Nästa artikel
Bilfrågan: Behöver BMW:n laddas?
Bilfrågan

Bilfrågan: Behöver BMW:n laddas?

Publicerad 29 september 2015 (uppdaterad 10 november 2020)
Jag ska vinterförvara min BMW, vad bör jag tänka på? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:

Jag har köpt en ny BMW M 235i. Eftersom jag inte tänker köra med den under vintern, utan låta den stå i garage har jag två frågor: 

1. Jag tänker koppla på en underhållsladdare av fabrikat CTEK på bilens batteri, utan att plocka ur det, för att batteriet ska må bra och vara fulladdat till våren. Går det bra?

2. Varannan månad tänker jag varmköra motorn och aktivera klimatanläggningen för att inte packningarna ska torka. Är det överkurs?

Arne Bengtsson 

Svar:

Underhållsladdning är ett bra sätt att hålla batteriet friskt. 

Det är ingen risk att packningarna torkar om bilen står halvårsvis. Det är bra att starta motorn med jämna mellanrum så att oljan pumpas runt. (Låt motorn gå några minuter.)

Om bilen ska stå en längre tid rekommenderar vi att däcktrycket pumpas upp för att minska risken för ståplattor på däcken. Ett alternativ är att ställa bilen på pallbockar så hjulen hänger i luften.

Peter Maier, BMW Group Sverige

Diskutera: Hur sköter du bilar under längre förvaring?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-29 10:43
Audi A5 SB

Svaret på fråga 1 är rätt, svaret på fråga 2 är "snömos".

Vill man fylla oljetråget och avgassystemet med vatten, är det däremot garanterat effektivt;-)

Så här skriver f.d. Vi Bilägares Bent Dieden om detta: "Vattnet är inte bara ett problem för kaross och inredning utan ett kanske ännu större sådant för motorn. Motorns inre delar är också tillverkade av metaller som tar skada av att exponeras för vatten och luftsyre. När motorn körs bildas, för varje liter förbrukad bensin, 1,25 liter vatten i förbränningsrummet! Vattnet, H20, som bildas vid förbränningen av syret från luften och vätet i bensinen, försvinner till största delen ut genom avgasröret, men en del följer med ner i oljetråget genom sk blow by vid kolvarna. Ju otätare motor desto större blow by. I oljetråget hålls en del av detta vatten flytande i motoroljan som är konstruerad så att den kan ta upp sin egen volym med vatten! Enda medlet att få bort det i oljan befintliga vattnet är hög temperatur. Oljetemperatur under 60°C lär bara bygga på vattenmängden och därför måste oljan bli varmare än så för att avdunstningen skall komma igång. "

http://www.ferrariclubsweden.se/Content.aspx?PageID=234846&PageTypeID=3

#2 • Uppdaterat: 2015-09-29 11:14
Henrik-Andersson

Man ska INTE varmköra motorn under vinterförvaring. Håller helt med Audi A5 SB

#3 • Uppdaterat: 2015-09-29 12:32
Audi A5 SB

milkylainen: "Varmkörning... Innebär full olje och vattentemperatur. Tillräckligt länge för att vätska ska dunsta." Det lär väl ta en halvtimme eller så....., knappast några minuter (som Peter Maier skrev).

Jag kan f.ö. inte förstå varför man ö.h.t. skulle få för sig att starta upp en vinterförvarad bil med jämna mellanrum. För att motorn skulle börja rosta invändigt? Jo, jo....

#4 • Uppdaterat: 2015-09-29 20:00
V8-Power

Jag har en fråga, kommer nästa vinter också ha en bil stående.
Kan man ha en ctek ansluten i bilen utan att plocka bort ngn batteripol?
Den laddar ju med som mest 15,8V, det är inget som tar skada av det?

#5 • Uppdaterat: 2015-09-29 21:26
Audi A5 SB

junkers, min ctec ger max 14,4 V. Är du säker på att din ger en högre spänning än så? Jag har svårt att tro det, strömmen skulle nämligen bli ganska stor vid 15,4 V.

#6 • Uppdaterat: 2015-09-29 21:41
saabnisse

Nej,nej skilj på spänning och ström. Strömmen blir inte högre för att det är högre spänning.
För övrigt är det ju ganska meningslöst att varmköra eller inte under vinterhalvåret med en sådan här bil.
Den klarar sig utmärkt hur man än gör under de kanske femton år som den har som livstid.
Det är skillnad med de bilar som tillverkades före elektronikens intåg, de kunde och kan bevaras oerhört länge med rätt skötsel.

#7 • Uppdaterat: 2015-09-29 21:48
Audi A5 SB

saabnisse, med högre spänning över polerna blir strömmen högre - med samma motstånd över polerna. Eller har jag missat något?

#8 • Uppdaterat: 2015-09-29 22:04
V8-Power

Jag läste bruksanvisningen till ctek och där anger de 15,8V i någon av laddsekvenserna.

http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/MXS%205.0_SV.pdf

#9 • Uppdaterat: 2015-09-29 22:55
saabnisse

Jo du har rätt i sak Audi, men det är inte så enkelt, motståndet i accen varierar med laddtillståndet.
Men den här laddaren ordnar ju laddspänning automatiskt.

#a • Uppdaterat: 2015-09-29 23:01
Audi A5 SB

Jag är fullt medveten om detta, saabnisse. Men jag tyckte (och tycker) att 15,8 V är en hög laddspänning. Nu visar ju junkers manual på att den bara ges vid desulfatering (vid behov) och vid rekonditioneringsläget (valbart). Det senare går ju att undvika.

Men frågan kvarstår om denna "höga" spänning kan vara skadlig för bilen när man laddar med batteriet anslutet till bilens poler? Jag har svårt att tro det. Ctec skulle nämligen varna för detta i sitt brux om så var fallet.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.