Nästa artikel
Nya Audi Q7 e-tron – rapport från provkörningen
Provkörning

Nya Audi Q7 e-tron – rapport från provkörningen

Publicerad 6 november 2015
Audis bastanta suv Q7 har blivit laddhybrid – och priset är i det digraste laget.
Laddhybriden Audi Q7 e-tron klår konkurrenterna när det gäller räckvidd, men det finns en besvärande omständighet. Vi rapporterar från provkörningen.
Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström fick en första provtur i Audis nya laddsuv.
 
Vad är det för bil?
– Audi har tagit sin stora suv Q7 och stoppat in en elmotor och ett stort batteri. Resultatet är en laddhybrid som, enligt körcykeln för sådana, ska kunna köra upp till 56 kilometer med eldrift. Det är mer än konkurrenterna som bara har hälften så stort batteri, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Hur ser drivlinan ut?
– Det är intressant att Audi väljer att kombinera eldriften med en dieselmotor när BMW, Mercedes och Volvo satsar på bensinmotorer i sina laddsuvar. Det är en jättetrevlig dieselmotor men i dessa dagar är det svårt att bortse från de nya misstankarna om avgasfusk. Amerikanska miljömyndigheten EPA menar att just den här motorn har manipulerats för att visa lägre utsläppsvärden vid tester.
 
Kan man vara säker på att det stämmer?
– Audi förnekar alltihop, så ord står mot ord, men det ser ju inte bra ut.
 
Första intrycket annars?
– Drivlinan är väldigt smidig. Övergången mellan dieseldrift och eldrift fungerar kanon. Och bilen går väldigt tyst.
 
Hur långt kommer man på el?
– Inte 56 kilometer. Hur lång räckvidden blir i verkligheten kommer jag berätta mer om i tidningen.
 
Och vad kostar den?
– Billig är den inte. 825 000 kronor är grundpriset. Staten sponsrar med 40 000 kronor eftersom bilen kvalificerar sig för supermiljöbilspremien, men det är fortfarande mycket pengar.
 
Läs hela provkörningen av nya Audi Q7 e-tron i Vi Bilägare 16/2015 som utkommer i butik den 17 november. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
 

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q7 e-tron?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2015-11-06 16:58
2fast4you

Simon no 1. euro 6 diesel med adblue rensing er faktisk renere en bensin, mindre nox mindre co2 og minimalt med partikler.

#9 • Uppdaterat: 2015-11-06 17:02
Gäst (ej verifierad)

Ändå lite uppfriskande att ViB nu tydligen förstått att man inte längre kan bortse från dieselgate när de recenserar VAG-produkter.

Tyckte däremot att den nya Q7 var lite mindre ful än föregångaren på de bilder man sett hittills men den här vinkeln var verkligen inte fördelaktig... Huvva.

#a • Uppdaterat: 2015-11-06 17:07
2fast4you

bgl. det stemmer ZF har integrerad el motoren i automat lådan, den står på utstiling i München, BMW Welt senteret, der ser du motor- batteri og automat låda uten karosseri.