Nästa artikel
Bilfrågan: Rättvis behandling?
Bilfrågan

Bilfrågan: Rättvis behandling?

Publicerad 5 juli 2016 (uppdaterad 6 november 2020)
Illustration: Johan Isaksson.
”Det finns ju en EU-dom som säger att man kan serva bilen på valfri verkstad. Vad är rätt?” Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag har funderat över en situation med två bilägare som vi kan kalla A och B. A servar bilen på märkesverkstad. B servar sin bil på en verkstad som inte är ansluten till märket.
Så kommer en återkallelse på grund av fabriksfel på bilarna. Bil A repareras utan kostnad, men ägaren till B måste betala allt själv. Märkesverkstaden hänvisar till att bilen inte har servats hos en auktoriserad verkstad.
Det finns ju en EU-dom som säger att man kan serva bilen på valfri verkstad, men i detta fall säger verkstaden att man inte kan ta ansvar för vad som hänt med bilen hos ett utomstående företag. Vad är rätt?
Bekymrad bilägare
 
Svar:
Om ett fel skulle uppstå av det slag som garantin omfattar så gäller garantin, förutsatt att bilen genomgått regelbunden service vid föreskrivna tidpunkter och att arbetet utförts fackmässigt. Villkor som innebär att service måste göras hos en märkesverkstad för att en lämnad garanti ska gälla anses oskäligt, om inte servicen utförs utan kostnad för konsumenten.
Det innebär att om konsumenten kan visa att bilen servats regelbundet och vid föreskrivna tidpunkter samt att arbetet utförts fackmässigt av icke märkesverkstad ska bilhandlaren även åtgärda bil B utan kostnad.
Malin Johansson, Konsumentverket
 
Diskutera: Har du erfarenhet av garantitvister när bilen inte servats på märkesverkstad?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-07-05 10:26
bgl

Notera att Konsumentverket noga påpekar att det egna svaret gäller enbart fel som omfattas av fordonets garanti!
Därutöver kan andra former av åtgärder utföras utan debitering, t.ex. goodwillåtaganden. När frågan utvidgas till goodwillärenden vore det intressant med ett entydigt svar från Konsumentverket.

#2 • Uppdaterat: 2016-07-05 10:42
Tjalle

Hur bevisar ägaren att icke-märkesverkstad gjort fackmässigt arbete?

#3 • Uppdaterat: 2016-07-05 11:59
Pi

Eftersom prisskillnaden mellan märkesverkstan och de flesta fristående numera är såpass liten för underhålls-service så chansar i alla fall inte jag utan kör på märkesverkstan så länge det finns garantiåtaganden - och kanske ännu längre om servicepriset är rimligt. Att jag får bevisbördan avseende "fackmannamässigt utfört" känns nämligen inte så kul. Och möjligheten till ev goodwill-åtaganden ökar ju också om märkesverkstan gjort all service. Sen kan det ju vara annorlunda om man bor så till att det inte finns nån märkesverkstad i närheten.

#4 • Uppdaterat: 2016-07-05 14:00
Erik Rönnblom

I det fall som "Bekymrad bilägare" beskriver ska det inte vara någon skillnad - om bilen är korrekt servad vid rätt miltal. Men vi vet att det ändå uppstår diskussioner. Så det är inte solklart. Pi har en poäng, tyvärr. Sådana fall borde drivas till ARN.
När ett fel uppstår och eventuellt ska åtgärdas när garantitiden är utgången - oftast p g a en felkonstruktion, eller sviktande kvalitet på någon komponent - så handlar det just om god vilja (eller ansvarstagande om man så vill). Och den viljan är säkerligen betydligt större om bilen alltid tagits om hand av auktoriserad verkstad. Det har inte nödvändigtvis något att göra med icke-auktoriserade verkstäders kompetens., snarare en lojalitet som då kan betala sig. Och det kan man knappast lagstifta om - såvida man inte kan hänföra till fel där tillverkaren själv anser sig tvingad att göra ett s k återkallande. Och även då har vi exempel på samma tankegångar.

#5 • Uppdaterat: 2016-07-05 14:09
duccedriver

Bgl, goodwill är inget man kan kräva, därav namnet på företeelsen.
Det är ett frivilligt åtagande!
Återkallningar är inte goodwill, det är åtgärdande av ursprungsfel, och omfattas av konsumentköplagen.
Oftast avgas eller säkerhetsrelaterat, och regleras ofta av internationella regler......

#6 • Uppdaterat: 2016-07-05 15:16
RobertSt2

"...samt att arbetet utförts fackmässigt av icke märkesverkstad..."
Hur bevisar du som bilägare detta? Omöjligt enligt mig.

#7 • Uppdaterat: 2016-07-06 09:18
Styrbjörn

Den erfarenheten jag har av märkesverkstäder är att det fuskas med rutinmässig service eftersom det ska hinnas med så många bilar som möjligt. Bättre då att hitta en gammal räv i något garage på landsbyggden med rätt verktyg, alternativt köpa program för programmering och larmhantering och ta med. Är du under 30 kan du med hjälp av en bra mekaniker lösa allt själv :)

#8 • Uppdaterat: 2016-07-06 09:43
bgl

Jag behöver inte bemöta 'duccedriver 2016-07-05 14:09', det gjordes indirekt 9 minuter tidigare av E Rönnblom.

#9 • Uppdaterat: 2016-07-06 10:25
jete

Och vi som gör ALL service själva, vad skall vi bevisa? Om lacken släpper i fronten, beror det då på att jag har bytt olja i motorn själv? Naturligtvis inte. Alla fel skall åtgärdas som finns på en ny bli. Annars skall man byta verkstad och kanske bilmärke också. Jag köper ny bil vart trettionde år och har aldrig haft det minsta problem med Bilia. Inte bilprovningen heller!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.