Bild
Nästa artikel
Audis bastanta suv Q7 har blivit laddhybrid – och priset är i det digraste laget.

Nya Audi Q7 e-tron – rapport från provkörningen

Provkörning

Laddhybriden Audi Q7 e-tron klår konkurrenterna när det gäller räckvidd, men det finns en besvärande omständighet. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Fredrik Diits Vikström fick en första provtur i Audis nya laddsuv.
 
Vad är det för bil?
– Audi har tagit sin stora suv Q7 och stoppat in en elmotor och ett stort batteri. Resultatet är en laddhybrid som, enligt körcykeln för sådana, ska kunna köra upp till 56 kilometer med eldrift. Det är mer än konkurrenterna som bara har hälften så stort batteri, säger Fredrik Diits Vikström.
 
Hur ser drivlinan ut?
– Det är intressant att Audi väljer att kombinera eldriften med en dieselmotor när BMW, Mercedes och Volvo satsar på bensinmotorer i sina laddsuvar. Det är en jättetrevlig dieselmotor men i dessa dagar är det svårt att bortse från de nya misstankarna om avgasfusk. Amerikanska miljömyndigheten EPA menar att just den här motorn har manipulerats för att visa lägre utsläppsvärden vid tester.
 
Kan man vara säker på att det stämmer?
– Audi förnekar alltihop, så ord står mot ord, men det ser ju inte bra ut.
 
Första intrycket annars?
– Drivlinan är väldigt smidig. Övergången mellan dieseldrift och eldrift fungerar kanon. Och bilen går väldigt tyst.
 
Hur långt kommer man på el?
– Inte 56 kilometer. Hur lång räckvidden blir i verkligheten kommer jag berätta mer om i tidningen.
 
Och vad kostar den?
– Billig är den inte. 825 000 kronor är grundpriset. Staten sponsrar med 40 000 kronor eftersom bilen kvalificerar sig för supermiljöbilspremien, men det är fortfarande mycket pengar.
 
Läs hela provkörningen av nya Audi Q7 e-tron i Vi Bilägare 16/2015 som utkommer i butik den 17 november. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.
 

Diskutera: Vad tycker du om Audi Q7 e-tron?

Kommentarer

#1
2015-11-06 13:11

Urk. Elektrifiering av såna här fordon är för att rika människor ska kunna säga att de är "miljövänliga". Det finns inget som är miljövänligt med att trycka en ladugårdsdörr genom luften. Att tro att den går på sagda förbrukningssiffror är ju bara att glömma.

#2
2015-11-06 13:12

Om man fuskar på de vanliga bilarna för att klara gränserna så är det ju tyvärr högst troligt att de fuskat än mer när det handlar om en miljöbil där just utsläppen är viktiga på pappret, tycker inte att diesel överhuvudtaget har i en så kallad miljöbil att göra

#3
2015-11-06 13:21

Någon som vet hur Audi monterat in drivlinan, d.v.s om det är den vanliga quattro-lösningen eller om elmotorn driver ett hjulpar och dieseln det andra?

I BMW:s nya SUV fungerar AWD:n precis som vanligt, d.v.s som i de dieseldrivna x-drivebilarna. Så skulle jag vilja ha det även på denna Audi och då är den högintressant för mig,

MVH AL

#4
2015-11-06 13:37

Kan vara ZF:s lösning med eldelen integrerad i vxlådan.

#5
2015-11-06 14:08

Vem betalar dessa testresor? Är det Audi...?

#6
2015-11-06 15:29

Jag bytte ut Staten mot "Svensson" så kommer vi lite närmare sanningen. Billig är den inte. 825 000 kronor är grundpriset. "Svensson"sponsrar med 40 000 kronor. Det är klart att vi ska vara med och betala denna lyxkonsumtion ;(

#7
2015-11-06 16:01

Hade grillen varit röd så hade den varit kopierad från en babianröv ;)

#8
2015-11-06 16:13

Ja det är konstigt Simon nr 1 att en så sofistikerad bil har en grill som för tankarna till en dammsugare eller något annat som jag inte tänker skriva här...

#9
2015-11-06 16:17

Att köpa något från VW koncernen verkar vara något livsfarligt innan de rett ut fuskandet, du kan ju stå med en bil för 825 papp som du får betala för att köra till skroten efter ett år eller två! nänä aldrig i livet!

#10
2015-11-06 16:22

"Någon som vet hur Audi monterat in drivlinan, d.v.s om det är den vanliga quattro-lösningen eller om elmotorn driver ett hjulpar och dieseln det andra?"

Från denna bild: http://pictures.topspeed.com/IMG/crop/201503/audi-q7-e-tron-3-0-t-21_600...
så ser det ut som att det är vanlig quattro. Verkar gå en kardanaxel till bakhjulen.

