gjort detta har blivit sågade av någon eller några av följande anledningar.
1. Dåligt gränssnitt på den centrala skärmen.
2. Testare eller människor som vägrar förändras och se möjligheter eller tänka i nya banor.
3. Man har ett gränssnitt som är vad det är och inte konfigurerbart för användaren.

Men är det så att man väldigt gärna vill ha knappar så finns det ju bilar som har det idag och säkerligen imorgon. Och det kommer finnas en marknad för det precis som det finns en marknad för Doro's mobiltelefoner.

#22
2017-07-31 17:26

@Vidstige. Du har helt rätt. En taxi är ett mer av ett arbetsredskap som är tänkt att rulla dygnet runt och där förarkomfort, ekonomi och driftsäkerhet kommer i första hand.

#23
2017-07-31 18:33

Bloomberg-videon som länkades till tidigare här kändes mer som ett reklaminslag från Tesla själva än seriös journalistik. Tesla hade inte kunnat gjort det bättre själva.

Måste säga att LC4evers inlägg var klockrent f.ö. Själv skulle jag hata att behöva justera fläkt, värme etc på skärmen. Känns dessutom som en säkerhetsrisk där föraren tappar kontrollen på vägen, kanske därför det behövs att bilen kan köra själv. ;)

#24
2017-07-31 23:23

För det första så är det fullständigt orimligt och osannolikt att 500.000 individer har betalat 1000 dollar i förskott.

Och för det andra, så är Tesla en för dyr bil och får alldeles för mycket medial uppmärksamhet, trots att det finns andra både billigare och bättre alternativ.

#25
2017-08-01 08:13

Det som jag skulle tycka vara mest revolutionerande med en elbil är servicen. Den borde närmast vara obefintlig och kostnaderna därefter. Nu har jag inte jämfört en el-Golf med en vanlig men vad jag förstått och läst är skillnaden inte stor, men tyvärr tvingande för garantins skull.

#26
2017-08-01 08:50

Fast är det tyvärr att någon går över bilen för dig och ser till att den fungerar?
Även en elbil behöver ju kärlek som t.ex. broms och däckbyte, fixa eventuella icke akuta fel som man upptäckt på modellen osv.

Skulle säga att utan service (utförd på verkstad eller själv om man är påläst på modellen) så hade vi nog sett fler olyckor därute.

#27
2017-08-01 09:14

Jo självklart Benny men hur frekvent behöver man göra det? Vad kan det vara kvar att inspektera på en elbil egentligen om man konstruerar den med longlife-tanke?

#28
2017-08-01 10:05

Jag tycker att de bilar vi har idag har ett bra intervall, dvs 1500 mil eller varje år (finns ju även longlife med vartannat år och 3000 mil). Longlife är bra men det är t.ex. bara så länge ett bra kupefilter håller i en storstadsmiljö.
Mkt kan uppstå under ett år då man nyttjar en bil, skador man inte ser så påverkar bilen och som du sa, tillverkaren måste få en chans att kunna stå för sin garanti.
Däremot så är ju dessa bilar smartare vad det gäller uppdateringar och kräver ju inte lika mkt byte av vätskor.
Så service borde gå snabbare och vara något billigare än för en fossilbil.

#29
2017-08-01 13:40

AudiS4, jag har t.o.m betalat mer än 1000 dollar i reservationsdeposition, eftersom summan sätts per land och avrundas är den svenska depositionen 10000 kr vilket jag har lagt. Om jag verkligen ska köpa en Model 3 eller begära mina 10000 tillbaka visar sig när jag fått tillfälle att prova en och när vi vet vad den kommer att kosta. Och vad gäller priset för en Model 3 lär det åtminstone landa väl under vad en Audi S4 kostar; snarare lär den konkurrera framgångsrikt med Audi A4, BMW 3-serien och Mercedes C-klass.

Axel61 - för Tesla Model S kostar servicen också rätt mycket, men den är inte något krav för att garantierna ska gälla.

#30
2017-08-01 15:27

Stackars alla araber... Dem får välja sälja sand igen.

#31
2017-08-01 17:43

Vissa araber producerar redan el som kostar 40 öre kWh med hjälp av solceller utan några som helst bidrag så inte kommer dem få några problem med övergången till elbilar.

#32
2017-08-01 17:47

Sen går ju även el att exportera.

#33
2017-08-01 20:04

Du borde kolla upp priser innan du förmodar stefl. En S4 kostar ganska precis 60.000 dollar, vilket är vad modell 3 kostar, om du läser artikeln. Vilken av de två bilarna, som är bättre, är rätt så givet.

Applehysteri så det skriker om det. Han har iaf lyckats lura er väldigt bra.

#34
2017-08-02 07:45

Bilen finns bara i två versioner vilket betyder att man måste lägga till 40 000 kr i USA för att få värmeslingor i stolarna om man valt den billigaste varianten som saknar stolsvärme. Troligtvis blir dessa summor något högre när bilarna letar sig hit.
Men man kan alltid köpa till värmedynor från Jula som man spänner fast med band om man inte vill lägga till för premiumpaketet. En annan fråga är om det är så bra med glas i hela taket praktiskt taget. När den där Nylund eller vad han heter testade Tesla S på vintern i Norge fick han tejpa dit någon sorts dyna i taket för annars vart det kallras och även isbildning i taket när det vart kallt ute. Själv tycker jag inte att ens taklucka är någon höjdare med all,flimrande sol, men den går åtminstone att dra fram ett skydd för att slippa se den.

