Nästa artikel
Sju nya modeller från Alfa Romeo
Nyheter

Sju nya modeller från Alfa Romeo

Publicerad 24 mars 2014 (uppdaterad 25 mars 2014)
En storsatsning från Alfa Romeo ska ge Fiat-koncernen en knuff i rätt riktning. Enligt den tyska tidningen Auto Bild ska Alfa presentera sju nya modeller och femfaldiga antalet sålda bilar.

Satsningen ska vara ett steg på vägen för att få Fiat-Chrysler-koncernen på rätt köl efter ett par ekonomiskt tunga år. I artikeln, som inte har någon källhänvisning, rapporteras att Alfa siktar på en att sälja cirka 500 000 bilar per år jämfört med cirka 100 000 sålda bilar under 2013.

De modeller som det nu ryktas om är en Spider cabriolet som ska nå köparna om cirka två år, följt av en sedan- och en kombiversion av Guila och Alfetta under 2017 respektive 2018. Utöver det rapporterar Auto Bild att Alfa-modellerna MiTo och Guilietta inte kommer få några ersättare framöver.

FCA, Fiat Chrysler Automobiles, har inte kommenterat nyheten men den sjätte maj presenterar koncernen sin nya plan för tillverkning, investeringar och planerade modeller för de kommande tre åren. Det återstår alltså till dess innan vi får svart på vitt vad gäller den italienska biltillverkarens framtidsplaner.

Nyhetskälla: Reuters

Diskutera: Vad tror du om Alfa Romeos framtidsutsiker?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-24 09:38
Hackenbush

Alfa Romeo har alltid haft snygga, intressanta, körglada bilar men har genom tiderna haft kvalitetsproblem så det är nog mest de Alfa-frälsta som köper dessa bilar. De kanske säljer bra i södra Europa.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-24 11:09
Raphael

Det är officiellt sedan länge att Marchionne satsar på Alfa och att flera nya modeller är på gång - En SUV (namn okänt), Giulia som sedan och kombi, en större Giulia (eventuellt kallad Alfetta, den har gått under namnet 169 internt) och så Spidern som görs i samarbete med Mazda. Vi vet även att Alfa har renoverat och uppgraderat fabrikerna för miljardbelopp.

Däremot vet vi inte helt exakt när de nya modellerna kommer, men SUV och Giulian sägs vara de första på ingång och att någon av dem presenteras i år - som koncept eller som färdig bil (försäljning som årsmodell 2015).

Sedan 156-modellen så har Alfa en bra och hög kvalitet, utmaningen handlar om att kommunicera ut detta till kunderna.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-24 13:16
Bortom

Femfaldiga försäljningen?? Redan 50% vore sensationellt, men de kan vara glada om de når upp till 5%.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-24 16:41
saabnisse

Mina erfarenheter från åren med Alfa består mest i en förskräcklig mängd nysvetsad plåt, det gick åt kvadratmetrar och det var knappt kan hann färdigt mellan byten.
Man lärde sig ganska snabbt att det var bilar som inte konstruerats för nordiskt bruk.
Fenomenala tekniska lösningar, speciellt mekaniska, blandades med fullständigt vansinniga, speciellt på chassisidan där man hade staplat tunna plåtbitar på varandra för att få tillräcklig tjocklek.
Snacka om spaltkorrosion! Huga.
Men mekaniskt var det oftast vackra konstruktioner för en tekniker.
Och roliga bilar var det och de kunde få att gå som grillade troll.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-24 16:51
Gäst (ej verifierad)

Nåja, ni hånade väl Maseratis optimistiska säljmål också och där är de på god väg att uppfyllas.

Alfa Romeo är ett av bilvärdens absolut mest åtråvärda märken vilket otaliga undersökningar visar och när man nu går tillbaks till rötterna med bakhjulsdrivna lätta och körglada modeller så har Fiat-Chrysler en potensiell guldkalv, om man sköter korten rätt.

Bilvärlden behöver italiensk design och själ. Finns så många tillverkare som bara säljer anonyma och trista fordon.

Och kvallan är som sagt numera inget problem. Sista större problemet var 2.2 liters rovan där kamkedjan kan behöva ssträckas eller i värsta fall bytas. En GM-motor....

#6 • Uppdaterat: 2014-03-24 18:10
Gäst (ej verifierad)

Sigge, det jag menar är alltså att märket har potential att sälja mångdubbelt mer
än idag då väldigt många gillar märket. Mångdubbelt fler än de som till slut köper en. Det är ju därför Piesch vill köpa Alfa och inte andra krismärken som Peugeot eller Opel t ex.

Det gäller alltdå att ta fram bilar som dessa presumtiva köpare verkligen vill ha och ser vi på hur man verkar lyckas med Maserati så kan man kanske lyckas med Alfa också men visst blir en femdubbling tufft. Vad jag minns så har man väl som mest sålt upp mot 300 000 ett par år när 156an presenterades.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-24 19:56
Pi

Att 5-faldiga försäljningen på några år är en våldsam försäljningsökning och ett sånt mål känns rätt verklighetsfrämmande för ett gammalt märke som inte lyckats komma upp i mer än 100.000 sålda bilar år 2013 - och plötsligt tror sig kunna sälja 500.000 bilar i en relativt nära framtid... Att många "gillar" Alforna är säker sant men få gillar dom så mycket att man satsar egna surt förvärvade slantar i en Alfa - och det torde vara få företag som har Alfa på sin "godkända tjänstebilsmärken-lista" och så länge Alfa inte finns där så lär det knappast bli nån våldsam volymökning - i alla fall inte i vårt land. Sen kan det säkert vara så att om t ex VAG eller BMW stod bakom märket så skulle förutsättningarna för volymökning vara större för mycket bygger på ägarens marknadsställning.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-24 21:09
Peter E

Alfa...tja, många *gillar' märket men få är beredda/villiga att köpa en.
Då blir resultatet dåligt hur man än vrider o vänder på det.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-25 09:11
Raphael

I satsningen för att öka försäljningen ligger en satsning på USA-marknaden där Alfa blir ett prestigemärke till lägre pris än Maserati. Alfa kommer att vara ett heltäckande bilmärke med modeller från mindre bilar till stora bilar och även ha en SUV, detta innebär att Alfa kommer att ha en bredare modellpalett än Fiat. Som påpekas i tråden så har Maseratis nya modeller blivit en succé, och Alfa har modeller på gång som innebär en "Maserati light".

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.