#11
2015-11-06 16:58

Simon no 1. euro 6 diesel med adblue rensing er faktisk renere en bensin, mindre nox mindre co2 og minimalt med partikler.

#12
2015-11-06 17:02

Ändå lite uppfriskande att ViB nu tydligen förstått att man inte längre kan bortse från dieselgate när de recenserar VAG-produkter.

Tyckte däremot att den nya Q7 var lite mindre ful än föregångaren på de bilder man sett hittills men den här vinkeln var verkligen inte fördelaktig... Huvva.

#13
2015-11-06 17:07

bgl. det stemmer ZF har integrerad el motoren i automat lådan, den står på utstiling i München, BMW Welt senteret, der ser du motor- batteri og automat låda uten karosseri.

#14
2015-11-06 17:08

2fast4you, på pappret ja, men så vet vi nu hur det fuskas så verkligheten kan se helt annorlunda ut!

#15
2015-11-06 17:17

Ja det tycks som att AWD:n fungerar trots att man kör på el. Det är en lösning som jag föredrar. Man har ju fått hämta passagerarna i en Lexus hybrid nere vid vägen eftersom deras "fyrhjulsdrivna" Lexus inte kunde ta sig upp för den snöiga backen (till Åre Björnen). Och något sådant vill man ju inte råka ut för i en bil för 800 000 - i alla fall inte om man har lite krav på kördynamik (vilket Lexus helt saknar):-)

MVH AL

#16
2015-11-06 17:34

El är bra, men att stoppa in det i en redan tung och osmidig kropp som denna kaross blir bara löjligt. Går den ens att köra 2 mil på elen? Med batterier och extra elmotor väger den nog över 2,5 ton gissar jag. Nää, kan de sluta med SUV konceptet? Jag vet att jag låter tjatig, men det är bara så löjligt och opraktiskt och höjer utsläppen helt i onödan. Om det vore så fantastiskt med SUV karosseri så hade vi väl haft det för över 40 år sedan??

#17
2015-11-06 20:08

Läser man en del av kommentarerna i kommentarsfältet skulle man tro att dessa människor är konspiratoriska.

#19
2015-11-07 07:41

Styggavargen,

Suv:ar fanns för 40 år sen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jeep_Wagoneer_(SJ).
Hur som helst så säljer biltypen ju som smör så den lär inte försvinna.

#21
2015-11-07 13:10

ck @ Vad är det som är bra med en dieselmotor i kombination med en elmotor i en laddhybrid?
Om det för en vanlig privatbilist sällan eller aldrig är lönsamt för plånboken och miljön med en dieselmotor beroende på för korta körsträckor per dag och per år.

Hur kan det då vara bra att släpa runt på en tyngre och dyrare dieselmotor som står stilla minst halva åktiden och går ÄNNU kallare med ÄNNU större utsläpp den andra halvan av åktiden.
Hur har Du tänkt här, kan man undra.

#22
2015-11-07 13:43

Skodaägare, klart SUV fanns för länge sedan, men det var ett nyttofordon i eländig terräng de var gjorda för. Inte för att köras på en grusväg/asfalts väg. Klart de måste få finnas, det vänder jag mig inte emot, men när de börja dyka upp i villaområden och av stadsmänniskor så är jag klart emot det. Förr var det mycket bönder och andra som verkligen behövde framkomligheten som köpte dessa "SUV's", och borde det förbli. Bara för 5-10 år sedan var den mycket ovanliga...snart är hälften av nya bilar av denna onödiga typ. Redan för 30 år sedan när jag var ungdom hade min kompis farsa en pick-up, men han var bonde och behövde den ute på åkrarna och i hagarna för att frakta sakerna (stolpar mm). Därifrån att säga att vi skall ha den på uppfarten för att det är någon form av status, usch. Jag tycker det inte alls är status att maximera utsläppen.

#23
2015-11-07 14:01

Mer uppgifter om laddhybriden som har en värmepump för att få värme när man kör på el.
https://www.thehybridwire.com/ultimate-luxury-hybrid-suv-audi-q7-plug-in/

#24
2015-11-07 17:14

För 50 år sedan var det bara hantverkare som hade kombi-bilar. Vad ska man med kombi till? Hur många behöver lasta upp till taket? Drar bara en massa bränsle i onödan. Jäkligt onödigt!

#26
2015-11-09 08:12

Kombi är väl lika onödig som Suv. Ingen som egentligen verkligen behöver dem.

#27
2015-11-09 12:29

@Hackenbush: En kombi kan allt som en sedan kan, en sedan kan inte allt som en kombi kan, alltså är sedanen onödig.

#28
2015-11-09 17:00

Vem avgör vem som behöver vad? Barnfamiljer, hundägare m.m. har god nytta av en kombi även om lastutrymmet utnyttjas till 100%. Bredda gärna perspektivet lite längre än den egna nästippen...

#29
2015-11-09 19:15

@scientist, Svar: Styggavargen

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.