Nästa artikel
Seat Ibiza – rapport från provkörningen
Provkörning

Seat Ibiza – rapport från provkörningen

Publicerad 17 maj 2017 (uppdaterad 18 maj 2017)
Vi Bilägare skickade ner reporter Nils Svärd till Barcelona för att utvärdera nya Seat Ibiza.
Hej Nils, hur är läget?
– Hej, bara bra tack. Ingen anledning att oroa er för mig. Jag är i Barcelona där det är 24 grader varmt och solen skiner. Härligt med riktig vårvärme!
 
Men du göttar dig inte bara i solen väl?
– Nej, idag kör jag nya Seat Ibiza som är född och uppvuxen här i den katalanska huvudstaden.
 
Hur känns nya Ibiza?
– Det här är mer än bara en ny bil. Den femte generationen Ibiza är faktiskt den första småbilen som baseras på VW:s så kallade MQB-arkitektur – till och med före nästa VW Polo som kommer i höst. Det är Seat-representanterna mäkta stolta över!

– Modellen är Seats ryggrad, alltid en av Spaniens mest sålda bilar, ofta listetta. Jag tror att Volkswagen till slut har insett att Seat är en viktig spelare för att ge koncernen en starkare ställning i Sydeuropa, där de inte är lika starka som kontinentens övre halva.
 
Märks skillnaderna mot den gamla modellen?
– O ja, komfortmässigt är det ett stort lyft men framförallt har utrymmena blivit bättre. Gamla Ibiza spräckte precis fyrameters-vallen. Nya Ibiza har lyckligtvis inte blivit längre, utan är två millimeter kortare. Istället har axelavståndet har vuxit en hel decimeter(!) och karossen är 87 millimeter bredare. Det märks invändigt, speciellt bak.

– Bagagevolymen har vuxit med 63 lastliter till totalt 355. Det är stort som en Golf-klassare, nästan på par med Ford Focus och mer än exempelvis Volvo V40.
 
Vad är dina första intryck?
– Designmässigt märks bredden. Den är också lite lägre än tidigare och det ger Ibiza en annan hållning. Linjerna påminner mycket om storebror Leon och suven Ateca. Framförallt fronten känns bekant, kanske lite trist, men helheten är aptitlig. Det är nog så snyggt som det kan bli från en designavdelning inom Volkswagengruppen i den här klassen. Mer om hur nya Ibiza är att köra kommer jag att berätta om i nummer 9 av Vi Bilägare.
 
Vad kommer den att kosta?
– Ibiza kommer endast som femdörrarsversion. Kombiversionen ST läggs ned och Seat hänvisar istället till den stundande småsuven Arona som debuterar i höst.

– Motorutbudet består av en trecylindrig bensinmotor på 95 eller 115 hästar. Den starkare versionen har sexväxlad låda och skivbromsar bak. Priserna börjar på 148 700 kronor för 1,0 TSI 95. Sedan kostar 1,0 TSI 115 från 167 700 kronor, men då ingår den högsta utrustningsnivån Xcellence. Seat ger dock 10 000 i rabatt som lanseringskampanj – förmodligen är detta ett ständigt kampanjpris så som kutymen verkar vara numera.
 
– I höst lanseras en sportigare FR-version med VW:s nya 1,5 TSI-motor på 150 hästar. Någon dieselmotor är inte aktuell, men en gasversion är att vänta strax innan årsskiftet. Den blir ett intressant tillskott i småbilssegmentet.

Diskutera: Vad tycker du om Seat Ibiza?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-05-17 10:15
Reverend Benny

Trevlig bil att titta på och jag gissar att 1.0 motorn passar denna biltypen riktigt bra.
Den gamla Ibizan var hyffsat kul att köra med turbosnurra, har dom fått till lite mer känsla i styrningen istället för den döda el-servo känslan så kan detta vara en riktigt rolig bil.

Lite meningslöst info:
Denna bilen är bredare, högre och har längre hjulbas än den Golf MK4 som såldes fram till 2004, dock 1 dm kortare.
Så bilarna vi idag titulerar småbilar är faktiskt ganska så stora. Vi behöver en ny småbilsklass :-)

#2 • Uppdaterat: 2017-05-17 10:59
Thomas Sollentuna

Har 308'an verkligen ett mindre bagagerum än nya Ibiza'n? Hittar uppgifter på att den rymmer 470Liter. Ganska stor skillnad.

#3 • Uppdaterat: 2017-05-17 11:18
saabnisse

Ser trevlig ut, men det var en otäck färg, huga....
Ser att det är park.sensorer även fram och det är ju bra, men ingår förmodligen i ett utrustningspaket.
Ingen uppgift om automat, det vore ju intressant eftersom många numera enbart tar körkort för automatväxlat.

#4 • Uppdaterat: 2017-05-17 11:26
Fredrik Axelsson

>Thomas Sollentuna: 308'an har mycket riktigt 470 liter. Kanske menar de 208'an som har 285 liter.

#5 • Uppdaterat: 2017-05-17 12:04
Axa

Designmässigt snyggare än föregångare. Helt klart!
Med nya 150 hästarsmotorn lär det bli bra fart på "småbilen".

#6 • Uppdaterat: 2017-05-17 12:04
Nils Svärd

Mycket riktigt - visst sväljer Peugeot 308 470 liter. Jag måste ha haft en gammal uppgift på mitt excelark på datorn. Jag får ta tillbaka den uppgiften för att inte sprida "alternativa fakta".

Dock kan Ibizas 355 lastliter jämföras mot sin storebror Leon på 380 liter. Gränsen mellan småbil och kompaktbil blir allt suddigare ...

//Nils Svärd
Vi Bilägare

#7 • Uppdaterat: 2017-05-17 12:33
mso 1000

Partikel. Det är tydligt att det finns idioter i alla läger och speciellt dom som har förutfattade meningar att säga.
Det kan bli en bra bil och hoppas att dom sänkt ljud nivån lite till.

#8 • Uppdaterat: 2017-05-17 12:45
adzam

Små bilar har också sin charm

#9 • Uppdaterat: 2017-05-17 13:11
Hackenbush

partikel, du har tydligen ägt en Seat Ibiza eftersom du tycker att den är en skräpbil. Vad exakt var det som var skräp med den?

#a • Uppdaterat: 2017-05-17 13:14
Axa

Partikel trollar och tramsar. Han kanske får alternativt cred för sin idioti hemma hos kompisarna...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.