Nästa artikel
Krävande poliskund
Reportage

Krävande poliskund

Publicerad 9 mars 2015
En polisbil på jakt efter fortkörare? Nej, inte riktigt. Vi är på Volvos testbana för att prova XC70 polis.
Du ser en polis-Volvo nästan varje dag, men vad skiljer den från standardbilen? Vi har besökt Volvos specialfabrik för polisbilar.
Däcken skriker plågat när jag vräker in polis-Volvon i vänsterkurvan. Men däckskriket dränks nästan i sirenernas larm. Blåljusets pulserande sken genom den gråmulna höstdagen späder på dramatiken av biljaktscen. Men vi är inte på jakt efter misstänkta brottslingar. Vi är på Volvos testbana för att köra Volvo XC70 i polisutförande och för att kunna jämföra den med en standard XC70. 

Vad skiljer en polisbil från en standardbil? För att söka svaren har vi åkt till Volvos specialfabrik på Torslanda i Göteborg. 
Volvo har lång tradition av att tillverka polisbilar. Redan 1929 byggdes den första polis-Volvon och sedan har det fyllts på med PV, Amazon, 140, 240, 740, 940, 850, V70 och XC70. 
Volvos specialfabrik tillverkar mellan 3 och 14 polisbilar per vecka, under 2012 gjordes totalt drygt 500 stycken. Svensk polis är givetvis en av storkunderna, men varje år säljs omkring 200 bilar till Storbritannien. 

Bland köparna finns även polisen i Belgien, Holland, Singapore, Hongkong och Kina. Volvo säljer också XC70 som brandbefälsbil, med samma chassi och liknande specifikation som polisbilarna. I Norge är det luftambulansen som behöver bilar för utryckning när helikoptrarna inte kan lyfta – då kör de Volvo XC70. 
Omkring 45 timmar tar det att färdigställa en svensk polisbil, ytterligare 15 timmar för en hundbil. Då är inte de tre till fem dagarna för att tillverka en XC70 inräknade. Specifikationerna för de bilar som beställs av andra länder är oftast lite enklare, men skiljer sig åt mellan olika regioner. I Sverige är polisbilarna av samma specifikation oavsett var i landet de tjänstgör. Vanligast är XC70, som utgör merparten av polisbilarna som Volvo levererar i Sverige. Förra året såldes 197 exemplar av XC70 polis här. 

– När en bil lämnar fabriken ska den vara helt färdig att användas. I princip ska polisen kunna ansluta sin radioutrustning och bilen ska kunna tas i tjänst omgående, säger Ulf Rydne, affärsområdeschef för Volvo polisbilar. 

Det finns flera olika kategorier polisbilar. Den du ser oftast är den uniformerade polisbilen, kallad A-bil. En B-bil är en civil polisbil med samma chassi som A-bilarna. En C-bil är en standard personbil, fast med kommunikationsradio och används bland annat av polischefer. C-bilarna har inte det speciella polischassi som övriga polis-Volvo delar. En D-bil är en spaningsbil, en civil bil där det ska vara dolt att den körs av poliser. 

Polisbilarna av typen A tillverkas först enligt samma standardprocedur som en vanlig Volvo, men får kraftigare bromsar, styvare stötdämpare, andra fjädrar och krängningshämmare än vanligt. Efter det rullar bilarna vidare till specialfabriken där det gula reflexmönstret och polisdekoren läggs på.
Polisbilarna får också förstärkta fälgar som du inte kan beställa till din vanliga Volvo. De femekrade specialfälgarna ska vara lätta att hålla rena och ska tåla att köra över en trottoarkant i 35 km/tim utan att förstöras. Däcken är speciellt framtagna för att tåla polisens krav på extrem körning. 

Nästan all inredning rivs ut och det läggs metervis av nya kablar för polisradio och alla extraljus. Det är flera dagars arbete för montörerna. Sedan ska bilarna återställas med ljudisolering och mattor. All polisutrustning monteras på. 

Inredningen skiljer sig genom specialklädda stolar med stryktålig textil på sittdynor, skinn på sidor och vinyl på ryggstöd. Baksätet är specialgjort med vinylklädsel och ska kunna rengöras på ett enkelt sätt. På förarplatsen märks ”kryckan”, en svart box med knappfunktioner för blåljus och siren samt navigation. 
Halva bagageutrymmet täcks av lådor för polisutrustning. Det handlar om sjukvårdsmateriel, hammare, ficklampor, alkomätare och mycket annat. Även yttre polisutrustning monteras på; blåljusramp på taket, lampor i rutor, i front och bakparti. De civila utryckningsbilarna får ett magnetförsett blåljus kallad ”Kojaklampa” eller saftblandare.

Under huven märks inga tekniska förändringar. Till XC70 polis är D5-motorn på 215 hk vanligast. Sexcylindriga V70 T6 med 304 hk säljs ofta till trafikpolisen i län med mycket motorväg. Sedan finns också miljöalternativet, flexifuelmotor med möjlighet att köra på etanol. 

Även polisbilarna ska klara Volvos interna krockprov, inklusive polisutrustning. Inredningen på polisbilen med brandsläckare, hundburar och utryckningsutrustning ska tåla samma påfrestningar vid en kollision som en vanlig standardbil. 

– Det är viktigt för oss, polisen ska få samma säkerhet som andra kunder, säger Ulf Rydne. 

