Nästa artikel
Kul men långsamt
3 000 kilometer på el

Kul men långsamt

Publicerad 1 september 2014 (uppdaterad 5 september 2014)
Andreas Svensson vid första laddstoppet i Borås i morse 06:42. Målet är redaktionen i Stockholm.
Efter en helg i elbil kan jag konstatera att BMW i3 är en rolig bil att köra. Men det krävs en hel del planering.

Förhoppningen var att ta sig från Stockholm till Göteborg på el. Det gick nästan. På sträckan Jönköping-Landvetter tog batteriet slut och räckviddsförlängaren fick jobba den sista halvmilen ungefär. Hade batteriet varit fulladdat så hade det gått, men trots snabbladdning så är det orimligt lång väntetid om man vill ladda batteriet till 100 procent.

Rutten anpassades efter var i3:an kunde snabbladdas och gick därför via: Nyköping, Linköping, Jönköping och till sist Landvetter. Resan började vid halv tre-tiden i Stockholm och slutade cirka nio timmar senare i Göteborg strax efter elva på kvällen.

 
I Landvetter var det dessutom något fel på laddstolpen, och det fick bli bensindrift de sista milen till Göteborg också. Lite tråkigt förstås, men kul att räckviddsförlängaren fungerar så pass bra som den gör. Den drev bilen i motorvägsfart helt bekymmersfritt hela vägen.
 
Vid ett snabbladdningsstopp
under helgen så belystes ett annat problem med eldriften. Jag hade precis kopplat in mig på laddstationen då en plug-in hybrid ställer sig i rutan jämte. Det finns två parkeringsplatser för laddning och två kablar, men det går bara att ladda en bil i taget. Kollegan fick vackert vänta på att jag var klar, bara för att kunna konstatera att Chademo-uttaget inte fungerade. Det fick bli bensindrift för honom den dagen.
 
Det blir många laddningar på en långkörning. Räckvidden är ett problem, och elbilen som den ser ut i dag fungerar inte för långpendling. I Göteborg kommenterade en vän att ”Elbilen är här för att stanna – ofta”, det blir så i Göteborg.

Följ oss på hashtaggen #3000kmpåel
Du hittar Vi Bilägare på Twitter under namnet @ViBilagare och på Instagram är det @vibilagare som gäller.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-01 13:36
Reverend Benny

Kul läsning, och speciellt att få reda på att REX;en fungerar så bra som den gör.

#2 • Uppdaterat: 2014-09-02 10:22
PREVIA

Bara dubbla tiden jämfört med en vanlig biltur till Göteborg, vill till att man är pensionär och rår sin tid och försöker få dagarna att gå.
Restiden skulle förstås ha blivit ännu längre om laddaren vid Landvetter fungerat.
Det kommer bli intressant i vinter med en liknande tur och se hur lång tid resan tar vid lägre temperaturer.
Hur många kWh gick det att ladda batterierna med inom rimlig tid vid laddstoppen?
Jönköping till Landvetter 13,2 mil verkar vara räckvidden sommartid, är det med AC på eller utan AC?

#3 • Uppdaterat: 2014-09-06 20:13
mephisto

REX fungerar jättebra men nästa gång jag åker från Göteborg till släkten i Kalmar får det bli med min ICE Scirocco. Efter Jönköping är det torrt på snabbladdare, dessutom funkade den inte i somras. Fortum har tydligen svårt att underhålla sina produkter, vad ska inte det kosta i negativ PR? Brukar komma 13 mil och då kör jag hårt till och från jobbet i comfort-läge. Accelerationen är beroendeframkallande, i alla lägen.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.