Nästa artikel
Bilfrågan: Varför så låg släpvikt?
Bilfrågan

Bilfrågan: Varför så låg släpvikt?

Publicerad 22 september 2014
Varför får Toyota Auris dra så lite? Vi Bilägare svarar.

På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

Fråga:
Jag var och provkörde en Toyota Auris Touring Sports, hybriden. Det var en intressant upplevelse, men vi är i behov av en bil som får dra minimum 750 kilo. Aurishybriden får inte dra större vikt än 345 kilo. Det är ju inte ens vikten på en del tomma släp.
Varför har Toyotan så låg släpvikt?

Börje Isaksson

Svar:
Om en hybridbil drar tungt ansträngs batteriet mer och det alstrar värme. Auris säljs i en version med extra kylsystem och den kan förses med dragkrok. Merkostnaden är 8 900 kronor. Men tyngre släp än 345 kilo får inte kombimodellen dra. Halvkombin har en släpvikt på 380 kilo.

Marianne Sterner, Vi Bilägare

Diskutera: Är dragvikt viktigt när du väljer bil?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-22 08:07
Raphael

Ja dragvikt är viktigt för mig. Jag har en hästkärra och en islänning. Har dragkrok på min Picasso. Nu behöver jag inte jättehögt (en islänning väger inte så mycket), jag klarar mig gott och väl med runt 1 000 kg..

#2 • Uppdaterat: 2014-09-22 08:16
McTar

Golfen GTE får dra 1500kg, hur kan den då belastas så mycket?

#3 • Uppdaterat: 2014-09-22 09:28
Pi

Det lär vara back-läget som är det kritiska eftersom all backning tydligen sker via eldriften. Då har väl VW troligen löst detta annorlunda. Dessutom är ju Golfen en laddhybrid med ett påslag på prislappen (efter skattesubventionen) på i runda slängar 100.000 kr ovanpå priset på denna bil så dom slåss nog inte riktigt om samma köpare.

#4 • Uppdaterat: 2014-09-22 09:51
Mistro

Känns ju också kanske lite märkligt OM allt enbart handlar om backningen!?
345Kg kan räcka för ett litet släp med häck/gräs klipp m.m så det skall förstås inte underskattas för en villaägare. Dessutom är ju en krok bra att ha till andra saker. ( Cykeltransport,..skyddar bilen för p-skador e.t.c )
Behöver man däremot dra tyngre släp får man helt enkelt leta upp en annan bil som fixar detta men det har blivit lurigt det här med dragvikt och man måste vara väldigt uppmärksam om just detta är viktigt för att t.e.x kunna dra en viss husvagn.
Valde för några år sedan bort dragkroken men ångrade mig ganska snabbt och monterade en sådan själv. Även om jag inte använder kroken jätteofta så är den väldigt bra att ha så jag får nog säga att för mig är den viktig.

#5 • Uppdaterat: 2014-09-22 09:58
Pi

Backningen var i alla fall vad Toyota-handlaren här på orten nämnde som begränsande faktor - och jag tror att jag läst om detta även på nåt annat ställe. Men 345 kg (+ lite moms) räcker nog för många - och är det som sagt främst backningsmanövrerna som begränsar så kan man ju anpassa körningen efter det...
F ö borde det ju vara möjligt att automatiskt koppla ur eldriften när det sitter ett släp påkopplat - i alla fall när man kör framåt.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-22 10:11
Tobo

Ren eldrift + dragkrok verkar inte vara någon bra kombination t.ex. Tesla Model S med 416 hästar är inte godkänd alls för drag.

Toyotas premiumsyskon Lexus verkar dock ha löst det på annat sätt då de flesta av deras hybrider är godkända för drag.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-22 15:29
Havsfidran

Det kan handla om bensinare också. Ford Mondeo 2001-2007 fanns i en sport modell som hette ST 220. Den var inte Heller godkänd för släp.

#8 • Uppdaterat: 2014-09-22 15:33
Simon no1

Det här är ju den stora nackdelen att Toyota valt att inte bygga Toyotorna för att få dra ex husvagn, då får man gå över till Lexus där exempelvis RX får dra 2000 kg, kanske anser man att det är ett för litet antal som har behov v detta eller så går det tvärt emot utsläppsmålen med hybid ?

Håller tummarna för att detta löses ganska omgående då hybriddriften för övrigt är fenomenal, just dragvikten var ett av de stora bekymren jag hade då jag körde Auris Touring Hybrid Hybridsafetten

http://hybridstafetten.toyota.se/foerarna/anders-simon-simonsson

#9 • Uppdaterat: 2014-09-22 15:46
Havsfidran

Vem behöver hybridbil när man kan köra Volvo 940 med 115hk och dra 1600kg. :-)

#a • Uppdaterat: 2014-09-22 15:48
Simon no1

@Havsfidran den som är rädd om miljön och vill minska utsläppen

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.