Nästa artikel
Provkörning: Volvo V70 D4 (2014)
Provkörning

Provkörning: Volvo V70 D4 (2014)

Publicerad 17 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Färre cylindrar, men mer motorkraft och fler växlar. Vi har kört nya Volvo V70 D4 med åttastegad automatlåda. Det gav mersmak.

Att svenskarnas älsklingskombi graderats upp och förfinats har vi redan berättat om, både i tester och tidigare provkörningsrapporter.

Men nu finns en ny högintressant V70-variant med potential att bli stor favorit, såväl i villaförorterna som bland tjänstebilsförarna.

Beteckningen är D4 och mellan framhjulen sitter en ny tvåliters fyrcylindrig turbodiesel som är både snålare och mer kraftfull än den tidigare femcylindriga D4:n.

Trots rejäla motorresurser, 181 hk/400 Nm, har Volvo lyckats med konststycket att få den senaste D4-upplagan miljöklassad och det gäller såväl med manuell växellåda som med den nya åttastegade automaten. Det är skickligt jobbat av de svenska drivlineteknikerna!

Geartronic-lådan kostar 19 900 kronor extra och fungerar som helhet alldeles utmärkt. Men en skönhetsfläck finns och det är att den skickar svårdoserat mycket drivkraft från start, vilket gör det svårt att komma igång utan obekväma ryck.

När man väl är på rull fungerar dock den nya drivlinan väldigt smidigt. Motorn jobbar lent och tyst och lådan skiftar nästan omärkligt mellan de åtta växlarna.

Förbrukningen är på papperet låga 4,4 l/100 km. Men under vår provperiod – där bilen i huvudsak rullade på motorväg/motortrafikled och i stan – sörplade den i sig betydligt mer än så. Snittet blev 6,5 l/100 km, en bra bit från laboratoriekörningens drömgräns.

Men en bil är förstås mer än bara en drivlina och Volvon imponerar även med stadiga och trygga köregenskaper i kombination med en sällsynt fin åkkomfort. Såväl fjädring som bullerisolering är av hög klass och samma sak gäller den invändiga finishen och det lättanvända och innehållsrika multimediasystemet. Där har Volvo numera inget att skämmas för, inte ens i jämförelse med tyska prestigekonkurrenter som Audi, BMW och Mercedes.

Dessutom kan Volvo det här med smarta och smidiga kombifunktioner bättre än de flesta och nya V70 bjuder på både finfin flexibilitet och generösa utrymmen. Men varför är lastutrymmets insynsskydd så sladdrigt och svårhanterligt?

Sist men inte minst så har Volvo lagt en hel del krut på att ytterligare utveckla de aktiva säkerhetssystemen. Två exempel är att autobromsen numera fungerar upp till 50 km/tim och fotgängardetekteringen även känner igen cyklister.

Sammantaget är det bara att konstatera: det är inte så konstigt att så många svenskar är så förtjusta i V70...

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70 D4?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 D4/181 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 D4/181 hk

PRIS, FRÅN KR: 323 000 (automat från 342 900).
MODELL: Femdörrars kombi.
SÄLJSTART: Säljs nu.
MÅTT, CM: L 481/B 186/H 155.
TJÄNSTEVIKT, KG: 1 781 (aut. 1 854).
MOTOR: Tvärmonterad fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 181 hk vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.
KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (åttastegad automat finns som tillval).
PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. 0–100 km/tim på 8,6 s (samma för aut).
DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km (aut. 4,4 l/100 km).
CO2-UTSLÄPP: 113 g/km (aut. 117 g/km).
KONKURRENTER: BMW 5-serien, Audi A6 Avant, VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia med flera.

VAD NYTT? Motor och automatlåda.
FÖR VEM? Kombivänner med komfortkrav.

PLUS: Drivlina, åkkomfort, säkerhetsnivå, kombifunktioner.
MINUS: Insynsskydd, faktisk förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-03-17 09:30
LC4ever

Bra bil, synd bara att man gör så dåliga säten.
Personligen så kan jag inte ha en V70 för jag får inte plats i den.
Men för normallånga personer så är den nog perfekt.

#2 • Uppdaterat: 2014-03-17 09:55
VW Polo 2012

Hej LC4ever Jag körde en dylikt fast ca 4 år äldre. Fast den hade i mitt tycke inte en kommunikativ styrning. (läs sävlig) Vet dock ej om det var just detta ex.

mvh VW Polo 2012

#3 • Uppdaterat: 2014-03-17 10:35
Hackenbush

Jag tycker också att V70 är lite sävlig och klumpig att ratta så den passar inte mig alls. Däremot måste jag säga att Volvo verkligen fått ordning på inredningen som ser ut att hålla hög klass och är snygg att titta på.

#4 • Uppdaterat: 2014-03-17 10:39
Kalle2

Det är svårt att veta hur testlaget har kört för att få en förbrukning på 6,5 lit/mil, jag skulle vilja se ett test där man kör långfärd i en bestämd hastighet, t.ex. Stockholm - Norrköping tur o retur med farthållaren inställd på 110 km/t, och få ett värde på det, ett sådant värde borde ingå som standard i biltesterna

#5 • Uppdaterat: 2014-03-17 11:07
Peugeote-Pär

Säkert en superbra bil på många sätt, men det tråkiga med bilen är att nästan alla har en sådan... Man smälter in för mycket med en V70 tycker jag!

#6 • Uppdaterat: 2014-03-17 11:57
Hackenbush

Nja leifer, jag tror inte att en automatlåda skulle inverka så mycket på själva vägkänslan. Har för övrigt kört V70 med automatlåda, gör en körning med V70 automat 1 gång om året och efter det är det skönt att sätta sig i sin egen bil igen.

#7 • Uppdaterat: 2014-03-17 12:43
Rune S.

Peugeot-pär.....håller fullständigt med dig. Jag kommer aldrig att köpa en volvo, bilen är säkert bra, men alldeles för utslätad.

#8 • Uppdaterat: 2014-03-17 12:43
Hackenbush

leifer, att automatlåda är att föredra på dessa stora bilar tycker jag annars att du har helt rätt i.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-17 13:46
Irvor

Bra jobbat Volvo.
Det bådar gott för kommande modeller.
Volvo behöver fler modeller i 40-serien.
En XC40 tror jag absolut behövs, och kanske även en kompakt sedan (S40) likt Audi:s A3.

#a • Uppdaterat: 2014-03-17 16:00
saabnisse

Jo jag gillar verkligen V70 och jag tycker att den nya inredningen och instrumentbrädan är bra mycket snyggare än den tidigare.
Och den går ju både tyst och komfortabelt.
Men jag håller med om att styrningen är sävlig, går man fån V70 till 9-5 känner man verkligen skillnad.
En annan sak som jag inte gillar är det låga insteget i framsätet, jag har flera gånger glömt att dra in huvudet mellan axlarna som en Skalman, eller som en jobbarkompis kallade den, en "nackspärrsbil".
Den är ju ändå ljusår bättre än V60.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.