Nästa artikel
Bilfrågan: Elorsakad ökad förbrukning?
Bilfrågan

Bilfrågan: Elorsakad ökad förbrukning?

Publicerad 18 juni 2014 (uppdaterad 28 april 2021)
Ökar den effekt som motorn måste leverera till generatorn när elförbrukningen ökar? Vi Bilägare svarar.
På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.

FRÅGA:
I diskussionen om felaktigt låga förbrukningssiffror hörs påståendet att ett av skälen till den högre bränsleförbrukningen i ”verkligheten” är att man då vanligtvis har diverse elektrisk utrustning i gång. Hur funkar det? Motorn driver väl generatorn hela tiden vare sig den alstrade strömmen förbrukas eller ej. Ökar den effekt som motorn måste leverera till generatorn när elförbrukningen ökar?

Håkan Cars, Växjö

SVAR:
Vanligtvis drivs generatorn hela tiden men belastningen ökar om den ska alstra ström. En modern bil kan dra upp till 50 Ampere och det motsvarar, med de förluster som finns, en effektförbrukning på mer än en hästkraft och den måste ju tas någonstans ifrån. Vanligtvis är det från motorn även om fler och fler bilar i dag även använder rörelseenergi för att alstra ström. 
Bengt Dieden, Vi Bilägare

Diskutera: Hur hade du svarat på frågan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-06-25 00:37
Roger Skagerström

Men fungerar inte en generator som en omvänd elmotor? Borde inte det "motstånd" den ger bero på lindning och styrkan på magneterna? Den är väl konstant?

Dessutom, har inte moderna bilar nån form av magnetkoppling som kopplar i/ur generatorn?

#9 • Uppdaterat: 2015-05-16 17:40
RobertSt2

Det var ganska många år sedan, men en diskussion som uppkom när vi skulle ha halvlyset på även dagtid. Då var det en politiker som hävdade att detta inte skulle påverka bensinförbrukningen eftersom strömmen togs från batteriet...
Typiskt politiker, det var så dumt sagt att jag tror att Romson skulle kunna ha påstått det!

#a • Uppdaterat: 2015-06-16 21:43
Eric H

@Roy J
Elektriska energien i en bilgenrator skapas i de fasta statorlindningarna.
Hur mycket energi som generatorn skall skapa regleras genom att man magnetiserar rotorn via kolen.
Lite elektronik i generator sköter om det.
Det fina med växelspänningsgeneratorn är att kollektorn, det som kolen löper mot, har obrutna släta ringar och att det enbart går en låg magnetiseringsström genom kol/kollektor så kan man ha ett högre varvtal på rotorn (= ta ut energi vid lägre motorvarvtal) pga den annorlunda utväxlingen motor generator.
Ju mer man magnetiserar rotorn, ju högre effekt utvecklas och ju trögare är det att dra generatorn
En växelgen snurrar i allmänhet genomsnittligt med högre varvtal än en likströmmare..
(I en likströmmare går HELA laddströmmen genom kollektorn som dessutom har spår, medförande ökat slitage på kol och kollektor och lägre tålighet mot höga varv..)