Nästa artikel
Bilfråga: Varför är det olika batterityper i Toyota?
Bilfrågan

Bilfråga: Varför är det olika batterityper i Toyota?

Publicerad 30 september 2014 (uppdaterad 15 september 2022)
Toyota Auris har mer utrymme mellan bakhjulen än Prius+, därav billigare och större batterityp.
"Vilken är orsaken till att Toyota återgått till nickelmetallhydrid-batterier. Är det livslängd som orsakat förändringen?"

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
När Toyota Prius+ introducerades gjordes en del reklam för den nya sortens batteri (litiumjon) som satt i bilen. När sedan Auris hybrid kom hade Toyota gått tillbaka till den gamla batteritypen (nickelmetallhydrid) som fanns i den vanliga Priusen. Då jag är taxiföretagare och kan tänka mig en Prius+ som taxibil vill jag veta orsaken till att Toyota återgått till nickelmetallhydrid. Är det batteriernas livslängd som orsakat förändringen?
Lars Almqvist
 
Svar:
Det finns en vanlig missuppfattning att nickelmetallhydrid och litiumjon är batterier av olika generationer. Litiumjon blev kommersiellt tillgängligt i mitten av 1980-talet och nickelmetallhydrid först i slutet av 80-talet. När man kör en Toyota fullhybrid i stadstrafik är förbränningsmotorn avstängd cirka 35 procent av körsträckan. Detta med ett batteri, oavsett typ, som är mindre än två vanliga 12 volts startbatterier. Toyota tillverkar både batteri-typerna. Dessa har till viss del olika egenskaper men båda uppfyller Toyotas krav på livslängd och säkerhet.
 
Energitätheten skiljer sig emellertid mellan de två batterityperna. Litiumjonbatteriet har något högre energitäthet jämfört med nickelmetallhydrid. I samtliga fullhybrider från Toyota, utom i Prius+, har vi gott om plats för att placera batteriet mellan hjulhusen bak, utan att det inkräktar på utrymmet i kupén eller i bagaget. Men i Prius+ finns plats för sju personer i tre sätesrader.

Det har inte varit möjligt att placera ett batteri mellan de bakre hjulhusen eftersom utrymmet behövs för den tredje stolsraden. Därför sitter batteriet under mittkonsolen fram där utrymmet är begränsat. Eftersom litiumjonbatteriet med sin högre energitäthet kan göras mer kompakt är det bäst lämpat att använda i Prius+. Båda batterityperna i Toyotas hybrider är konstruerade för att hålla hela bilens livslängd.
Bengt Dalström, Toyota Swe
           

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-30 07:57
Paddan 21

Undrar vad som menas med hela bilens livslängd. Man kan ju laga bilar som på Cuba och fortfarande köra jänkare från 50-talet. Här skrotar vi när reparationen blir dyrare än bilens värde om man inte har en bil med samlarvärde som stiger med åren. Men om man har en Toyota som är 15 år och batteriet har dagens höga pris och överstiger bilens värde. Räknas då bilens livslängd lika med batteriets livslängd?

#2 • Uppdaterat: 2014-09-30 09:37
Hanzzon

Ett fabriksnytt hybridbatteri till Prius kostar ungefär som ett dieselpartikelfilter i många bilmodeller. Min Prius har nu passerat 21 000mil med samma hybridbatteri utan märkbar försämring så tiden får väl utvisa hur lång den generella livslängden är.

#3 • Uppdaterat: 2014-09-30 10:06
PREVIA

Eftersom batteriet i Prius och andra Toyotahybridbilar inte visar någon nämnvärd försämring med åren så går det bra att sätta in ett begagnat batteri om oturen skulle vara framme.
http://www.bildelsbasen.se
Här om hållbarheten.
http://www.consumerreports.org/cro/news/2011/02/the-200-000-mile-question-how-does-the-toyota-prius-hold-up/index.htm

#4 • Uppdaterat: 2014-09-30 14:46
PREVIA

Detta kommer inte att bli något problem för eventuella stolt Mercedesbilägare då deras bilar rostat bort långt innan rostgarantin löper ut.
http://www.autobild.de/bilder/rost-bei-mercedes-a-und-b-klasse-718770.html#bild6
Priusbatterier kan man däremot köpa från krockade bilar som rullat 40 000-50 000 mil.
Men Mercedesbilägaren har ändå ingen nytta av ett hybridbatteri som tillhör moderna bilar.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-30 14:57
Simon no1

Det finns Prius som kört 100 000 mil som taxi utan batteribyte, så livslängden är nog inget problem.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-30 15:11
Hackenbush

Vad har Mercedes med artikeln om Toyotas batterier att göra?
Och varför frågar Shogun om premium här?

#7 • Uppdaterat: 2014-09-30 17:51
Tobo

Ja, Hackenbush, det var en bra fråga varför KaptenOberkommandokk blandar in Mercedes i en tråd om japanska premiumbatterier.

#8 • Uppdaterat: 2014-10-01 18:05
trasten

Min fungerar också väldigt bra!

#9 • Uppdaterat: 2014-10-01 20:11
Audi A5 SB

Även våra icke Toyota har fungerat felfritt. Man kan med fördel vägra Toyota och ändå ha ett bra och ekonomiskt fördelaktigt liv. Det funkar, tro mig;-) Att det sedan är roligare gör det hela ännu mer njutbart!

#a • Uppdaterat: 2014-10-03 11:53
PREVIA

Audi A5 SB, Bör nog läsa inlägget en gång till då frågan handlade om Toyotas batterityper och inte att bilister kan vara nöjda med sina eventuella bilval.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.