Nästa artikel
Provkörning: Volvo V70 D4 (2014)
Provkörning

Provkörning: Volvo V70 D4 (2014)

Publicerad 17 mars 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Färre cylindrar, men mer motorkraft och fler växlar. Vi har kört nya Volvo V70 D4 med åttastegad automatlåda. Det gav mersmak.

Att svenskarnas älsklingskombi graderats upp och förfinats har vi redan berättat om, både i tester och tidigare provkörningsrapporter.

Men nu finns en ny högintressant V70-variant med potential att bli stor favorit, såväl i villaförorterna som bland tjänstebilsförarna.

Beteckningen är D4 och mellan framhjulen sitter en ny tvåliters fyrcylindrig turbodiesel som är både snålare och mer kraftfull än den tidigare femcylindriga D4:n.

Trots rejäla motorresurser, 181 hk/400 Nm, har Volvo lyckats med konststycket att få den senaste D4-upplagan miljöklassad och det gäller såväl med manuell växellåda som med den nya åttastegade automaten. Det är skickligt jobbat av de svenska drivlineteknikerna!

Geartronic-lådan kostar 19 900 kronor extra och fungerar som helhet alldeles utmärkt. Men en skönhetsfläck finns och det är att den skickar svårdoserat mycket drivkraft från start, vilket gör det svårt att komma igång utan obekväma ryck.

När man väl är på rull fungerar dock den nya drivlinan väldigt smidigt. Motorn jobbar lent och tyst och lådan skiftar nästan omärkligt mellan de åtta växlarna.

Förbrukningen är på papperet låga 4,4 l/100 km. Men under vår provperiod – där bilen i huvudsak rullade på motorväg/motortrafikled och i stan – sörplade den i sig betydligt mer än så. Snittet blev 6,5 l/100 km, en bra bit från laboratoriekörningens drömgräns.

Men en bil är förstås mer än bara en drivlina och Volvon imponerar även med stadiga och trygga köregenskaper i kombination med en sällsynt fin åkkomfort. Såväl fjädring som bullerisolering är av hög klass och samma sak gäller den invändiga finishen och det lättanvända och innehållsrika multimediasystemet. Där har Volvo numera inget att skämmas för, inte ens i jämförelse med tyska prestigekonkurrenter som Audi, BMW och Mercedes.

Dessutom kan Volvo det här med smarta och smidiga kombifunktioner bättre än de flesta och nya V70 bjuder på både finfin flexibilitet och generösa utrymmen. Men varför är lastutrymmets insynsskydd så sladdrigt och svårhanterligt?

Sist men inte minst så har Volvo lagt en hel del krut på att ytterligare utveckla de aktiva säkerhetssystemen. Två exempel är att autobromsen numera fungerar upp till 50 km/tim och fotgängardetekteringen även känner igen cyklister.

Sammantaget är det bara att konstatera: det är inte så konstigt att så många svenskar är så förtjusta i V70...

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V70 D4?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V70 D4/181 hk

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V70 D4/181 hk

PRIS, FRÅN KR: 323 000 (automat från 342 900).

MODELL: Femdörrars kombi.

SÄLJSTART: Säljs nu.

MÅTT, CM: L 481/B 186/H 155.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 781 (aut. 1 854).

MOTOR: Tvärmonterad fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel med stopp/startsystem. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 181 hk vid 4 250 v/min. Max vridmoment 400 Nm från 1 750 v/min.

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda (åttastegad automat finns som tillval).

PRESTANDA: Toppfart 220 km/tim. 0–100 km/tim på 8,6 s (samma för aut).

DEKLARERAD FÖRBRUKNING: 4,3 l/100 km (aut. 4,4 l/100 km).

CO2-UTSLÄPP: 113 g/km (aut. 117 g/km).

KONKURRENTER: BMW 5-serien, Audi A6 Avant, VW Passat, Ford Mondeo, Opel Insignia med flera.

VAD NYTT? Motor och automatlåda.

FÖR VEM? Kombivänner med komfortkrav.

PLUS: Drivlina, åkkomfort, säkerhetsnivå, kombifunktioner.

MINUS: Insynsskydd, faktisk förbrukning.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-03-17 12:43
Hackenbush

leifer, att automatlåda är att föredra på dessa stora bilar tycker jag annars att du har helt rätt i.

#9 • Uppdaterat: 2014-03-17 13:46
Irvor

Bra jobbat Volvo.
Det bådar gott för kommande modeller.
Volvo behöver fler modeller i 40-serien.
En XC40 tror jag absolut behövs, och kanske även en kompakt sedan (S40) likt Audi:s A3.

#a • Uppdaterat: 2014-03-17 16:00
saabnisse

Jo jag gillar verkligen V70 och jag tycker att den nya inredningen och instrumentbrädan är bra mycket snyggare än den tidigare.
Och den går ju både tyst och komfortabelt.
Men jag håller med om att styrningen är sävlig, går man fån V70 till 9-5 känner man verkligen skillnad.
En annan sak som jag inte gillar är det låga insteget i framsätet, jag har flera gånger glömt att dra in huvudet mellan axlarna som en Skalman, eller som en jobbarkompis kallade den, en "nackspärrsbil".
Den är ju ändå ljusår bättre än V60.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.