Nästa artikel
Nytänd och fjäderspänd
Provkörning

Nytänd och fjäderspänd

Publicerad 3 december 2014 (uppdaterad 3 december 2014)
Modifierad grill, nya strålkastare, nya veck längs trösklarna – ser du nyheterna på Audi A6? Det har hänt en del under skalet också.
Strålkastarna, motorerna, växellådorna och fjädringen – även om Audi A6 ansiktslyfts försiktigt finns det gott om nytt under ytan.
Av hävd är Audi försiktigt med stora utseendeändringar vid ansiktslyftning av en modell som hunnit halvvägs in i sin livscykel.
Tag Audi A6, en modell som med en halv miljon sålda exemplar på tre år varit en framgång i stora sedan- och kombiklassen där det i dag enbart finns tyska konkurrenter, noga räknat två. De nya dragen är inte enkla att se vid en snabb anblick men finns i grillen, i strålkastarna/baklamporna och i några veck nere vid sidotrösklarna. Med extrautrustningen LED-ljus ser ljusskenet ut nästan som på nya Volvo XC90, en ”hammare” med skaftet in mot grillen.

Desto mer finns att upptäcka under ytan och i modellutbudet. Teknikerna har satsat på en del nya motorer och växellådor, kraftfullare dator för infotainmentsystemet, samt – kanske mest spännande – en världsnyhet i form av skruvfjädrar tillverkade av glasfiber istället för stål. Tidigare har det ju funnits bladfjädrar av glasfiber, till exempel i Chevrolet Corvette, men skruvfjädrar av materialet har varit förbehållet racerbilar.

– Viktbesparingen med glasfiberfjädring är 1,1 kg per hjul, alltså 4,4 kg för hela bilen. Det kanske inte låter så mycket men varje sparat gram är viktigt i dag, berättar Mathias Mader som varit med i utvecklingen. Bland annat har fjädringen under lång tid provkörts uppe i Arjeplog, dit Mader inom kort återvänder.

– Enda begränsningen just nu är att underleverantören inte har den kapacitet som krävs för att vi ska kunna införa fjädringen på bred front i våra olika modeller, men det kommer. På sikt kan kunderna förvänta sig att skruvfjädringen i alla Audi är av glasfiber.

Audi har patent på tillverkningen och när jag under provkörningen med sinnena på helspänn försöker känna om det finns någon skillnad i upplevelse jämfört med andra A6 Avant jag kört så … nja, nej, jag kan inte upptäcka något. Eller är fjädringens returrörelse ovanligt spänstig? Körning på svenska vägar med sämre beläggning kanske ger tydligare besked än de salsgolvsläta slingorna i trakten av Dresden där provkörningen äger rum.

Motor- och växellådsutbudet är enormt redan från start, alla modeller som fanns i den gamla A6-serien finns direkt i den nya. Några särskilt bränsleeffektiva bensin- och dieselvarianter har samlats under namnet ”ultra”, däribland provbilen, och i de mest extrema fallen ska bränslebesparingen uppgå till drygt 20 procent. En ny manuell sexväxlad låda med särskilt låg inre friktion har tagits fram, liksom den sjuväxlade DSG ”S tronic” som finns i min provbil. Den steglösa automatlådan försvinner ur programmet. På toppen av dieselprogrammet kommer en ”dräparmodell” i form av A6 3,0 TDI competition med 346 hk, men den är inte prissatt ännu.

Diskutera: Vad tycker du om nya Audi A6?
Audi A6 Avant 2,0 TDI Ultra S Tronic

PRIS, FRÅN KR: 386 000.
SÄLJSTART: Nu, leverans jan. 2015.
MÅTT, CM: L 494/B 187/H 146.
TJÄNSTEVIKT, KG: Cirka 1 800.
MOTOR: Längsmonterad 4-cylindrig direktinsprutad rak dieselturbo, två överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Volym 1 968 cm3. Effekt 190 hk (140 kW) vid 3 800 v/min. Vridmoment 280 Nm vid 1 350 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda (DSG).
PRESTANDA: Toppfart 226 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,5 s.
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,4 l/100 km.
CO2-UTSLÄPP: 114 g/km.
KONKURRENTER: BMW 5-serie touring, Mercedes-Benz E-klass kombi.

Vad nytt?
Utseendeförändringar, fjädringen i provkörningsbilen.
För vem?
Krävande tjänstebilsförare.

Plus:
Utrymmen, komfort, finish, utrustningsmöjligheter.
Minus:
Inte billig…

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-12-03 17:02
Styggavargen

Vikt besparing på 4,4 kg för hela bilen berättar Mathias Mader. Jag börjar nästan tro att min Skoda Octavia generation 3 har fel längd eller mått? Octavia gen III väger 1225 kg med en längd på 466 cm vilket ger oss 2,62 kg/cm bil. Skulle vi räkna på denna A6:an blir det 3,64 kg/cm bil. Det är rätt stor skillnad, över 1 kg/cm bil... någon som vet varför det kan vara så?

#2 • Uppdaterat: 2014-12-03 17:41
Audi A5 SB

Fin bil. Jag har beställt en:-) Men det är t.. m.. f.. sjukt att autobroms inte är standard (kostar ca 27.000:-),

#3 • Uppdaterat: 2014-12-03 18:03
saabnisse

Otäck grill, men mycket snygg inredning.

#4 • Uppdaterat: 2014-12-03 18:43
keoh

Bland de fulaste inredningarna jag sett. Hoppas det finns andra val som är snyggare.

#5 • Uppdaterat: 2014-12-03 20:45
Lars58

Tänk vad olika man kan tycka. Tvärtemot Kapten tycker jag inredningen är riktigt snygg, exteriört däremot är jag inte imponerad . Design som inte åldras brukar VAG folket säga, men vad fasen , måste den se gammal ut redan som ny?

#6 • Uppdaterat: 2014-12-03 20:52
ubbe_1

A6an kanon! Inredningen modern, harmonisk o smäcker, kul med nya material. Till skillnad mot nya Passaten, ser ju knappt skillnad mot gamla, trist....

#7 • Uppdaterat: 2014-12-03 22:03
Swemba

@Kapten, Jag giller inte heller den där randiga (björk?) träpanelen och den stökiga känslan som kontrasterna ger. Som tur är så är valfriheten stor. Personligen gillar jag det här bättre: http://media.caranddriver.com/images/media/436841/2013-audi-a6-allroad-quattro-interior-photo-436950-s-1280x782.jpg

#8 • Uppdaterat: 2014-12-04 06:42
hultarn

Den där jättegrillen är säkert effektiv för att skrämma fotgängare och cyklister, de håller sig nog ur vägen, vill inte bli slukade....

#9 • Uppdaterat: 2014-12-04 07:37
Hackenbush

Förutom jättegrillen och den ribbade träpanelen som ser ut att komma från någon racerbåt så ser den ganska trevlig ut.

#a • Uppdaterat: 2014-12-04 12:29
Irvor

Wow vilken design...Gäsp !
Skulle inte vilja ha en om jag så fick en, tyvärr.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.