Nästa artikel
Ljustest: Volvo XC90, Mercedes ML, BMW X5
Ljus

Ljustest: Volvo XC90, Mercedes ML, BMW X5

Publicerad 11 juni 2015 (uppdaterad 11 juni 2015)
Hög bländningsrisk på en av bilarna, som dessutom lyser där den inte gör någon nytta. Detta i testet av Volvo XC90, Mercedes ML och BMW X5.
BMW och Mercedes har extremt bra räckvidd på halvljuset, dessvärre med i BMW:s fall hög bländningsrisk. Mercedes halvljus når närapå lika långt som BMW:s helljus. X5:s ljuskägla går snett uppåt och når som bäst 190 m, men ungefär fem meter ovanför vägen och där gör det mindre nytta.

Volvos aktiva LED-belysning ger ett mycket bra och väl balanserat ljus.
 
Volvo XC90:
Halvljus, längd: 101 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 4/5

Helljus, längd: 228 m.
Helljus, bredd: 32 m.
Helljus, betyg: 4/5

Mercedes ML:
Halvljus, längd: 156 m.
Halvljus, bredd: 29 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 194 m.
Helljus, bredd: 20 m.
Helljus, betyg: 3/5

BMW X5:
Halvljus, längd: 124 m.
Halvljus, bredd: 26 m.
Halvljus, betyg: 5/5

Helljus, längd: 163 m.
Helljus, bredd: 16 m.
Helljus, betyg: 2/5

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-06-11 10:07
hultarn

Skrattretande att en BMW för 600.000 har sämre helljus än en Opel Corsa.

#2 • Uppdaterat: 2015-06-11 11:38
Gunnar Lindberg

Helljus fem meter ovanför vägen... Finns det inte en skruv någonstans som riktar ljuset nedåt?

#3 • Uppdaterat: 2015-06-11 13:48
Hackenbush

Det är designen på strålkastarna som betyder allt idag, inte hur bra stråkastarna är.
På senare tid är det endast främre strålkastare (en bit av fronten) som visas när man får se en förbild på en ny bilmodell. Man vill visa "kolla så häftiga strålkastare vi kan göra"

#4 • Uppdaterat: 2015-06-12 19:30
N-iklas

Halvljuset på Corsa är väl något bättre än XC90 också, 15 meter längre, bara 1 meter smalare.
Bara lite sämre 1. respektive 2 m. än Mercedes helljus.

#5 • Uppdaterat: 2015-06-16 08:12
Bortom

Väldigt många nya bilars Xenon-ljus är felställda och bländar även vid normalt möte. Och alla är hemska vid möte i kurva (mötande kör i högerkurva). Det europeiska asymmetriska halvljuset må ha haft existensberättigande för 40 år sen med 45W, 6V H4 glödlampor men inte idag! Alla skyltar har reflexfärg och strålkastarna ger kopiöst med ljus. I USA har man inte asymmetriskt halvljus och det är faktiskt bättre (kört där i åratal så erfarenheten pratar). Men så som med sommar- och vintertid även detta otyg tycks ha cementerats.

#6 • Uppdaterat: 2015-06-17 11:52
Kandidat

Den stora skillnaden mellan Tyska och Svenska bilar består. Eftersom Tyskland är betydligt mer tätbefolkat och tättrafikerat än Sverige har halvljuset högre prioritet och mycket riktigt, där ger tyskarna svensken en riktigt tuff match.

Men vad händer när man ger sig ut på byvägarna en regnig novemberkväll. Jo plötsligt så ÄGER svensken totalt. Och så har det varit LÄNGE. Sannolikt beroende på att den utvecklingsingenjör som kört hem från jobbet i oktober/november och bor utanför stan vet vad som behöver prioriteras...

Det här ska man naturligtvis tänka på när man väljer bil. Bor man i en storstadsregion där man knappt använder helljuset kan tyskarnas halvljus absolut vara en klar poäng. Men bor man på landet gör man klokt i att köra svenskt!

#7 • Uppdaterat: 2015-06-11 13:43
milkylainen

Fascinerande att säkerhetsmedvetna Volvo inte krossar konkurrenterna i halvljus.
Ljus, däck, bromsar... Sjukt viktigt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.