Nästa artikel
Ljustest: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)
Ljus

Ljustest: BMW i3, Hyundai Ioniq Electric, Nissan Leaf (2017)

Publicerad 4 april 2017
Halvljuset klarar elbilarna galant, men helljuset är en annan historia. Läs mer i Vi Bilägares ljustest.
Alla tre testbilarna har mycket bra – när det gäller Hyundai, till och med utmärkt – halvljus. Däremot är inte helljuset av samma kvalitet. BMW stannar efter måttliga 135 m. Hyundai klarar över 200 m och Nissan placerar sig däremellan. Hyundai har den senaste tekniken på både halv- och helljus och har den totalt sett bästa belysningen. Full LED bör ge mindre underhåll.
 
BMW i3 (LED/H7):
Halvljus, längd: 93 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 135 m.
Helljus, bredd: 0 m.
Helljus, betyg: 1/5
 
Hyundai Ioniq Electric (LED):
Halvljus, längd: 129 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 209 m.
Helljus, bredd: 18 m.
Helljus, betyg: 3/5
 
Nissan Leaf (LED/HB4):
Halvljus, längd: 97 m.
Halvljus, bredd: 27 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 167 m.
Helljus, bredd: 9 m.
Helljus, betyg: 2/5
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-04-04 20:23
Highlander

BMW i3 ska med andra ord ses som en ren citybil ?!
( Då den inte har något helljus )

#2 • Uppdaterat: 2017-04-04 21:59
milkylainen

Måste ju vara något fel på BMW:n. Feldesignade reflektorer eller nått. Den har LED och(!) H7 halogener för helljuset och ändå är det sämsta resultatet någonsin?
Hur faen passerar en sånhär lösning ens designstadiet?
Jag har ju svårt att tro att någon på BMW faktiskt provat helljuset på bilen innan de skeppade skiten?

Hyundais halvljus är bättre än BMWs helljus, trots en hel extra uppsättning H7-lampor... pinsamt är bara förnamnet.

#3 • Uppdaterat: 2017-04-04 22:00
milkylainen

Jädrans dubbelkommentarer...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.