Nästa artikel
Dacia och Chevrolet ökar mest
Nyheter

Dacia och Chevrolet ökar mest

Publicerad 3 mars 2014 (uppdaterad 3 mars 2014)
Bilförsäljningen går uppåt. I februari såldes drygt 20 procent fler bilar än motsvarande period 2013, och vissa märken ökar riktigt mycket.

Bil Swedens statistik för bilförsäljningen i februari har släppts. Precis som förra månaden ökar försäljningen av Dacia lavinartat. Under februari 2014 nyregistrerades 394 Dacia-bilar vilket är 604 procent fler än februari förra året.

Nytt för februari var att även Chevrolet ökade mycket i försäljning. 373 nya Chevrolet-bilar registrerades under månaden, en ökning med 159 procent.

Andra märken som ökade i försäljning var till exempel Alfa Romeo (+140 %), Jeep (+132 %), Mini (+102 %) och Hyundai (+83 %). Sämre gick det till exempel för Smart (-100 %), Honda (-31 %) och Peugeot (-15 %).

Totalt registrerades 21 525 nya personbilar under februari 2014. Det motsvarar en ökning med 20,5 procent jämfört med februari 2013. Hittills i år, januari-februari, har registreringarna ökat med 19,7 procent.

- Ökad köpkraft hos hushållen, låga räntor, låg inflation och en förbättring av konjunkturen gör att förutsättningarna är goda för att vi får en fortsatt bra bilmarknad under resten av året. Det är dock viktigt att inte skriva fram de kraftiga ökningstalen under de första månaderna i år till att gälla för helåret. Årets prognos på 275 000 nya personbilar är i nivå med genomsnittet för de senaste tio åren, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

Diskutera: Vad tycker du om försäljningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-03 10:36
Raphael

Nu är dessa siffror inte representativt för bilförsäljningen, utan de visar nyregistreringar. Många bilar registreras av handlare innan de är sålda, alltså lagerbilar som står ute i butiken. Jag tror detta särskilt gäller för Chevrolet nu, eftersom märket försvinner från Europa och läggs ner så kan Chevrolet - som en del i nedläggningen - valt att minska sitt centrallager och istället skickat ut bilarna till återförsäljarna där de registreras, samtidigt som de agerar för att minska sin interna organisation som en del i nedläggningsfasen.

Gällande Peugeot så behövs 308 som kombi, tror många väntar på den men den kommer inte förrän i slutet av sommaren. Sverige är ju kombiland. :)

#2 • Uppdaterat: 2014-03-03 16:17
Focus

Kanske ett tecken på att många av bilköparna inte är beredda att betala för alla de kostnadskrävande reservdelarna som dessutom har en benägenhet att ofta gå sönder.

#3 • Uppdaterat: 2014-03-03 17:40
hultarn

Blir lite fånigt när man enbart räknar procent. För inte är Alfa eller Mini en storsäljare i Sverige, även om det är trevliga bilar.

Och Saab har sålt 20 st 9-3N! Heja!

#4 • Uppdaterat: 2014-03-04 07:56
Mistro

Som jag redan har sagt många gånger så kommer Dacia fortsätta att öka sin försäljning kraftigt. Med så små volymer är det heller inget konstigt att ökningen blir stor i %.
Dacias problem tidigare var avsaknaden utav Antisladd samt återförsäljarnas ovilja/seghet att marknadsföra och sälja bilarna.
Det visar också vilken enorm makt media har och hur snabbt något kan förändras. Innan -08 ansågs t.e.x inte Antisladd som något nödvändigt men till 2011 var det skandal om det saknades.
Dacia hänger fortfarande inte riktigt med då det gäller krocksäkerheten men bilarna går nu att sälja även om priset är högre.
Om de kommer att göra om Kias resa ifrån okänd till storsäljare återstår att se men klart är att många idag kan tänka sig en Dacia framöver.

Försäljningen utav 308:an har ju så klart varit lägre en tid eftersom att en ny bil varit på intågande och detta gäller samtliga fabrikat och modeller. Nya modellen är på plats men kombin saknas och därför avvaktar försäljningen. Att jag sen tror att även kombin kommer att få det tufft är en annan sak då det känns som att Peugeot har valt en allt för hög prisnivå numera. Bilarna är helt enkelt för dyra så det kommer att bli väldigt tufft.

#5 • Uppdaterat: 2014-03-04 10:01
Peter56

SiggeNn: Jag jobbade tidigare som bilförsäljare men slutade i branschen för cirka fem år sen. Under min tid förekom det då och då att generalagenten kom med kampanjer riktade till återförsäljare som fick köpa bilar till nedsatt pris under förutsättning att de registrerade bilarna före ett visst datum. Man ville helt enkelt få bättre siffror i registreringsstatistiken.

Rabatterna som återförsäljarna fick vid dessa tillfällen var så pass bra att de sen kunde sälja bilarna till kunderna till ett lägre pris och ändå få en bra marginal. Garantierna på bilarna började vid dessa tillfällen att gälla från den dag då bilen registrerades. Men det bekymrade inte kunderna så mycket om de i stället kompenserades med ett bra pris.

#6 • Uppdaterat: 2014-03-04 16:24
/Nisse Hult

Peter56:
"Under min tid förekom det då och då att generalagenten kom med kampanjer riktade till återförsäljare som fick köpa bilar till nedsatt pris under förutsättning att de registrerade bilarna före ett visst datum. Man ville helt enkelt få bättre siffror i registreringsstatistiken. "

Låter lite grann som Volvo och kampanjen med en viss fotbollsspelare..
Praktiskt taget direkt efter att reklamen gått ut så redovisar volvo en ökad försäljning...
Jag anar ett visst samband mellan Peter56´s kommentar och den av Volvos rapporterade "ökade" försäljningen..

Jag var själv sugen på en Chevrolet kombi, men den modellen lanserades på tok för sent, så jag missade det tåget.. (Just nu är jag inte alltför ledsen för det!)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.