#35
2017-08-02 10:34

AudiS4, vad som är en "bra" bil är nog till stor del högst subjektivt, och min kommentar om att en Tesla Model 3 sannolikt kommer att kosta mindre än en Audi S4 när den når Sverige handlade främst om ditt användarnamn och hade inget med bilens egenskaper att göra ;-)

Efter vad jag ser kostar med de varianter och tillval Tesla nu presenterat en "fullsmetad" Model 3 strax under $60.000 i USA, ska det i så fall jämföras med en S4 helt utan några extra tillval? Eller säljs den bilen bara fullspecad? (Frågar av intresse då jag inte vet). Man ska då även komma ihåg att i den fullt utrustade (och högst prissatta) versionen av Model 3 ingår såväl Autopilot som framtida uppgradering till full autonomi, och där är väl inte riktigt Audi ännu?

Jag har dock som jag många gånger påpekat en pragmatisk inställning till Tesla; jag är oerhört imponerad över vad de åstadkommit hittils och jag tror och hoppas på framgång även med Model 3, men jag kommer inte att lägga en halv miljon på en bil jag inte provat och konstaterat passar mina behov och preferenser. Så det blir intressant att följa den fortsatta utvecklingen - på sikt är jag i alla fall fullständigt övertygad om att elbilar kommer att slå igenom på bred front, säkert även bland VAGs modeller. (Det jag helst av allt skulle önska mig är en eldriven version av den Skoda Octavia kombi jag kör idag...)

#36
2017-08-02 12:19

Peter M. DeLorenzo.

Även om jag sällan håller med honom speciellt mycket är han dock rolig att följa i sina ofta extremt vassa observationer av den internationella och främst amerikanska bilindustrin. Här en av hans otaliga tirader om Tesla och den i hans ögon oerhört överdrivna hype som omger märket. Klicka på "rants": http://www.autoextremist.com/

#37
2017-08-02 12:29

Håller med Rålle, har svårt för den mannen men han lyfter ändå fram ett par viktiga saker jag tror de flesta undrar.
Hur ska han lyckas prångla ut så många bilar?

Men den som lever får se om han lyckas.

#38
2017-08-02 12:41

Rålle, det var en rolig länk, stärker min tanke om att Tesla kommer gå i konkurs innan år 2020 eller snart efter. Vad gäller Elon Musk så var han väl förebild när man skapade hjälten Tony Stark i Iron Man filmerna. Man kunde ju notera också att Elon skaffat ett litet trendigt skägg och såg lite flashigare ut än på länge nu när han prestenderade Model 3. Är det business eller show business?

#39
2017-08-02 14:31

Ja det mest intressanta är ju kanske frågan hur Tesla ska lyckas att gå från en förhållandevis låg produktion till att bli en massproducent på så kort tid och därtill hålla en acceptabel kvalité?

Jag hoppas att de lyckas men har också mina dubier. Av vad man läst hittills har väl bilarna haft en hel del mjukvaru-relaterade fel som iofs bör gå relativt enkelt att fixa. Däremot så är väl själva bygg-kvaliteten ganska långt efter konkurrenterna. Hur som helst gillar jag att de går i täten och därigenom tvingar fram en satsning från den övriga industrin men jag skulle inte slå vad om alltför stora summor att de finns kvar om tre år....

#40
2017-08-02 20:40

Så sa man om Apple också...

#41
2017-08-03 09:20

Om priserna sjunker, så kan märket säkert överleva då andra biltillverkare inte visat upp några direkta konkurrenter till deras modeller. Tesla har nu ett försprång som antagligen kommer att minska när andra tillverkare kommer igång. Produktionen av bilar och att få ut färdiga bilar är kritiskt just nu för Tesla, eftersom det är först nu som produkten riktas till en större målgrupp.

#42
2017-08-03 10:34

Sen så kan det vara så att dom är lite för tidiga ute med tekniken då fossilbilen fortfarande är "billig" i inköp.
Idag kan du ta en gammal dieselmotor och trycka in i ett skal och sälja för 100 000, den dagen det inte är tillåtet och kraven ökar så kommer priset också att öka på fossilbilen.

Sen så är ju frågan om all den tekniken som kommer med Teslan faktiskt kan eller får utnyttjas, självkörande bil är häftigt visst, men om det inte kan användas så betalar man ju för något i onödan.

#43
2017-08-04 11:30

Benny
Förvisso. Men betänk att när Apple släppte sin första telefon fanns det på marknaden produkter som var billigare. Alla iPhone har ju varit dyrare än "fossiltelefonerna" med knappar, och ändå lyckas Apple sälja hutlöst många telefoner.

Jag tror att Elon har lyckats paketera elbilen på ett tilltalande sätt och med model 3 så närmar sig priserna det humana. Visst, model 3 kommer vara något dyrare än motsvarande fossilbrännare men fler kanske inser mervärdet av en Tesla, likt vad gäller IPhone.

Om Tesla i långa loppet kommer överleva återstår att se men jag är optimistisk i det här fallet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.