Nästa artikel
Buss på ryssen!

Buss på ryssen!

Publicerad 30 december 2014
Volvo L3315HT ”Valp” från 1967.
Volvo Valp – svenskare än köttbullar med lingonsylt och själva definitionen på slitstark. Bäva månde Ivan.
Sobert klädd i evigt moderna höstfärger och nyktert befriad från både krusidull och dudelidutt. Härdig som en urtall och fullständigt ogenerad inför de mest krävande arbetsuppgifter.
 
Volvo Valp är i sanning en son till Moder Svea och en av anledningarna till varför vi inte pratar ryska i dag. Kronans mångsysslare föddes i en tid då hotet österifrån var högst påtagligt. Vi hade ett riktigt invasionsförsvar, världens fjärde största, och allt märkt med tre kronor var av bästa tänkbara kvalitet.
 
Varför var Valpen så bra? Titta först på lågtrycksdäcken – större än det mesta från tiden. 30 cm markfrigång är betydligt mer än det låter. Drivaggregatet är en vanlig B18-motor. Kraften går via en förstärkt M40-låda till en ZF fördelningslåda som i sin tur har hög- och lågväxel och möjlighet att koppla ur fyrhjulsdriften. Axlarna har tvärt-emot vad många tror ingenting med Amazon att göra. Det rör sig om kopior på amerikanska Dana-axlar, licenstillverkade av Salisbury i England och den bakre är försedd med differentialbroms. Till skillnad från den mer bekanta differentialspärren fördelar differentialbromsen ut kraften till det hjul som har fäste. Många bilar är dessutom försedda med ett kraftuttag till vilket alla möjliga redskap kan kopplas.
 
Volvo använde sina egna modellbeteckningar och Försvaret hade sina något mer kryptiska förrådsbeteckningar. Namnet Valp uppstod redan på prototypstadiet men har aldrig varit officiellt. I Norge kallas modellen ”Felt”. I serieproduktion kallade Volvo Valpen för L3314, senare kom även en Valp för pansarbekämpning – L3304 och en version med högre tjänstevikt kallad L3315. Så långt är allt något sånär logiskt, men sedan rör Kronan till allting: Raptgbil 9033 ska uttolkas Radiopersonterrängbil och siffrorna anger en massa viktigt som till exempel att det är en Valp som får lasta max ett ton.
 
Jon Remmers

Diskutera: Vilket fordon hos försvarsmakten är din favorit?
Volvo L3315HT ”Valp” 1967

Nypris: Ej angivet.
Värde idag: 25 000–40 000 kr.
Motor: Rak fyrcylindrig stötstångsmotor, två ventiler per cylinder. Enkel Zenith förgasare. Vattenkylning. Volym 1 788 cm3. Max effekt 65 hk DIN vid 4 500 v/min. Max vridmoment 129 Nm vid 2 600 v/min.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, fyrväxlad låda. Fördelningslåda med urkopplingsbar fyrhjulsdrift, hög- och lågväxel. Differentialbroms på bakaxeln. Golvspak(ar).
Mått: L 405/B 167/H 215 cm.
Fjädring/hjulställ: Bladfjädrar. Fram halvstel axel, bak stel axel. Hydrauliska stötdämpare fram och bak.
Elsystem: 24 volt.
Bromsar: Trumbromsar i enkretssystem. Servo.
Fartresurser: Toppfart 100 km/tim. Lägstafart 4 km/tim.
Förbrukning: 1,2 l/mil.

