Nästa artikel
BMW X5 xDrive40e – första laddhybriden
Nyheter

BMW X5 xDrive40e – första laddhybriden

Publicerad 17 mars 2015 (uppdaterad 17 mars 2015)
BMW X5 xDrive40e inte kommer att klassas som en supermiljöbil i Sverige.
BMW:s laddhybrid kommer en god stund efter Audi, Mercedes och Volvos första modeller. Men den är precis i tid för att bråka med Volvo och Audis nyligen presenterade sladdladdade suvar.
BMW X5 xDrive40e drivs av tillverkarens starkaste fyrcylindriga bensinmotor som ur sina två liter ger 245 hästkrafter. Bilen är fyrhjulsdriven och i den åttastegade Steptronic-automatlådan har en elmotor på 113 hästkrafter byggts in. Drivlinans totala effekt är därmed 313 hästkrafter, nog för att få den drygt två ton tunga bilen att ta sig från 0-100 km/tim på 6,8 sekunder.
 
När det kommer
till miljöaspekterna menar BMW att bilen drar mellan 3,3–3,4 l/100 km och att den släpper ut 77–78 gram koldioxid per kilometer i hybridläge, det gör att X5 xDrive40e inte kommer att klassas som en supermiljöbil i Sverige.
 
Bilen kan köras i tre lägen: Auto eDrive ger bästa kombinationen av bensin- och eldrift, Max eDrive är endast eldrift och Save Battery ser till att strömmen i batteriet spara så mycket som möjligt. Enbart på el tar sig bilen upp till 31 kilometer och toppfarten begränsas då till 120 km/tim.
 
Batteriet är på 9 kWh och placerat under lastgolvet längst bak. Det har gjort att lastutrymmet begränsats från 650 liter till 500 liter. Bilen kan laddas i ett vanligt 230 voltsuttag, via BMW:s Wallbox som kan monteras i bilens garage eller på allmänna laddstationer. Laddas bilen i ett 230 voltsuttag med 16 amperers strömstyrka, med laddningseffekten inställd på 3,5 kWh, tar det knappt tre timmar innan batteriet är fullt.
 
Diskutera: Vad tycker du om BMW X5 xDrive40e?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-17 16:33
Erlandson

"Styggavargen" , du skriver "Sedan tycker jag det är lite dåligt att man tack vare hybrid funktionen kan få till en "supermiljöbil" enligt reglerna i Sverige.".
Har du inte läst vad som står i artikeln?
Där står det "När det kommer till miljöaspekterna menar BMW att bilen drar mellan 3,3–3,4 l/100 km och att den släpper ut 77–78 gram koldioxid per kilometer i hybridläge, det gör att X5 xDrive40e inte kommer att klassas som en supermiljöbil i Sverige."

#2 • Uppdaterat: 2015-03-17 19:10
Gunnar Lindberg

"laddningseffekten inställd på 3,5 kWh"
Effekten mäts inte i kWh eftersom kWh är energimängd. Effekt kan mätas i kW.

#3 • Uppdaterat: 2015-03-18 09:31
Swemba

Om 50 år kommer man att skratta åt rädslan för Co2.
Co2 är enbart bra för miljön. Det som däremot är direkt livsfarligt är utsläppen av kväveoxider och marknära ozon i hög koncentration i stadskärnorna. Där är den här typen av plugin-hybrider utmärkta.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-18 09:58
Styggavargen

Skulle vara intressant att se om denna släppte ut mer koldioxid än en vanlig X5:a (ej hybrid). Bilen är tung ifrån början, och med de batterierna blir den ännu tyngre. Så kanske i slutändan (över tiden) släpper den kanske ut mer än om den inte varit hybrid? Antagligen kommer bilen inte att gå speciellt mycket på ren el-drift pga tyngden. Och inne i stan, med mycket broms och accelerationer kommer batteriet att snabbt ta slut. Varför kan ni inte presentera lite mer fakta om bilarna, som yttermått, innermått, längd osv?

#5 • Uppdaterat: 2015-03-18 10:04
Styggavargen

Swemba, tyvärr är inte denna typ av hybrid (SUV) bra inne i stan heller. Skymmer sikten för andra trafikanter. Den är tung och det är stor nackdel i stadskörning med många accelerationer och stop. Den blir väldigt ineffektiv som stadsbil pga sin vikt och "klumpighet". Oftast har SUV's mycket sämre vändradie. Bara för att nämna ett exempel, en V70 har bättre vändradie än en XC60..och då är V70:n en större bil.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-18 10:14
Swemba

Eftersom en hybrid/elbil använder regenerativ bromsning (alla jag känner till) så spelar inte vikten/massan någon roll vid stadskörning.
Varför skulle markfrigången ha något med svängradien att göra?

#7 • Uppdaterat: 2015-03-18 14:13
Styggavargen

Swemba, du menar att om en Prius och en X5:a har samma batterikapacitet, så kommer dessa lika långt på batteriet? Kanske det är så att X5:an trots allt kommer lite längre eftersom den är tyngre och då kan generera mer vi en regenerativ bromsning!?. Jag skulle gärna vilja tro på vad du säger, för i så fall skulle det betyda att en stor och tung SUV inte alls är en nackdel. Jag är ingenjör och tror mer på fysikens lagar. Däremot kan jag hålla med om att tekniken kanske kan rädda upp situationen med en alltför stor och tung SUV, men varför då inte satsa på att tillämpa tekniken på en bättre plattform (läs vanlig personbil) och få ut ytterligare kapacitet? Helt vansinne och bygga dessa klumpiga SUV:ar, det blir bara så ineffektivt.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-18 16:23
Swemba

Ja, så är det. Med regenerativt bromssystem så spelar inte massan något nämnvärd roll vid stadskörning. Den extra energi som krävdes för att få det stora fordonen i rullning hämtas igen vid inbromsning (viss energiförlust sker så klart) och jag tycker tvärtom att det är just på SUV'ar som den här hybridtekniken gör sig bäst.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-18 16:25
Styggavargen

Swemba, vändradie på bilar har nog en del att göra med hur stora hjul du har på bilen. Större hjul stjäl plats av motorutrymmet när hjulen vrids. En XC60 har tex 12 meters vändradie, min Octavia 10 meter (ca). Det är rätt stor skillnad (samma längd på fordonen). Jag tittade på en Duster, nästan 11 meters vändradie och den bilen är inte speciellt stor, utan har mest stora hjul. Så rent teoretiskt tror jag på min teori stämmer, men har någon annan bättre förklaring så lyssnar jag gärna. Om vi ändå pratar hjul, så är större hjul vilket medför större bredd på däcket (pga samband diameter och bredd på däck) inte positivt ur bränsle perspektiv, det ökar förbrukningen med större hjul och bredare däck. Den ökade vändradien hos en SUV gör den svårare att fickparkera än motsvarade kombibil i samma storleksklass. I det stora hela, man får sämre kör egenskaper med en SUV. Jag har vid ett antal tillfällen inne stan lyckas få p-rutor längs gatan där en XC60 eller CR-V inte lyckats få till fickparkeringen, lämnat p-fickan och kört vidare...och själv gled man lätt och elegant in i p-fickan *ler* utan problem.

#a • Uppdaterat: 2015-03-18 16:40
mawno

Styggavargen nu jämför du ju äpplen och päron . XC60 har en vändradie på 11.7m, V60 har en vändradie på 11,3m. Skillnaden mellan SUV och kombi är försumbar. V60 har 16" hjul och X60 17".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.