Nästa artikel
FCA återkallar – växelväljaren förvirrar
Nyheter

FCA återkallar – växelväljaren förvirrar

Publicerad 26 april 2016 (uppdaterad 26 april 2016)
Amerikanska kunder blir förvirrade av växelväljaren i bland annat Jeep Grand Cherokee.
Fiat Chryslers kunder i USA tror att de lagt i P-läget, men bilarna rullar iväg.
Fiat Chrysler åtgärdar 1,1 miljoner bilar världen över. Detta på grund av att bilägarna inte förstår sig på växelväljaren. I USA rapporteras det om flera fall där bilarna rullat iväg av sig själva när förarna lämnat bilen med motorn på i tron att de lagt i parkerings-läget.

Växellådan har en elektroniskt styrd växelväljare av joystick-typ. Den har en fast utgångsposition och trycks fram och tillbaka för att välja växelläge. P-läget går in automatiskt om bilen stängs av, men är motorn fortfarande på måste föraren själv välja det, annars fortsätter bilen i körläge.

– För den vane användaren av en bil är det ingen överraskning att bilen kan röra sig under gällande omständigheter. I instruktionsboken är det beskrivet hur man ska använda bilen och hur den ska parkeras. En extra säkerhetsåtgärd vid parkeringssituationer är att dra åt handbromsen, vilket vi naturligtvis alltid rekommenderar föraren att göra, säger Bjarne Petersen från FCA Group Sweden.

I Sverige berör återkallelsen 855 fordon och primärt Jeep Grand Cherokee av årsmodell 2014 och 2015 med automatisk växellåda. Enligt Automotive News ska lösningen bland annat vara att förstärka varningssignalerna.  
 
Diskutera: Vad tycker du om återkallelsen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2016-04-26 23:30
LeifV

Märkligt, men ändå inte otroligt. En gång i min ungdom så reagerade jag över varför saker i bilar såg så helgalna ut när man tog in dem i "möblerade rum". En originalstereo såg ju rent löjlig ut med sina 2 kvadratcentimeter stora kanalknappar och en ensam jätteratt för volymen... -tills jag tänkte efter en liten stund. Då slog mig tanken att det fanns väldigt intelligenta tankar bakom -genom att göra dessa märkligt överdrivna designer så var det ingen tvekan om att göra rätt, och det med minsta störning på trafikuppmärksamheten...

Samma sak med en gammaldags rattväxelväljare -det råder ingen som helst tvekan om att bilen är i P-läget -detta "signaleras" genom att du når ändläget, och syns dubbelt i display.

En gång fanns ergonomer, beteendevetenskap och användbarhetsspecialism hos biltillverkarna, men antagligen har dessa gått i pension och ersatts av några juniora designers.

Jag har absolut inget mot moderna saker, men då skall det också vara "modernt" och tillföra verkliga värden. Dvs ersätter man rattväxeln med något annat så skall det vara väsentligt mycket bättre -i annat fall så kan man lika gärna behålla rattväxeln tills dess något nytt, och också bra dyker upp. Jag menar, jag lägger i P-läget (kör med rattväxel just nu) på bråkdelen av en sekund, av gammal vana -den nya växelväljaren skall vara ännu snabbare/enklare -jag behövde inte öppna någon instruktionsbok för att växla när jag skaffade bilen och har inga ambitioner att göra så om jag hittar en annan designerlösning till växelspak i nästa bil.

Som sagt, jag är ingen bakåtsträvande "gammal gubbe", -be mig bara en avsevärt mycket bättre växelväljare så köper jag idén bums.

#9 • Uppdaterat: 2016-04-27 00:12
Axa

Leif
Men kan du tänka dig att det finns smarta idéer hos tillverkarna fortfarande. När du släpper ratten för att nå stereons volymkontroll så ändrar jag från ratten med knapparna där.

I fallet med växelväljaren så tror jag fortfarande att felet sitter hos användaren.

#a • Uppdaterat: 2016-04-27 02:15
LeifV

@Axa -precis det jag menade. Smart är att kunna reglera volymen på ratten -det tillför något, helt klart bättre!

Exakt vad tillför den elektroniska växelspaken?