Livscykeln

1957 Konstruktionsarbetet påbörjas.
1959 En första serie på 91 fordon produceras, kallad P2304, försedd med en B16-motor på 60 hk.
1961 Valpen i serieproduktion döps om till L3314 och har B18- motor på 68 hk och 12-volt elsystem. Inledningsvis tillverkas nästan uteslutande Pltgb903, versionen med canvastak som skulle bli den mest producerade.
1963 Ryssen hade många pansarvagnar. De bekämpades mest ekonomiskt med Pvpjtgbil 9031, försedd med niocentimeters kanon.
1966 En förstärkt version introduceras, L3315, med 24-volt elsystem. De flesta utrustades som Raptgbil 9033, ”Radiopatrullterrängbil”. Samma år levereras Pvrbtgbil 9033 till försvaret. Den var utrustad med Bofors Bantam trådstyrda raketer för bekämpning av stridsvagnar.
1970 Sista ur-Valpen lämnar fabriken. Totalt har då över 10 000 exemplar tillverkats. Försvaret använder Valp i olika utförande fram till sent 1990-tal. Hos brandkåren tjänstgör än i dag några enstaka Valpar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-30 15:07
Hackenbush

Denna är min favorit, skulle jag ha en terrängbil så skulle det bli en sådan här.
Körde dessa över stock och sten när jag låg i lumpen.

#2 • Uppdaterat: 2014-12-30 15:35
saabnisse

Jag tycker att efterträdaren Tgb 11 och Tgb13 var trevligare, de hade ju den stora 3- liters Volvokaminen och egentligen kanske en av världens bästa tg- bilar, åtminstone i Sverige.
Det värsta är ju att de flesta, tillsammans med ett otal andra utmärkta militära fordon genom en överenskommelse mellan miljöpartiet och sossarna, nu har berikat en brittisk skrothandlare så mycket att han genom vidareförsäljning till ett antal afrikanska länder blivit miljardär!

#3 • Uppdaterat: 2014-12-30 18:23
saabnisse

Du hade helt enkelt otur!
Men det förstår du antagligen inte.
Avskaffandet av värnplikten är förmodligen en av de mest korkade saker man gjort på senare tid!

#4 • Uppdaterat: 2014-12-30 18:52
Hackenbush

Det instämmer jag i saabnisse.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-30 20:59
Frix

9033:an UTAN all radioutrustning var ju pålitligheten personifierad :-) Körde en sådan när jag gjorde lumpen på I14 i Gävle -76. Allt manövrerades mekaniskt och den hade t.om. anständig värme på vintern, tack vare plåtkarossen. Tgb 11 & 13 var iofs kanske bättre, med 3-liters sexan och portalaxlar, men de var mer komplicerade än 903/9033.

#6 • Uppdaterat: 2014-12-30 21:35
Peter i Sydney

Vi hade Valpar när jag jobbade på Vattenfall i slutet på 60-talet. Det var vackert blå. Vad jag minns lades tillverkningen ner när Volvo slutatde tillverka den raka sexan och V6 motorn passade inte. Mercedes hade en motor som passade men vägrade sälja till Volvo.

#7 • Uppdaterat: 2014-12-31 11:03
saabnisse

Gå gärna in och kolla lite på den här skrothandlaraffären, den är genomrutten.
Försvarsmakten tvingades sälja fullt fungerande materiel, i vissa fall helt nya förrådsställda bilar, till skrotpris!
Det var en överenskommelse mellan mupparna och sossarna och von Sydow själv gav en mycket märklig förklaring.
Här finns gott om intressant material för en grävande journalist!

#8 • Uppdaterat: 2014-12-30 23:05
z65

Jag körde mycket Tgb 11 i lumpen, den tog sig fram i princip överallt så länge det fanns plats för karossen mellan träden , dock fick man ta det lugnt i kurvorna . Bränsletörsten var i amerikansk muskelbilsklass med en gasglad beväring bakom ratten.

#9 • Uppdaterat: 2014-12-31 00:10
Rikard

1,2 milen, är det enligt den omöjliga EU normen ??

En bekant har en Valp på sydöstra Gotland, färden till bilprovningen i Visby är en dagsutflykt och kräver nästan ett oljefat med bensin för att genomföras.

#a • Uppdaterat: 2014-12-31 07:27
Thommys

Körde BV206 i lumpen och fick dra upp dessa hjulförsedda farkoster ur diket titt som tätt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.