Polisen gör egna utvärderingar av de bilar man vill beställa. Så här tyckte polisen själva i tidningen Svensk Polis om Volvo XC70 vid ett test förra året: ”Bekväm och praktisk, lätt att lasta, kommer fram i terräng och fungerar trots den höga markfrigången som utryckningsbil”. Ändå var det BMW som fick bästa omdömet för köregenskaperna. Volvo var inte riktigt nöjda med utslaget och har sedan dess byggt om chassit med bland annat styvare stötdämpare, nya fjädrar och krängningshämmare. 
Polisen fick göra ett nytt test med Volvobilarna och XC70 fick nu högsta betyg i ronden simulerad utryckningskörning. ”Fantastiskt bra prestanda och väghållning. I polisens utryckningsverksamhet är denna bil utomordentlig” ansåg polisens testförare. 

Det är lätt att hålla med när man sitter bakom ratten bakom XC70 polis. Vi kör på Volvos testbana som ska påminna om en småländsk krokig landsväg. Som referens har vi en standard XC70. 
Jag kör drygt 120 km/tim över ett krön. Direkt efter krönet svänger banan tvärt vänster. Jag måste bromsa hårt före kurvan, men mitt i kurvan kan jag hålla gasen i botten igen. 

Trots cirka 300 kg i ökad vikt känns XC70 polis mycket stadig och välbalanserad – minst lika bra som standardbilen. Bromsarna nyper till med ett bättre bett, nödvändigt vid avancerad körning. Anti-sladdsystemet är fint kalibrerat för att känna skillnaden mellan fäste och förlorat grepp. Även om XC70:n inte är blixtsnabb i accet så går den att köra mycket fort. 
Jag pressar polis-Volvon varv efter varv på testbanan med skrikande däck genom svängarna. XC70 polis upplevs som kompetent för sitt uppdrag. Det här är helt klart ingen bil du ska försöka köra ifrån på allmän väg – oavsett vilka dumheter du kan ha gjort. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-03-09 15:31
JorgenE

-"Polisbilarna får också förstärkta fälgar som du inte kan beställa till din vanliga Volvo"
Varför inte? Med de decimeterdjupa potthålen på våra vägar behövs det.
Men det är väl klart, då får de ju inte sälja nya fälgar när de gamla skadats av Europas sämsta vägar.

#2 • Uppdaterat: 2015-03-09 15:37
hultarn

Man kan lugnt säga att dagens polisbilar har blivit snabba. Annat var det på den glada 70-talet, då de knappt kunde hänga med en trimmad moppe.

Däremot kan man fundera på om dagens polisbilar verkligen är så lättkörda, då det kostar många miljoner per år att reparera alla krockade...

#3 • Uppdaterat: 2015-03-09 17:44
Reverend Benny

En bra artikel, alltid lite spännande att läsa om våra polisbilar.
Men det hade varit ännu mer intressant att läsa lite mer om modell D.

#4 • Uppdaterat: 2015-03-09 17:51
PREVIA

90 miljoner kr I skador på polisbilarna bara i Stockholms län på fem år, singelolyckor och garageskador vanligaste skadorna.
"Den fordonsansvariga för polisen i länet, Rikard Söderlund, håller med om att 1 000 skadade bilar om året är för många. Han säger att många olyckor sker redan i trånga garage och att det ibland skulle behövas någon som hjälper till att vinka ut bilarna därifrån, snarare än en utbildning."

#5 • Uppdaterat: 2015-03-09 18:11
Focus

Jag är helt övertygad om att det finns tusentals poliser som är minst lika bra eller otroligt mycket bättre än kapten som bilförare. Det finns så klart motsatsen också och det är dessa som märks.
Poliser är ett urval av svenskar och därför kan det inte bli bättre än så. Alla har vi våra egenheter.

#6 • Uppdaterat: 2015-03-09 18:17
bgl

I början av artikeln uppges att det tar 45 timmar att färdigställa en polisbil. Längre ner står att det tar flera dagar för flera montörer att riva ur inredningen och dra kabel. Är det 45 mantimmar eller 45 timmar på ombyggnadsverkstaden?

#7 • Uppdaterat: 2015-03-09 20:36
nisseste

@Focus :"Poliser är ett urval av svenskar och därför kan det inte bli bättre än så. Alla har vi våra egenheter".
Skillnaden mot vanliga svenskar borde vara att poliser som ska köra bil i jobbet måste få en helt annan utbildning för avancerad körning och tydligen också mera garagekörning är den genomsnittlige svenske bilföraren.

#8 • Uppdaterat: 2015-03-09 20:59
Lason1

Jag hade en 940 en gång som var en motsvarande B-bil, märktes redan då en jätteskillnad mot en vanlig 940, hade ett extra stag i framvagnen som styvade upp bl.a (Men var tydligen mest avsett till att motverka att bilen blev ramsne om man åkte i diket. Sen saknade motorn EGR också, men lämnade (Enligt papperet) inte mer effekt.

#9 • Uppdaterat: 2015-03-10 08:17
Tobo

Någon som har koll på våra grannländers polisbilar?
Jag har fått intrycket att många länder kör mer eller mindre standardbilar med polisdekaler. Den svenska polisens bilar känns väldigt specialbyggda i jämförelse.

#a • Uppdaterat: 2015-03-10 13:21
Focus

Nisste: Liksom vid vanlig körkortsutbildning finns det folk som utbildning inte biter på. när man fått "lappen" eller godkännandet hemfaller man till sådan konstigheter som man får se ute i trafiken. De är inte mer än människor trots att många tror annorlunda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.