Nästa artikel
"Svenskmärket" Qoros bromsar i Europa
Nyheter

"Svenskmärket" Qoros bromsar i Europa

Publicerad 9 april 2015 (uppdaterad 9 april 2015)
Tjugotalet svenskar har varit med och utvecklat nya Qoros 3 City SUV, här flankerad av chefen Phil Murtaugh.
Tanken var att det nya bilmärket Qoros skulle komma till Sverige under 2015 – men så kommer det inte att bli.
Den kinesiska biltillverkaren, som anställt ett tjugotal svenskar med bakgrund på Saab och Volvo för att utveckla ett nytt bilmärke från grunden, bromsar satsningen i Europa för att rikta koncentrationen mot Kina.

Förra året såldes endast 7 000 Qorosbilar i Kina, en droppe i havet på världens största bilmarknad, där fjolårets försäljning uppgick till 20 miljoner bilar.

Att satsa på både Kina och Europa är att ta sig vatten över huvudet, konstaterar Qoros nytillträdda chef Phil Murtaugh.

– Vi måste börja med att fixa Kina, säger Phil Murtaugh, tidigare ansvarig för General Motors verksamhet i landet, och konstaterar:

– Det kommer att ta tid, men 99 procent av vårt fokus kommer vara att ordna försäljningen där.

En utmaning är att stora delar av de kinesiska bilköparna föredrar utländska bilmärken och ser med skepsis på de inhemska.

– Det har varit en viss luddighet om vad vi är, säger produktchefen Daniel Backman, som tidigare jobbat på Volvo.

– Är vi kinesiska? Är vi internationella? Vi är ett kinesiskt företag som levererar bilar av internationell standard. Det måste vi få folk att inse.

Diskutera: Vad tror du om Qoros chanser i Europa?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-04-09 08:54
Raphael

Jag konstaterar att PSA-gruppen säljer fler bilar i Kina än vad Qoros gör, ja även ett så specifikt märke som DS säljer fler bilar i Kina än vad Qoros gör... Och i detta forum har det påståtts om och om igen att fransmännen skulle vara rädda för kineserna och då särskilt Qoros. Blahaha blahaha säger jag bara.

#2 • Uppdaterat: 2015-04-09 09:08
StefanH STHLM

De borde antagligen satsa först i Europa för att lägga ett europeiskt skimmer över produkten och därmed öka nyfikenheten hos kineserna, för att sedan satsa på Kina.

#3 • Uppdaterat: 2015-04-09 09:10
Hackenbush

Allt handlar om kvalitet och om prislappen. Kinesiska bilar måste vara billiga för att tränga sig in på marknaden i Europa. De ser faktiskt ganska trevliga ut annars i designen.

#4 • Uppdaterat: 2015-04-09 12:33
Irvor

Modellerna hinner bli gamla innan de kommer hit.
De borde nog lanserats i Europa först.
Men frågan är behövs märket ?

#5 • Uppdaterat: 2015-04-09 12:58
Tvärnit

Raphael. "PSA was saved from looming bankruptcy in March 2014, when the French state and Chinese auto group Dongfeng each took a 14 percent stake in the group in exchange for a 3.0 billion euro capital injection."
https://en-maktoob.news.yahoo.com/french-automaker-psa-cuts-losses-ownership-change-180155377--sector.html

"Grodätarna" de bröstar sig som alltid men var de första att lägga sig platt. Kina äger sedan flertalet år tebax en hel del i Frankrike som försöker ge sken av att ingenting har hänt.

Kommer kineserna in så betyder det att vi får lägga ned.

#6 • Uppdaterat: 2015-04-09 20:11
saabnisse

Nu är det ju inte precis gratis att introducera ett helt nytt märke i Europa och det vet man naturligtvis om.
Att kalla kineserna för dumma är faktiskt väldigt korkat.
Man har givetvis gjort en marknadsundersökning om detta och kan man komma in ordentligt på den enorma kinesiska marknaden kan man nog strunta i den europeiska.

#7 • Uppdaterat: 2015-04-09 17:16
Roy J

Det är möjligt att det kan löna sig att börja sälja på den inhemska marknaden bara av den enda anledningen att den är så stor. Det gäller ju att snabbt få ut ett antal bilar.
Rent strategiskt tror jag annars att det vore smart att betona svenskheten och satsa på europamarknaden, som StefanH och Irvor skriver. Det här verkar ju vara en bil av helt annan kvalitet än tidigare kinesiska försök. Klarar den euro NCAP och håller ett vettigt pris, så...

#8 • Uppdaterat: 2015-04-09 18:08
hultarn

Det verkar som om de flesta här "glömt" att kineserna faktiskt äger Volvo PV....

#9 • Uppdaterat: 2015-04-09 18:32
Tvärnit

hultarn, det är samma syndrom här i Sverige som i Frankrike, förnekelse.
Troligen så ingår det restriktioner när vi säljer vår kunskap till Kina typ att de ska hålla sig på sin egen marknad vilket de gör ett tag tills att de har alla korten i sin hand, därefter så får vi allt se hur billigt det blir när Kina med sin enorma kapacitet står som ensam herre på täppan.

#a • Uppdaterat: 2015-04-11 23:58
Peter i Sydney

Kinesiska bilmärken säljer dåligt överallt inklusive Kina. En enkät i Kina gav resultatet att 80% av de kinesiska bilköparna inte skulle kunna tänka sig att köpa ett kinesiskt bilmärke. Det är därför det är intressant att köpa utländska tillverkare typ Volvo. Även här i Australien har de kinesika märkena det mycket svårt. Great Wall sålde bra i början men försäljningen har nu sjunkit ihop totalt. De enda som det verkar gå bra för är busstillverkaren Haier. Även lågpris märken så som Tata och Mandra från Indien och Proton från Malaysia har misslyckats totalt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.